|
کدخبر: 136890

بازار دلالان خودرو سکه شد

در پی فروش خودروهای صفرکیلومتر بدون سند در بازار و همچنین اطلاع شرکت و شکایت واحدهای حقوقی، گفته می‌شود خودروهای برخی از این افراد توقیف شده و فروشندگان نیز به اتهام فروش مال غیر، تحت پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند.

در روزهایی که فروشندگان خودرو به‌دلیل شیوع کرونا در منازل خود هستند، بازار دلالان خودرو بیش‌از هر زمان دیگری داغ شده است. بازاری که در آن مشتریان باید حواسشان را بابت خرید خودروهای رهنی موجود در بازار جمع کنند و مراقب دلالان باشند.

از ابتدای امسال، شرایط فروش خودروسازان به‌ روش‌های جدید و همراه با محدودیت‌های گوناگونی اجرا شد تا از این طریق بتوانند جلوی دلالی در بازار خودروهای صفرکیلومتر را بگیرند. با این‌حال دلالانی هستند که خودروهای صفرکیلومتر را که سند آنان در رهن کارخانه است، وارد بازار می‌کنند و می‌فروشند که البته همین موضوع موجب بروز مشکلاتی برای مصرف‌کنندگان شده است.

در شرایط کنونی بازار خودرو، خرید یک خودرو ایرانی از کارخانه به بخت و شانس ثبت‌نام‌کنندگان گره خورده و مصرف‌کنندگان واقعی باید چشم امیدشان به قرعه کشی خودروسازان باشد تا شاید آنان انتخاب شوند و بتوانند خودرویی صفر کیلومتر خریداری کنند. با این حال بین متقاضیان شرکت‌های خودروسازی، برخی دلالان هم هستند که شناسایی آنان تقریبا غیرممکن بوده و پس از برنده شدن و دریافت خودرو جدید، آن را بدون سند وارد بازار می‌کنند. اتفاقی که متاسفانه کلاهبرداری بزرگی در بازار خودرو محسوب می‌شود.

درواقع شرکت‌های خودروسازی با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سند ماشین‌های صفرکیلومتر عرضه‌شده به مشتریان را به مدت یک‌سال نزد خود نگه می‌دارند تا امکان خریدوفروش آن در بازار آزاد وجود نداشته باشد تا به این‌ ترتیب بتوانند بازار را بهتر کنترل کنند. اتفاقی که متاسفانه با سودجویی برخی دلالان و عدم آگاهی خریداران در بازار شاهد آن هستیم.

این دلالان خودروهای بدون‌سند را به مشتریان می‌فروشند و وعده تحویل سند را پس از دریافت آن از شرکت‌های خودروسازی می‌دهند. در پی فروش خودروهای صفرکیلومتر بدون سند در بازار و همچنین اطلاع شرکت و شکایت واحدهای حقوقی، گفته می‌شود خودروهای برخی از این افراد توقیف شده و فروشندگان نیز به اتهام فروش مال غیر، تحت پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند. همچنین خودروها براساس به مفاد قانونی مندرج در قرارداد از برگزیدگان متخلف پس گرفته خواهند شد.

در روزهایی که نمایشگاه‌ داران خودرو تهران و شهرستان‌ها تعطیل هستند، بیشترین سود را دلالان خودرو از این شرایط کسب می‌کنند زیرا خودرو را از شخص خریداری می‌کنند و به همین صورت به فرد دیگری می‌فروشند.

اتفاقی که در شرایط فعلی بازار خودرو بهترین سود را دارد. متاسفانه درحال‌حاضر برخی دلالان اغلب خودروهایی را خریداری می‌کنند که سندهای آنها در رهن شرکت تولیدکننده است. تخلفی که باید با آن به شدت برخورد شود. زیرا طبق قانون، خودروهایی که سند آنها در رهن کمپانی سازنده است غیرقابل فروش و غیرقابل انتقال هستند و به نوعی فروش مال‌غیر محسوب می‌شوند، اما متاسفانه برخی از خریداران به‌دلیل اختلاف نرخ زیاد و همچنین آگاهی نداشتن در مورد سند این خودروها، وجه درخواستی فروشندگان را به آنها پرداخت می‌کنند. کلاه گشادی که متاسفانه به راحتی سر خریداران می‌رود.

اما شاید زمان انتقال سند به این خریداران از همه‌جا بی‌خبر اعلام ‌شود خودرو از شخص دیگری خریداری شده و قابل انتقال نیست. اتفاقی که متاسفانه باعث می‌شود خریداران یا از خرید منصرف شوند و خودرو را پس بدهند یا یک‌سال تا زمان سند زدن خودرو صبر کنند.

در چنین شرایطی تنها نظارت یکپارچه لازم است تا این چنین اقداماتی را از بازار خودرو دور کند. متاسفانه نه‌تنها چنین اقدامی به وضوح در بازار دیده نمی‌شود بلکه همچنان این شیوه کلاه‌برداری آشکارا در بازار وجود دارد.

منبع: اخبار خودرو
  • ناشناس ارسالی در

    علت این مشکلات : قرعه کشی بوده

    قیمت خودرو را آزاد کنید

    دلال خودتون هستید
    خودتون دارید بر ای مردم مشکل درست میکنید

    وا ردات خودرو آزاد بشه
    قرعه کشی بردار ید
    اوضاع درست میشه

  • امید ارسالی در

    اره باید نظارت بیشتری باشه

  • شهرام مصرف کننده داخلی ارسالی در

    با دلار قیمت خودروی تولید داخل هم بالارف ت حالا که قیمت آمد پایین چرا مجدد ۲۵٪ گر انتر کردید.
    دولت دست از حمایت خودر و ساز برداره مجبور میشن با استاندارد جها نی و قیمت رقابتی عرضه کنن.
    به قول احمدی نژاد پراید مگه کیلویی چنده !؟

ارسال نظر