|
کدخبر: 152574

شفاف سازی کارمانیا درباره سودا SA01 + تصاویر

بر اساس اعلام موسسه ” آداک ” این سدان برقی در نسخه پایه ایمنی خوبی را برای سرنشینان حاصل نمی‌کند و می‌تواند در هنگام تصادف آسیب‌های جدی را برای راننده و سرنشین جلو در بر داشته باشد.

خودرو شفاف سازی کارمانیا درباره سودا SA01 + تصاویر

در پی ایجاد سوال هایی در مورد حضور سودا SA۰۱ در بازار جهانی، شرکت خودروسازی کارمانیا تصاویر حضور این خودرو در بازار آلمان، اوکران و ازبکستان را منتشر کرد.

چندی پیش شرکت خودروسازی کارمانیا سودا SA۰۱ را به صورت رسمی معرفی کرد و تست درایو اولیه را برای رسانه‌های تخصصی برگزار نمود. این سدان اقتصادی نخستین خودروی برقی و مونتاژی بازار ایران شناخته می‌شود که قرار است تا در کارخانه کارمانیا مونتاژ آن انجام شود.

اما حضور سودا SA۰۱ در ایران کم حاشیه نبود و در همان روزهای ابتدایی معرفی این خودروی برقی، حواشی مختلفی پیرامون کارمانیا و محصول جدیدش ایجاد شد. نخستین حاشیه ایجاد شده حجم به نسبت زیاد تعهدات معوق مربوط به محصولات بی‌وای دی است که این روزها مشتریان شاکی را به سمت کارمانیا کشانده است.

سودا SA01 6

درحال‌حاضر بخش قابل توجهی از حواله داران بی‌وای دی سوال‌ها و ابهامات بسیاری در مورد سودا SA۰۱ دارند و خواستار شفاف‌سازی طرح تبدیل بی‌وای دی S۷، بی‌وای دی S۶ و بی‌وای دی F۳ دنده‌ای با این خودروی برقی شده‌اند.

یکی دیگر از حواشی سودا SA۰۱ شرکت کارمانیا که به ” کارمانیا eK۱ ” هم شهرت دارد، سطح ایمنی این خودروی اقتصادی است.

سودا SA01 3

بر اساس اعلام موسسه ” آداک ” این سدان برقی در نسخه پایه ایمنی خوبی را برای سرنشینان حاصل نمی‌کند و می‌تواند در هنگام تصادف آسیب‌های جدی را برای راننده و سرنشین جلو در بر داشته باشد. نمونه پایه SA۰۱ فاقد کیسه هوا است و امکاناتی نظیر سامانه کنترل پایداری الکتریکی بر روی آن دیده نمی‌شود. با این حال سودا اعلام کرده است که صرفاً عرضه محدود SA۰۱ در بازار اروپا (کمتر از ۵۰۰ دستگاه) بدون کیسه هوا بوده و در عرضه انبوه این خودرو با کیسه هوای راننده همراه می‌شود.

همچنین این خودروساز چینی موظف است تا برای اخذ مجوز استاندارد در ایران، خودروی خود را با دو کیسه هوا در اختیار کارمانیا بگذارد. اما فعلا بحث سامانه کنترل پایداری الکتریکی در مرحله پروژه است و در بازارهای سودا، امکان عرضه این آپشن در کوتاه مدت وجود ندارد.

سودا SA01 4

با این حال آداک به قانون‌گذاران اروپایی توصیه می‌کند که قانون عرضه محدود خودروها را لغو کنند و نگذارند تا خودروهایی مانند سودا SA۰۱، سوکون و… بدون داشتن حداقل‌های ایمنی وارد اتحادیه اروپا شوند. اما در پی نشر گزارش تست تصادف آداک از سودا SA۰۱ بدون کیسه هوا، موج نگرانی هایی در فضای رسانه‌ای کشور به راه افتاد و بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو نسبت به حضور این خودرو واکنش هایی را نشان دادند. با این حال گفته می‌شود که بر اساس قوانین ایران، امکان عرضه هیچ خودروی سواری بدون کیسه هوا وجود ندارد و قطعا سودا SA۰۱ یا همان کارمانیا eK۱ هم باید با دو کیسه هوا در ایران مونتاژ شود. اما با وجود این روشنگری ها، هنوز ابهامات زیادی در مورد ایمنی نخستین خودروی برقی ایران باقی مانده و بسیاری بر سر ایمنی سازه SA۰۱ در تصادف‌ها بحث دارند.

ولی یکی دیگر از ابهامات ایجاد شده برای محصول جدید کارمانیا، عرضه این خودرو در بازار کشورهای مختلف بود. کمپانی سودا چین اعلام کرده بود که SA۰۱ را به دوسلدورف آلمان صادر کرده و قرارداد صادرات ۱۲ هزار دستگاه از این خودروی برقی را به این کشور اروپایی منعقد نموده است.

همچنین اعلام می‌شد که عرضه این خودرو در برخی کشورها آغاز شده و حتی SA۰۱ در بازار اروپا هم شماره‌گذاری گردیده است. اما به خاطر حواشی پیش آمده بر سر ایمنی این خودرو، برخی حضور سودا SA۰۱ در بازار جهانی را زیر سوال بردند و شاهد بودیم که در چند روز گذشته، شرکت کارمانیا تصاویری را از حضور این سدان برقی در آلمان، ازبکستان و اوکراین منتشر کرده و به عبارتی این ابهام را برطرف نموده است.

سودا SA01 10

با این حال در شرایط فعلی حضور سودا SA۰۱ یا همان کارمانیا eK۱ در ایران، نیاز به شفاف‌سازی بیشتری دارد و بدیهی است توقع می‌رود که تمامی ابهامات موجود بر سر این خودرو برطرف شود.

همچنین یکی از چالش‌های اصلی در مورد عرضه سودا SA۰۱ توسط خودروسازی کارمانیا، نحوه قیمت‌گذاری و تخصیص آن به مشتریان منتظر است. در شرایط فعلی حواله داران بی‌وای دی انتظار زیادی را برای رسیدن به خودرویشان تجربه کردند و قطعا باید در هنگام پاسخ به تعهدات این مشتریان، رضایت کامل آنها توسط شرکت کارمانیا به‌دست آید.

سودا SA01 5

سودا SA01 7

سودا SA01 8

سودا SA01 11

منبع: اسب بخار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها