|
کدخبر: 125609

قیمت جدید قطعات تیبا در بازار

«تیبا» دومین خودروی ملی ایران و نخستین محصول ملی شرکت «سایپا» است که تاریخ پیدایش آن به دهه هشتاد شمسی باز می‌گردد. سایپا از همان اواخر دهه هفتاد و پس از کلید خوردن پروژه «سمند» در «ایران خودرو»، به فکر تولید محصولی با نشان اختصاصی خودش افتاد.

خودرو قیمت جدید قطعات تیبا در بازار

به این منظور، پلت فرم «پراید» به واحد تحقیق و توسعه سایپا فرستاده شد تا با مشاوره مهندسان خارجی، پلت فرم جدیدی با نام “S۸۱” به وجود آید، پلت فرمی که امروز خودروهای متنوعی از سوی سایپا بر روی آن طراحی شده‌اند. هر چند تجاری‌سازی خودروی ملی سایپا خیلی زود به جریان افتاده بود، اما ورود این خودرو به بازار خیلی دیر به واقعیت پیوست! در سال ۱۳۸۷ این محصول با نام «مینیاتور» رونمایی شد، اما بیش از یک سال زمان برد تا نخستین خودروی ملی سایپا با یک تغییر نام و تحت عنوان «تیبا» وارد بازار شود. تیبا به‌تدریج جایگاه خود را در بازار خودرو پیدا کرد و سایپا با مشاهده محبوبیت این محصول در بین مردم، دست به طراحی نسخه‌های هاچ بک و فیس لیفت آن زد. بسیاری از قطعات تیبا با پراید و «ریو» مشترک‌اند و همین موضوع، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات را برای مالکان تیبا کاهش می‌دهد.

با ما همراه باشید تا گشتی در بازار قطعات یدکی خانواده تیبا بزنیم و از چند و چون قیمت‌ها در بازار امروز بیش تر آگاه شویم.

قطعات فنی

سنسور اکسیژن تیبا اگر ساخت «زیمنس» آلمان باشد، بیش از ۴۰۰ هزار تومان می‌ارزد. دینام تیبا، که قطعه‌ای مهم و گران قیمت است، توسط شرکت «عظام» تولید می‌شود و فراتر از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد. سرسیلندر تیبا هم ساخت عظام است و نزدیک به ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود. کیت کلاچ تیبا از نوع ایرانی در برندهای مختلف، با بهای کم تر از ۱ میلیون تومان هم قابل خریداری است. کیت کلاچ «والئو» را نیز با قیمت بالاتر می‌توان تهیه کرد. لنت ترمز جلوی تیبا از سری موسوم به طرح ریو، از ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. اما لنت ترمز مشترک با ریو بیش از ۱۶۰ هزار تومان قیمت دارد. مدل‌های دیگر لنت ترمز تا قیمت ۳۰۰ هزار تومان هم یافت می‌شوند. جالب است بدانید که لنت ترمز عقب تیبا که مشترک با ریو است، بازه قیمت گران تری دارد و از ۲۵۰ هزار تومان به بالا قیمت داده می‌شود. دیسک چرخ ترمز جلوی تیبا نیز تولید ایران است و بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. تسمه تایم تیبا، برخلاف سایر خودروهای بازار، با قیمت‌های مناسب تری در دسترس است. به عنوان مثال، مدل کره‌ای آن از برند «دانگیل» کم تر از ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد! رینگ موتور تیبا هم از نوع شرکتی، حدود ۲۶۰ هزار تومان است. فن کولر تیبا ساخت ایران حدود ۲۰۰ هزار تومان می‌ارزد. اویل پمپ تیبا با برند عظام را می‌توانید با قیمت ۲۲۰ هزار تومانی خریداری کنید. وایر شمع تیبا، ساخت شرکت “GREEN”، تقریباً ۱۰۰ هزار تومان قیمت خورده است.

کمک فنر عقب تیبا ساخت عظام، حدود ۳۷۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است. کمک فنر جلوی تیبا با برند “KDS” از ۴۰۰ هزار تومان به بالا قیمت می‌خورد. آفتامات تیبا را می‌توان با بودجه تقریباً ۱۲۰ هزار تومانی خریداری کرد. واترپمپ تیبا در مدل‌های شرکتی ایرانی از ۱۸۰ تا ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورده است. شاتون تیبا با برند عظام کم تر از ۱۰۰ هزار تومان فی می‌خورد. دسته موتور تیبا با مارک «کوپر»، تنها ۶۰ هزار تومان ارزش دارد. البته دسته موتور با مارک‌های دیگر هم تا ۹۰ هزار تومان یافت می‌شود. قیمت تسمه دینام تیبا با مارک دانگیل ۸۰ هزار تومان است. رادیاتور کولر تیبا یا همان قطعه کندانسور، که توسط شرکت «کوشش رادیاتور» تولید می‌شود، از ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار تومان قیمت داده می‌شود. سیبک فرمان تیبا از نوع ML بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. مپ سنسور تیبا که با مارک GREEN در بازار موجود است، ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. رادیاتور بخاری آلومینیومی تیبا هم که توسط کوشش رادیاتور تأمین می‌شود، ۱۷۰ هزار تومان ارزش دارد. پلوس کامل تیبا در هر طرف، قیمت بالایی دارد و از ۸۰۰ تا ۹۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. پمپ بنزین کامل تیبا نیز با مارک ML حدود ۶۵۰ هزار تومان است. واشر سرسیلندر تیبا از همین مارک، بیش از ۱۶۰ هزار تومان قیمت خورده است. موتور برف پاک کن تیبا که توسط «امکو» تولید می‌شود، فراتر از ۳۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود. در نهایت، به شمع موتور تک پلاتین تیبا می‌رسیم، که از نوع رزوه کوتاه، کم تر از ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

قطعات تزیینی

در بخش قطعات فنی تفاوتی میان تیبا صندوق دار و تیبا ۲ وجود نداشت، اما در قطعات تزیینی، تیبا ۲ در نمای عقب قطعات متفاوتی با تیبا ۱ دارد. ابتدا از تیبا ۱ شروع می‌کنیم که بسیاری از قطعاتش با تیبا ۲ مشترک است. جلوپنجره پلاستیکی تیبا با رنگ مشکی، کم تر از ۷۰ هزار تومان قیمت دارد. آینه‌های کناری تیبا، که معمولاً ساخت شرکت «فن آوران» هستند، اگر با اهرم تنظیم دستی همراه باشند، تقریباً ۷۵ هزار تومان و اگر از موتور الکتریکی بهره ببرند، بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان می‌ارزند. البته دقت کنید که این قیمت‌ها برای هر یک عدد آینه است. سپر جلوی تیبا با رنگ سفید، در دو مارک “GAT” و «پارسیان» یافت می‌شود که هر دو مدل، در محدوده ۲۴۰ تا ۲۶۰ هزار تومان قرار دارند. سپر عقب تیبا صندوق دار با رنگ سفید را می‌توان با همان دو مارک نام برده برای سپر جلو خریداری کرد. سپر عقب هم از ۲۶۰ تا ۲۸۰ هزار تومان قیمت می‌خورد. سپر عقب تیبا ۲ اگر به صورت خام باشد، در مارک‌های مختلف با قیمت حدود ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی عرضه می‌گردد، اما همین سپر اگر به شکل رنگ شده عرضه شود، از ۲۳۰ هزار تومان قیمت می‌خورد و تا ۳۰۰ هزار تومان هم بالا می‌رود!

چراغ جلوی تیبا در مارک‌های مختلفی ساخته می‌شود. این چراغ با مارک «جمع ساز» و بدون موتور تنظیم ارتفاع، تقریباً ۲۱۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. اما اگر همین چراغ را همراه با موتور الکتریکی بخواهید، تقریباً ۷۰ هزار تومان به قیمتش افزوده می‌شود. چراغ جلوی تیبا با مارک «اس ان تی» هم موجود است که فراتر از ۳۳۰ هزار تومان قیمت دارد! البته این قیمت برای مدل موتوردار این برند است. در حالی که، مدل بدون موتور آن را با قیمتی مشابه همان چراغ جمع ساز می‌توان خریداری کرد. چراغ جلوی تیبا با مارک فن آوران نیز به بازار آمده است که در مدل موتوردار، تنها ۲۳۰ هزار تومان قیمت می‌خورد! چراغ جلوی تیبا را به صورت محدود با برند «کروز» هم می‌توان پیدا کرد که البته قیمت‌های متفاوتی برای آن داده می‌شود. چراغ مه شکن جلوی تیبا با برند فن آوران تقریباً ۸۰ هزار تومان و با برند جمع ساز بیش از ۱۰۰ هزار تومان قیمت خورده است. این قطعه را در مارک‌های دیگری همچون «بهسازین» هم می‌توان پیدا کرد. به نمای عقب می‌رسیم؛ چراغ خطر عقب تیبا صندوق دار از برندهای ایرانی جمع ساز و «ستاکو»، به قیمت ۱۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود. همین قطعه با برند «مدرن» حدود ۹۰ هزار تومان ارزش دارد، اما مارک دیگری از چراغ عقب تیبا هم با نام «نیران» وجود دارد که از نظر قیمت در فاصله ستاکو و مدرن قرار می‌گیرد و هر چراغش ۱۲۰ هزار تومان است. چراغ خطر عقب تیبا ۲ ساخت جمع ساز، بدون سوکت و لامپ، بیش از ۱۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. چراغ خطر عقب تیب ۲ از مدل «ایفا» نیز با قیمت ۱۸۰ هزار تومانی در دسترس است. چراغ مه شکن عقب تیبا ۲ با لامپ و دسته سیم، توسط شرکت جمع ساز ساخته می‌شود و تقریباً ۷۵ هزار تومان قیمت دارد. چراغ ترمز سوم تیبا ۲ نیز ساخت همین شرکت است و در همین محدوده ۷۰ تا ۸۰ هزار تومانی به فروش می‌رسد.

 

 

منبع: اسب بخار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها