|
کدخبر: 145717

ثبات در بازار خودروهای وارداتی

ثبات قیمت در بازار خودروهای وارداتی وجود دارد و برخلاف افزایش بهای خودروهای داخلی، وارداتی‌ها تغییر چندانی نکرده‌اند.

خودرو ثبات در بازار خودروهای وارداتی

با توجه به ادامه‌دار شدن روند افزایشی نرخ خودرو در روزهای سرد زمستان و برهم ‌ریختن آرامش بازار، خودروهای داخلی دوباره اوج گرفتند به‌طوری‌که روز گذشته پراید۱۳۱ با نرخ ۱۱۲‌میلیون‌تومان بار دیگر به سوژه رسانه‌ها تبدیل شد.

طی هفته‌های گذشته و در مدت کوتاهی که البته دوام چندانی هم نداشت، شاهد روند کاهشی نرخ خودرو در بازار بودیم. با این‌حال رکود سنگینی در خرید و فروش خودرو دیده می‌شد و به‌رغم کاهش تدریجی قیمت‌ها اما معامله‌ای در بازار صورت نمی‌گرفت. هرچند این روند دوام چندانی نداشت و طی روزهای اخیر بار دیگر شاهد صعود قیمت‌‌ها در بازار خودرو بودیم.

در شرایطی که برخی شورای رقابت را مقصر این اتفاق می‌دانند اما به گفته گروهی از کارشناسان بازار، شورای رقابت به‌ دنبال افزایش نرخ خودرو نیست و تصمیم اخیر این سازمان از ارائه فرمول جدید نرخ‌گذاری؛ شفافیت نرخ و حذف دلالان و واسطه‌ها از بازار خودرو بوده است.

از سوی‌ دیگر بیشتر کارشناسان و حتی برخی خودروسازان معتقدند تعیین نرخ در حاشیه بازار مانع از رانت و فساد در بازار خودرو می‌شود و با کوتاه‌شدن دست دلالان و سوداگران، شاهد شفافیت بیشتری در نرخ و بازار خودرو خواهیم بود.

افزایش چشمگیر نرخ و همچنین اختلاف قابل‌توجهی که در نرخ بازار نسبت‌به کارخانه ایجاد شده است، باعث می‌شود کمتر کسی جرأت نزدیک شدن به بازار خودرو را داشته باشد و عموم مشتریان شانس خود را در شرایط فروش خودروسازان امتحان می‌کنند تا شاید با اختلاف نرخ زیاد و پرداخت هزینه کمتر، از برندگان خوش‌شانس شرایط فروش خودروسازان باشند.

اما از سوی‌ دیگر شاهد ثبات نرخ در بازار خودروهای وارداتی هستیم و برخلاف افزایش بهای خودروهای داخلی، وارداتی‌ها تغییر چندانی نکرده‌اند. هرچند به‌دلیل ممنوعیت واردات و کمبود یا نبود مدل‌های به‌روز در کشور، طی دو، سه‌سال اخیر خودروهای وارداتی جهش قیمتی قابل‌توجهی را تجربه کردند.

اما باید این نکته را نیز اضافه کرد با جهش نرخ دلار از ابتدای سال، داشتن خودرو وارداتی برای بخش بزرگی جامعه دست‌نیافتنی شده است.

از سوی ‌دیگر با توجه به ‌این‌ که خودروسازان در امسال تلاش کردند تولید را افزایش دهند- که این هدف تا حدودی محقق شده است- اما چنانچه روند تولید با رشد همراه نباشد بازار خودرو همچنان تشنه خرید می‌ماند و درگیر التهاب قیمتی در ماه‌های پایانی سال می‌شود.

در این ‌راستا چنانچه دولت و شورای رقابت طرحی را اجرا کنند که براساس آن دست سوداگران و دلالان کوتاه شود، این اقدام نتایج مثبتی در بازار و نرخ خودرو خواهد داشت.

نوسان نرخ خودرو در بازار آزاد به‌شکلی است که هر روز شاهد ارقام ‌جدیدی هستیم به‌گونه‌ای که ثبات در بازار خودرو تا حدی از بین رفته است.

در این شرایط نرخ محصولات گروه خودروسازی سایپا نسبت‌به ایران‌خودرو افزایش کمتری یافته که به این شرح است: پراید۱۳۱ با ۱.۵میلیون افزایش؛ ۱۱۲میلیون‌تومان، تیبا صندوق‌دار با ۲میلیون افزایش؛ ۱۲۵میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان، تیبا هاچ‌بک با ۳.۵میلیون افزایش؛ ۱۳۷میلیون‌تومان، ساینا با افزایش ۴میلیون؛۱۴۱‌میلیون‌تومان، کوییک R با ۲ میلیون افزایش؛ ۱۵۵میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند و در این ‌میان فقط کوییک معمولی به نسبت روز گذشته بدون افزایش به کار خود در بازار ادامه داد و با نرخ ۱۵۱ میلیون تومان عرضه شد.

قیمت محصولات گروه صنعتی ایران خودرو نیز به نسبت روز قبل بدین شرح است:

پژو ۲۰۶تیپ۲ با ۶ میلیون افزایش؛ ۲۰۳میلیون‌تومان، پژو۲۰۶تیپ۵ با ۴میلیون افزایش؛ ۲۷۲میلیون‌تومان، پژو۲۰۷دنده‌ای با ۶‌میلیون افزایش؛ ۲۹۵‌میلیون‌تومان، پژو۲۰۷ پانوراما با ۷میلیون افزایش؛ ۳۳۵‌میلیون‌تومان، پژو ۴۰۵SLX با ۳‌میلیون افزایش؛ ۲۰۹میلیون‌تومان، پژو پارس سال با ۸میلیون افزایش؛ ۲۱۷میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ با ۲‌میلیون افزایش؛ ۲۶۴میلیون‌تومان، سمند LX با ۶میلیون افزایش؛ ۱۹۳میلیون‌تومان، دنای معمولی با افزایش ۴میلیونی؛ ۲۷۲میلیون‌تومان و دنا پلاس با ۸ میلیون افزایش ۳۱۸میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

منبع: اخبار خودرو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها