|
کدخبر: 142008 شروین اشیدری

گفت‌وگوی اختصاصی گسترش نیوز با عضو شورای رقابت:

فوری / جزئیات طرح آزادسازی قیمت خودرو اعلام شد

عضو شورای رقابت اظهار کرد: جلسات در خصوص بررسی طرح آزادسازی قیمت خودرو ادامه دارد اما هنوز نتیجه‌ای قطعی اعلام نشده است.

خودرو فوری / جزئیات طرح آزادسازی قیمت خودرو اعلام شد

مدت هاست که خودروسازان به دلیل قیمت گذاری‌ها دستوری در حال زیان دیدن هستند. پیشنهادی که برای حل این مشکل داده می‌شد بحث آزادسازی قیمت خودروها بود. اخیرا در همین رابطه شورای رقابت پیشنهاد آزادسازی قیمت ۱۰ خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷پانوراما، چانگان، آریا و کی ۱۳۲ را داد.

برای بررسی بیشتر این پیشنهاد گسترش‌ نیوز گفت‌وگویی با حسین ناجی، عضو شورای رقابت انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید:

ناجی ابتدا اظهار کرد: در خصوص آزادسازی قیمت خودرو شورای رقابت هنوز تصمیم گیری نکرده اما جلسات همچنان ادامه دارد. درحال‌حاضر بحث در شورای رقابت در این خصوص سنگین است و موافقان و مخالفان زیادی در این خصوص وجود دارد.

وی ادامه داد: پیش از این نظر مدون و کاملی در خصوص قیمت‌گذاری خودرو تقریبا یک سال قبل دادم. آزادسازی قیمت خودرو گزینه‌ای بود که در سنوات قدیم و حدود سال ۷۳ انجام شد که البته دو نوبت دیگر این کار تکرار شد. در آن زمان قیمت پیکان دو برابر شده بود اما با برقراری این دستورالعمل قیمت‌ها متعادل شد.

احتمال تغییر الگوی قیمت گذاری

این عضو شورای رقابت در خصوص آزادسازی قیمت خودرو گفت: این احتمال وجود دارد که الگوی قیمت‌گذاری خودروهای جدید تغییر کند. با توجه به این موضوع که حاشیه بازار کم شده ممکن است که دیگر ضرورتی برای اعلام قیمت‌ها نیز وجود نداشته باشد. بر اساس هزینه‌ها و صورت حساب‌های قانونی و رسمی و یک حاشیه سود ۷ درصدی قیمت‌ها در نظر گرفته می‌شود.

۲ شیوره آزادسازی قیمت خودرو

ناجی در رابطه با این که قیمت کدام خودروها احتمال آزادسازی دارد؟ به گسترش نیوز گفت: وقتی خودروهای هم کلاس توسط چند شرکت تولید می‌شود به صورت خود به خود رقابتی صورت می‌گیرد. در خودروهایی که جنبه انحصاری برای تولید انبوه و فروش به مصرف کنندگانی که سطح توان پایین دارند نمی‌توان قیمت را آزاد کرد. اگر آزادسازی قیمت‌ها انجام شود این خودروهایی که در یک کلاس مشابه و نزدیک به هم هستند و توسط چند شرکت تولید می‌شود در خصوص قیمت‌گذاری آنها شورای رقابت وارد نخواهد شد. وظیفه شورای رقابت شکستن انحصار است و شرایط رقابت را فراهم کند. تشخیص این مورد نیز با شورای رقابت است. پیشنهاداتی که اشاره شده هنوز ابلاغ نشده و منتظر بررسی بیشتر است.

وی در ادامه اشاره به نوع دیگر از آزادسازی قیمت خودرو کرد و گفت: اگر خودروسازان سهم قابل توجهی از محصولات خود را بتوانند صادر کنند از قیمت دستوری خارج خواهند شد. قیمت صادراتی یک نرخ رقابتی است و خودروساز توانسته با رقابت بین خودروهای دیگر محصولات خود را به سایر کشورها بفرستد.

نرخ خودرو در سه ماه آخر سال

ناجی در خصوص تعیین قیمت خودرو برای سه ماه پایانی سال نیز اظهار کرد: هنوز درباره تعیین قیمت خودروها برای سه ماه آخر سال تصمیم گرفته نشده است. قیمت‌های سه ماهه طبق مصوبه بر اساس نرخ تورمی که مربوط به بخش تولید صنعتی خودرو است. مسئول اعلام این نرخ نیز بانک مرکزی است و باید منتظر اعلام آن باشیم. الان مقداری تعدیل پیدا کرده اما نمی‌دانیم نرخ تورم روی چه عددی قرار دارد.

وی در پایان گفت: طی دو سه سال اخیر کاهش قیمتی در خصوص نرخ‌های تعیین شده از سوی شورای رقابت برای خودرو نداشتیم. اما ۱۰ سال پیش نرخ‌ها کاهشی شده بود و خودروسازان خودشان درخواست کاهش قیمت داشتند. حدود ۴ سال قبل نیز مقداری افت در قیمت خودروها داشتیم.

  • محسن ارسالی در

    قیمت ها به شدت میره بالا با این کار و ری زش که ازش حرف میزنن یک ملیون یا دو ملیو ن. هست ..میشه بگید چی عوض شده از قبل تحر یم چه ریزش قیمتی بوده ؟

    • ناشناس ارسالی در

      حالا قیمت 207 و دنا و ... ازاد بشه و حاش یه بازار قبول ولی
      قیمت کوییک قراره چند بشه؟
      اصلا چرا قیمت کارخانه کو ییک از 206 و سمند و پارس و... بیشتره؟ با این حساب قیمت کوییک باید حدود 100 باشه.

  • محمدنوری ارسالی در

    خودرو سازها دارند پول پارو می کنند و دار ند میگن زیان ده هستیم،تو رو خدا واردات خ ودرو را هرچه سریعتر آزاد کنید .همین خودر و سازان منت می کشند تا اقساطی خودرو به م ردم میدهند.چون کیفیتی نداره خودروهاشون د ربرابر خودروی خارجی.

  • محسن ارسالی در

    ما راضی به زیان خودرو سازان گرامی نیستم چهل سال است بخاطر مردم سرمایه و توان خود را مصرف کردید دیگر کافیست جلوی زیانتان را بگیرد، وارادات را ازاد کنید تا مردم خودروهای بی کیفیت تویوتا و بنز را سوار شوند شاید قدر زحمات شما را بدانند و شما نیز خودروهای با کیفیت و ارزان قیمت را به اروپا صادر کنید که دیگر زیانده نباشید
    با تشکر

    • ناشناس ارسالی در

      آفرین برشما
      ماهم حمایت میکنیم که شما ضرر نکنید. جیب ما ملت درسته کوچیکه ا ما خییییلی برکت داره.

    • ناشناس ارسالی در

      درود به شرفت . میخوان شاهین و دنا را ۸۰۰ تومن تو پاچه مردم کنن که هیچ با این کار پژو۲۰۰۸ میشه ۳ میلیارد .به نفع مردم نه بگو کسری بودجه .تمام خودرو ها را صادر کن ید مردم با دلار ازاد بخاطر منافع خودروسا زان خسارت دیده با قیمت ۲۰۶ ماشین شورلت ا مریکایی سوار میشن و تحمل میکنن

  • ناشناس ارسالی در

    چرا سایپا قیمت های خودرو مخصوصا کوییک را با توجه به هزینه تمام شده اش بخصوص نسبت به قیمت خودرهای همردیف خود در ایران خود رو کاهش نمی دهد. آخر افزایش بیش از صد در صدی در کمتر از یک سال منطقی و منصفانه اس ت ؟!

  • ناشناس ارسالی در

    والا شما خودرو سازها هرکاری کردید به نفع خودتون بوده نه مردم بااین خودروهای بی ک یفیت

  • ناشناس ارسالی در

    ماکه نفهمیدیم شما چی گفتید همش ضد و نقیض بود ... فقط اینو میدونیم که شورای رفاقت داره واسشون سنگ تموم میزاره.

  • ناشناس ارسالی در

    رقابت میکنن یا هماهنگ میکنن قیمت میبرن ب الا

  • سینا ارسالی در

    عدالت نیست

  • علی ارسالی در

    خیلی جالبه هزاران دستگاه از خودروهایی به مردم پیش فروش کردن که بعد از یک سال هنو ز خط تولید آنها وجود ندارد. در انحصار با زار خودرو هر آهن پاره ایو با هر قیمت که دلشون بخواد تازه با قرعه کشی و موعد تحوی ل طولانی پیش فروش می کنند.پول میلیونها ا یرانی و گرفتن بدون اینکه خودرویی بدن. بی انصافیه بگید زیانده هستند

  • سید محمود ارسالی در

    درود به شرفت آقا محسن.واقعاَ حرف دل مردم رو به نحو احسنت و تمام و کمال بدونه هیچ شبه وهیچ توهینی بیان فرمودید.درود و هزا ران درود.

  • ستمدیده ارسالی در

    واقعا خودروسازان در حال زیان دیدن هستند یا مردم ضعیف بیچاره که باید چوب سودجویی اونها را بخورند.

  • کامران ارسالی در

    به نظرم بره بالا بازار بهتری میتونه داشت ه باشه مردم هر چیزی که پایین میاد سمتش ن میرن

  • مرتضی ارسالی در

    موافق آزاد سازی قیمت خودرو به شرط آزاد س ازی کامل واردات خودرو هستیم به شرطی که ۲ ۰۰ درصد عوارض واردات نگیرید.تا شما ضرر ن کید ما هم لگن سوار نشیم

  • ارش ارسالی در

    هه هه هه آدم خندش میگیره چی بگه پراید ۱۰۰ کیلو حلب و کردن بالای صد میلیون میگن ضرر میکنن یعنی مردم و چی فرض کردن

  • یاسر ارسالی در

    من‌نمیدونم وزیرو نماینده هارو اصلن رییس جمهورو مردم انتخاب میکنن اونوخت اینا میر ن سر مسند بر علیه مردم تصمیم میگزرن ،چرا آخه ،،،حوقوق کارمندا کارگرا و یارانه ها باید سه ماه یکبار افزایش پیدا بکنه

  • ناشناس ارسالی در

    من برام سوال اگه خودروسازا بازار رو تامی ن نکردن تا عمدا قیمت بالا بره و خودشون ب ه هوای قیمت آزاد قیمتارو روزبه روز بالا بردن تکلیف چیه؟آیا اگه اومد پایین اونام میان پایین؟

  • علی ارسالی در

    کدوم شورا؟ کدوم رقابت؟ خجالت رو برای کی و کجا بکار میبرن؟ والله لگن پاره سرهم می کنن و بالاجبار به مردم قالب. واقعا بفکر مردمید فقط دو سه ماه واردات خودرو رو آزا د کنین. تا یک قرن دیگه یک ماشین هم نمی ف روشید. جمع کنین بخدا و از صبر مردم اینهم ه سو استفاده نکنین. کمی بترسین. چقدر بای د خون بدل مردم کنین شماها؟ تا کی؟ ظهور؟؟ !!!

    • مرتضی ارسالی در

      لعنت به روحانی و دولتش

  • یک ایرانی ارسالی در

    چشم تنگ دنیاداررایاقناعت پرکندیاخاک گوروچون خودروسازهاسیری ناپذیرندپس بایدخاک گورآنهاروسیرکنه که مدام مانندمرع نوکشان روبه زمین میزنندوهی مینالند.خون توجگرجوانهاکردند باچندکیلوحلبی که میسازندباقیمت گزاف میفروشند آنهابویی ازمسلمانی نبردند که به فکرهموطنان خودباشند بیشتربه فکرجیبهای سوراخ خودهستندکه هیچگاه پرنمیشود خدالعنتشان کنه

  • ناشناس ارسالی در

    کارخانه های خودروسازی در ایران ورشکسته و زیان ده هستند

  • Bikaran1384@yahoo.com ارسالی در

    الان اینا نصف پول خودرویی که قراره 2 سال بعد اونم به قیمت روز تحویل بدن رو الان میگیرن چرا زیان ده هستند هنوز!!!!! فقط مونده بگن مردم بیان پول بدن و ما خودرو تحویلشون ندیم

  • مصرف کننده ارسالی در

    آزاد سازی باید وقتی باشه که خودرو در کشو ر انحصاری نباشه و واردات آزاد
    چه رقابتی وجود داره که قیمت قراره آزاد بشه؟
    در فضایی که رقابتی نیست رقابتی شد ن قیمت چه معنی ای داره؟
    برای مردم عادی برنامه ریزی برای آینده اصلا معنایی نداره! باقرعه کشی و منت پول گرفتن، یکسال بی سود خوابوندن حالا می گن آزاد سازی قی مت می کنیم
    این وسط مصرف کننده دیده شده آیا؟ تکلیف پولایی که یکسال در خودرو ساز خوابیده چیه؟

  • شاهین ارسالی در

    از دید مصرف کننده، آزاد سازی قیمت و خرید خودرو با قیمت بازار از کارخانه اول از ه مه باید به این صورت باشه که پولتو ببری خ ودرو رو همون لحظه تحویل بگیری نه باهزار جور شرایط و قرعه کشی و پیش پرداخت یکساله ی بدون سود و با تاخیر زیاد و البته صد ب ار تغییر قیمت خودرو برسه دستت دوم باید ف ضای رقابتی وجود داشته باشد با این وضعیت انحصاری خودرو و ممنوعیت واردات رقیب خودر وسازها چیه یا کیه که از ترس عدم فروش خون مردمو توشیشه نکنن؟!

    آقاجون شما که مصرف کننده رو که مجبور کردید خود روی بی کیفیت از خودروسازان داخلی بخرن حد اقل رو قیمت کنترل داشته باشین
    بله مام بدمون نمیاد همه چی آزاد بشه وارداتو آزاد کنین با گمرکی منطقی قیمتم آزاد کنین یکساله درخودرو سازی کشور تخته میشه

  • شاهین3 ارسالی در

    یعنی چی؟ یعنی کسایی که تو قرعه کشیاشیون اسمشون در اومده بیش از یکسال پولشون بدون سود خوابیده حالا خودرو رو به قیمت آزاد بهشون میدن؟
    این چرخه یعنی چی:
    خودرو نیست یا بسیار کم هست --> راه حل: با شرایط ویژه قرعه کشی کنیم --> تند تند چندین و چند قرعه کشی راه می افته --> پولای مردمو بدون سود می گیرن --& gt; با تاخیر زیاد تعهد های خودشونو عمل ن می کنن --> قیمت خودرو رو آزاد میکنن-- > چه برنامه زیبایی برای غارت مردم مثل بورس مثل موسسه های مالی بدون مجوز و ...

    این وسط مصرف کننده کو؟ خود روی بی کیفیت میدن به مردم کی حمایت می کن ه؟ تاخیر زیاد تولید کننده رو کی جواب می ده؟

  • فریدون ارسالی در

    با هزار جور شرط قرعه کشی گذاشتن، از برنده ها پول هنگفتی گرفتن اونم بدون سود و بدون انصراف برای سال دیگه که خودرو تحویل بدن. الان شد قیمت آزاد؟! یعنی پولت یکسال بدون سود بخوابه دست خودرو ساز ساله دیگه به قیمت بازار خودرو بهت بدن؟!
    یعنی چی؟ کدوم رقابت در خودرو سازا وجود داره که قیمت آزاد و رقابتی باشه؟ مگه وارداتو آزاد کردین اونم با گمرک منطقی؟
    رو کیفیت و عرضه که هیچ نظارت و حمایتی نیست قیمتم ول کردین؟!
    والا نوبره دیگه انحصاری که هست مجبوریم فقط این آشغالای تولید داخلو بگیریم حالام با هر قیمتی دلشون خواست

  • پاشا ارسالی در

    سلام هموطن
    مردم خیلی مادی شدن،
    پولته، جونت که نیست بده بره.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها