|
کدخبر: 95865

در گفت‌و‌گوی گسترش‌نیوز با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو مطرح شد:

معطلی ۳۰۰۰ خودرو در گمرک + اسامی برندها

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: تقریبا ۳۰۰۰ دستگاه خودرو در گمرک باقی مانده و هنوز ترخیص نشده است.

گسترش‌نیوز: پیش از شروع سال جدید صحبت‌هایی در مورد آزادسازی واردات خودرو مطرح شد اما با گذشت زمان مشخض شد که در سال ۹۹ نیز همچنان واردات خودرو ممنوع است. در این میان اما یک مسئله مهم‌تر وجود دارد و آن ترخیص خودروهای مانده در گمرک است. گویا هنوز تعدادی خودرو در گمرک مانده و مصوبه ترخیص خودروها اجرایی نمی‌شود. برای پیگیری بیشتر وضعیت ترخیص این خودروها و همچنین بررسی روند بازار خودروهای وارداتی در سال ۹۹ گفت‌و‌گویی با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

dadfar.jpg

دادفر ابتدا به وضعیت ترخیص‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سامانه برای ویرایش، ایجاد یا تمدید ثبت سفارش خودرو فعال نیست. متاسفانه وزیر صمت به صورت دقیقی از روند مصوبه ترخیص خودروها مطلع نمی‌شود. بدین صورت که مصوبه ترخیص خودروها ابلاغ شده اما اجرای آن صورت نمی‌گیرد. اشکالات نرم‌افزاری وجود دارد و معضل آن رفع نمی‌شود ضمن این که اشکالات سخت‌افزاری هم باید در نظر گرفت.

آخرین وضعیت ترخیص‌ها

وی ادامه داد: بالغ بر ۳۰۰۰ دستگاه خودرو در گمرک مانده و اگر اشکالات سخت‌افزاری حل شود به راحتی تمام این خودروها قابلیت ترخیص خواهند داشت. امسال تنها ۱۷۰۰ دستگاه خودرو ترخیص شد که ۱۰۰۱ دستگاه متعلق به شرکت کرمان‌موتور و مابقی به اشخاص داده شده است. این ترخیص‌ها بدین معنی نیست که بر اساس مصوبه دولت صورت گرفته بلکه در مصوبه قطعی موفق به دریافت گواهینامه الکترونیک شده بودند و عملا ترخیص ۹۹ درصدی شده بودند اما اجازه خروج از درب گمرک را نداشتند. عملا می‌توان گفت این خودروها تقریبا یک سال بدون دلیل معطل مانده بودند.

دادفر در خصوص برند خودروهای مانده در گمرک گفت: این تعداد خودروهایی که در حال حاضر در گمرک باقی مانده‌اند از برندهای سانگ‌یانگ، بورگوارد، تویوتا، رنو، ب‌ام‌و، پژو و بنز هستند. لازم به ذکر است که مشتریان باید مابه‌التفاوت قیمت‌ها را باید پرداخت کنند و عوارض نیز بر اساس سال ۹۹ خواهد بود. تقریبا بین ۳۰ الی ۵۰ درصد به قیمت‌هایی که با خریداران پیش از این طی شده بود افزوده خواهد شد. این نکته را باید گفت خودروهایی که در گمرک مانده به شدت آسیب دیده‌اند اما وظیفه شرکت‌هاست که حتما آن‌ها را سالم تحویل مشتری دهند. اگر نیاز به تعویض لاستیک یا باتری و پولیش و بهبود رنگ وجود دارد نیز باید توسط شرکت‌ها انجام شود و نباید هزینه‌ای را از خریداران دریافت کنند.

خودروی وارداتی نایاب می‌شود

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در رابطه با وضعیت بازار در سال ۹۹ به «گسترش‌نیوز» گفت: امسال صد در صد در مورد خودروهای خارجی افزایش قیمت خواهیم داشت. روی این قضیه نیز البته افزایش نرخ دلار تاثیر خواهد گذاشت. از طرفی نیز رشد تقاضا در بازار را داریم و این در حالی است که ما سالیانه نزدیک به ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو نیاز داریم. تقاضای بدون پاسخ در بازار انباشته شده و امسال نیز هنوز از تولید خودرو خبری نیست. لذا خودروی وارداتی را پیش از این تبدیل به یک کالای کمیاب کرده بودیم و الان تقریبا در حال نایاب شدن است.

وی در پایان گفت: همین تعداد خودروهایی که در گمرک مانده اگر آزاد شود می‌توان گفت توانسته‌ایم کار بزرگی را انجام دهیم. فضای گفتمانی در دولت و بخش خصوصی بسیار دور از هم است و یک عده کارشکنی‌های سنگین و زیادی را انجام می‌دهند. در چنین شرایطی اتفاقی برای آزادسازی واردات رخ نخواهد داد و آنقدر چنین مسائلی را گفته‌ایم اما توجه به آن نمی‌شود.

  • Sara ارسالی در

    سلام
    والا از ماست که برماست و بقول ی خلاقی هر چی لایق

ارسال نظر