|
کدخبر: 143583

ویژگی‌های خاص ایران خودرو تارا چیست؟

گروه صنعتی ایران خودرو برنامه دارد تا از بهمن ۱۳۹۹، تولید انبوه «تارا» را در کارخانه تهران خود آغاز کند. «ایران خودرو تارا» جدیدترین سدان ملی بازار کشور است که در کلاس فنی C قرار می‌گیرد و قرار است تا در نسخه دنده‌ای و اتوماتیک به‌دست خریداران برسد.

خودرو ویژگی‌های خاص ایران خودرو تارا چیست؟

تارا که پیش از این با نام پروژه K۱۳۲ شناخته می‌شد، یک سدان خانوادگی متوسط است و ساختار آن بر اساس پلتفرم PF۱ و سازه پژو ۳۰۱ توسعه پیدا کرده است. مهندسان ایران خودرو می‌گویند که نمی‌توان تارا را نسخه‌ای فیس لیفت از پژو ۳۰۱ معرفی کرد. زیرا بخش‌های زیادی از سازه بدنه این خودرو تغییر کرده و تارا خودرویی جدید است. با این وجود همچنان در فضای رسانه‌ای کشور، تارا تا حدی وابسته به مهندسی پژو ۳۰۱ است و بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند که به خاطر استفاده مناسب از ظرفیت قرارداد با پژو، در دوره نبودن این شریک فرانسوی در ایران سدانی با نشان ملی بر اساس ۳۰۱ به وجود آمده است.

حال با تمام این مسائل، فرشاد مقیمی در جایگاه مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو توانست تا تارا را در شرایط فعلی به خط تولید بیاورد و به نوعی سریع‌ترین فرآیند معرفی تا تولید محصول تجاری در صنعت خودروی ایران را به نام خود ثبت کند. در کنار این موضوع، ایران خودرو تارا پایه‌گذار برخی “نخستین ها” در صنعت خودروی کشور است و به همین منظور می‌تواند اهمیت خاصی را برای این صنعت و مشتریان داشته باشد.

نخستین مورد که برای بسیاری از علاقه مندان به صنعت خودرو واضح است، حضور سامانه کنترل پایداری در یک خودرو با نشان ایرانی است. با وجود اینکه پیش از این خودروهای ملی دیگری هم با سامانه‌های کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی معرفی شده بودند، اما تارا نخستین خودرویی است که در بدو حضورش، با سامانه کنترل پایداری الکتریکی به‌دست مشتریان می‌رسد. البته باید منتظر بود و دید که آیا ایران خودرو به وعده خود در زمینه نصب سامانه‌های جانبی ترمز عمل می‌کند و یا قصد ندارد تا نمونه‌های ابتدایی تارا، از سیستم ESP و TCS استفاده کند.

بدیهی است که حضور چنین ویژگی در خودروها به هیچ وجه خاص و متمایز به حساب نمی‌آید و امروزه در بازار جهانی، بیشتر خودروهای کلاس C با این آپشن تولید می‌شوند. اما با توجه به اینکه حضور چنین ویژگی در خودروهای ملی سابقه نداشته است، تارا می‌تواند پایه‌گذار نصب ESP و TCS بر روی خودروهای داخلی باشد.

یکی دیگر از نخستین هایی که به نام تارا ثبت شده است، تولید خودرو با تجهیزات جدید اتصالات اجزای بدنه است. درحال‌حاضر ایران خودرو سالن بدنه‌سازی پژو ۲۰۰۸ و ۳۰۱ را برای تارا آماده کرده است و این خط تولید، به ربات‌های جوش لیزری مجهز هستند. این سبک از اتصال اجزای فلزی بدنه، به روز‌ترین ساختار خط تولید هر خودرویی به حساب می‌آید و باعث می‌شود تا مقاومت و کیفیت نقاط جوش تا حد زیادی افزایش پیدا کند. از سویی در این فرآیند تولید، امکان استفاده از ورق‌های مرسوم در سایر خودروها وجود ندارد و نیاز است تا ورق‌های فلزی خاصی برای تولید بدنه استفاده شود. به گفته مهندسان ایران خودرو همین مسئله باعث شده تا تارا در بحث کیفیت آلیاژ بدنه بهتر از سایر خودروهای تولیدی در ایران باشد و از سویی کیفیت ساخت و اتصال قطعات فلزی آن بیشتر از رقبا سنجیده شود.

با این حال درست است که تارا برخی نخستین‌های صنعت خودروی ایران را به نام خود زده است، اما در نهایت قیمت‌گذاری مناسب و عرضه منظم آن می‌تواند تا بازار تضمین شده این سدان جدید را فراهم کند. همچنین بررسی مزایای تارا در زمانی برای عموم جامعه قابل درک است که این سدان ملی بتواند تا توقعات مشتریان خود را برطرف سازد و کیفیتی متفاوت از سایر محصولات ایرانی را در اختیار خریداران بگذارد.

منبع: اسب بخار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها