|
کدخبر: 118913

پول بورس به بازار خودرو نرسید

در هفته اول شهریور ماه قیمت ها اکثر محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار آزاد کاهش قیمت را تجربه کردند.با افت این هفته،این سومین بار پیاپی است که بازدهی قیمت اکثر خودرها نزولی می شود.

بورس پول بورس به بازار خودرو نرسید

بازار خودرو در هفته اول شهریورماه در کاهش قیمت هتریک کرد و بازدهی نزولی قیمت اکثر خودرو ها وارد سومین هفته پیاپی شد.ولی با وجود شیب نزولی، فروشندگان خودرو تاکید دارند بازار کماکان در رکود است و خرید و فروش جدی صورت نمی گیرد.

پول بورس به خودرو نیامد

در هفته های قبل برخی انتظار داشتند که با ریزش شاخص بورس بخشی از نقدینگی خارج از آن وارد بازار خودرو شود اما این اتفاق صورت نگرفت و فروشندگان از کسادی بازار سخن می گفتند.

این اتفاق موجب شد که در هفته جاری برخی معامله گران در فرضیه انتقال پول از بورس به بازار خودرو بازنگری کنند و این فرض را جایگزین کنند که با صعود بورس بازار خودرو ها می تواند دوباره داغ شود و روند دنده عقب قیمتی متوقف شود.ولی این فرض هم فعلا نگرفته است زیرا بورس در روزهای سه شنبه و چهارشنبه صعودی شد اما اکثر خودروها در بازار کاهش ارزش داشتند.در بهترین حالت برخی محصولات مانند سمند و تیبا ارزش آخر هفته گذشته را توانستند حفظ کنند.

اثر محرم بر بازار خودرو

جدید ترین فرضیه که برای کاهش قیمت ها یا سکون قیمتی در بازار مطرح است اثر محرم بر بازار است.برخی فعالان بازار می گویند: کاهش داد و ستدها می تواند به دلیل افت تقاضاس ناشی آغاز ماه محرم نیز باشد.به گفته آنان شروع ماه محرم در سال های گذشته نیز روی بازار خودرو تاثیر گذار بوده و سطح داد و ستدها در این بازار را کاهش داده است.

اثر نرخ ارز بر بازار خودرو

اما برخی دیگر از فعالان با کم اثر دانستن متغیرهای فصلی تاکید دارند روند بازار ارز و کاهش نوسان آن در هفته های گذشته از التهاب قیمت ها در بازار خودرو کاسته است.به گفته آنها بازار خودرو این روزها بیشتر از اینکه از آغاز محرم تاثیر بگیرد از نوسانات نرخ ارز اثر می پذیرد.نوسان نرخ ارز در دو هفته گذشته بسیار محدود شده بود و در یک بازه مشخص حبس بود اما این هفته توانست از بازه محبوس خارج شود.

اثر کرونا بر بازار خودرو

گروهی دیگر از معامله گران اما بر ماندگاری ویروس کرونا و رکود بر بازار خودرو اصرار دارند.به گفته آنان بخشی از خریداران مصرفی به دلیل کرونا از انجام سفر در تابستان مسافرت منصرف شده اند این انصراف به صورت بالقوه می تواند روی تقاضا برای خودرو اثر بگذارد.زیرا کاهش تمایل به سفر می تواند کاهش تقاضا برای خرید خودرو را به دنبال داشته باشد.

اثر تورم بر کاهش تقاضا

اما دسته ای دیگر از تحلیل گران تاکید دارند روندهای تورمی گذشته موجب شده تقاضای عقب نشینی کرده از بازار هنوز توان برگشت را نداشته باشد.از طرف دیگر قله های قیمتی در بازار خودرو به حدی بالا است که خریداران قادر به فتح آن نیستند.

البته این وجه متوجه تقاضای مصرفی است اما در حال حاضر تقاضای سرمایه گذاری هم در بازار غیبت دارد و همین موضوع سبب شده بازار در حوزه سرمایه گذاری هم با رونق روبرو نباشد.

تعدیل در قیمت عرضه

اما در سمت عرضه نیز انتظارات بدبینانه تا حدودی تعدیل شده است. افت قیمت خودروهای پرتیراژ طی هفته کاری گذشته شاهدی بر این تعدیل انتظارات است.در زمان هایی که قیمت ها روند نزولی به خود می گیرند بخش عمده ای از فروشندگان از بازار خودرو خارج می شود و منتظر بهبود شرایط می مانند.

در این میان اندک معاملاتی که صورت می گیرد از طرف فروشندگانی است که به دلیل نیاز مالی خودروی خود را به بازار عرضه کرده و تا حدودی با خریداران راه می آیند.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها