|
کدخبر: 151303

تولید انبوه رانا شش سرعته پانوراما، به‌زودی

حاجی اسماعیلی گفت: مهم‌ترین مزیت این خودرو، افزایش شتاب، کاهش مصرف سوخت در سرعت‌های بالا و راحتی راننده در هنگام رانندگی است. کاهش استهلاک و صدای موتور به‌همراه ارتقای کیفیت تعویض دنده از دیگر مزایای این خودرو به شمار می‌رود.

خودرو تولید انبوه رانا شش سرعته پانوراما، به‌زودی

مدیر پروژه انطباق گیربکس شش سرعته بر روی محصولات ایران خودرو گفت: رانا با گیربکس شش دنده دستی و موتور +TU۵ به‌زودی به مرحله تولید انبوه خواهد رسید.

حمیدرضا حاجی اسماعیلی با اشاره به مشخصات فنی و مزایای رانا پلاس با برخورداری از گیربکس شش سرعته دستی، عنوان کرد: مهم‌ترین مزیت این خودرو، افزایش شتاب، کاهش مصرف سوخت در سرعت‌های بالا و راحتی راننده در هنگام رانندگی است. کاهش استهلاک و صدای موتور به‌همراه ارتقای کیفیت تعویض دنده از دیگر مزایای این خودرو به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر این‌که رانا شش سرعته پانوراما نیز مانند ۲۰۷ پانوراما، از تمامی استانداردهای لازم پیش از تولید انبوه عبور کرده، از اعمال برخی تغییرات به موازات افزوده شدن سقف شیشه‌ای و گیربکس شش سرعته خبر داد و بیان کرد: با شروع تحریم‌ها و قطع همکاری شرکای خارجی، اراده‌ای در مجموعه به منظور ورود به حوزه طراحی گیربکس شکل گرفت و موجب شد تا جعبه دنده شش سرعته به مرحله تولید انبوه برسد.

وی با بیان این‌که طراحی گیربکس شش سرعته، تجهیزات و توان تولید در شرکت نیرو محرکه را نیز تحت تاثیر قرار داد، تصریح کرد: این دستاورد موجب شد تا هم شرکت نیرو محرکه با توجه به تمهیدات علمی و عملی که دیده بود، از منظر طراحی و تولید پیشرفت کند و هم سازندگان زیر مجموعه آنها به ارتقای قابل توجهی دست یابند.

مدیر پروژه انطباق گیربکس شش سرعته عنوان کرد: تولید این گیربکس چه در اجزای داخلی و چه در اجزای خارجی و انطباق آن با موتور +TU۵، کاملا بر مبنای دانش بومی و داخلی انجام شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های آینده گروه صنعتی ایران خودرو برای ارتقای گیربکس شش دنده داخلی‌سازی شده، اظهار کرد: درحال‌حاضر اقدامات لازم در زمینه نصب این گیربکس بر روی دنا با موتور توربوشارژ به صورت موازی در حال انجام است و در تلاش هستیم تا در انتهای امسال این محصول را نیز به تولید انبوه برسانیم.

به گفته حاجی اسماعیلی، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در آینده نزدیک دو خودروی ۲۰۶ و ۲۰۷ و سپس سایر محصولات مطابق نقشه راه قوای محرکه شرکت ایران خودرو به گیربکس شش سرعته داخلی مجهز خواهند شد.

وی با بیان این‌که گیربکس شش دنده پایه‌ای برای طراحی و تولید نوعی از گیربکس اتوماتیک و نیمه اتوماتیک AMT است، یادآور شد: بر اساس نقشه راه ایران خودرو، علاوه بر اینکه این گیربکس بر روی خودروی رانا و دنا قرار می‌گیرد، نسخه AMT آن نیز بر روی رانای جدید قرار خواهد گرفت. این پروژه نیز در حال انجام بوده و اواسط سال آینده به مرحله تولید انبوه می‌رسد.

حاجی اسماعیلی افزود: طراحی و تولید جعبه دنده اتوماتیک دو کلاچه DCT نیز جزء برنامه‌های آینده ایران خودرو است.

مدیر پروژه انطباق گیربکس شش سرعته افزود: وقتی سه محصول پایه یعنی رانای شش دنده، رانایAMT و دنای شش دنده با موتورTC تولید شود، این گیربکس بر روی بقیه محصولات از جمله سمند نیز قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که در آینده شاهد تولید دو موتور EF۷+NA وEF۷+TC خواهیم بود، خاطرنشان کرد: هر دوی این موتورها به همراه گیربکس شش دنده داخلی‌سازی شده بر روی محصولاتی نظیر دنا، سورن و سمند قرار خواهد گرفت.

منبع: ایکو پرس

ارسال نظر