|
کدخبر: 121617

جزئیاتی از پیش فروش و قیمت سورن پلاس + امکانات و مشخصات فنی

در آخرین نامه نگاری «شورای رقابت» با وزارت صمت و گروه صنعتی ایران خودرو، عنوان شده است که «سورن پلاس» وارد فرآیند ارزش‌گذاری شده و بهای آن نیز به خودروساز اعلام گردیده است.

خودرو جزئیاتی از پیش فروش و قیمت سورن پلاس + امکانات و مشخصات فنی

چندی پیش “ایکوپرس” به عنوان رسانه رسمی گروه صنعتی ایران خودرو اینفوگرافی برای سورن پلاس منتشر کرد و در آن فایل نیز مشخصات نهایی نسخه ارتقا یافته سورن مشخص شد. حال آن طور که گفته می‌شود، قرار است تا پس از اعلام قیمت مصوب این خودرو توسط شورای رقابت، ایران خودرو پیش فروش آن را آغاز کند و در نیمه دوم امسال، این سدان اقتصادی قدم به جاده‌ای کشور بگذارد.

ایران خودرو سورن پلاس

ایران خودرو می‌خواهد تا به جای عرضه سورن ELX، نسخه فیس لیفت و جدید این خودرو را با نام سورن پلاس به بازار عرضه کند. با توجه به استانداردهای ۸۵گانه اجباری، سورن باید تغییراتی را مطابق با این قوانین تجربه می‌کرد. برای همین شاهد هستیم ایران خودرو نسخه جدید سورن که مطابق استانداردهای ۸۵گانه است را با نامی جدید و تا حدی ویژگی‌های به روز شده به بازار معرفی کرده است. اما قرار نیست تا سورن پلاس تنها در یک تیپ به بازار عرضه شود. بلکه ایران خودرو برنامه دارد تا نمونه‌های مختلف سورن فیس لیفت را تا چند وقت دیگر به صورت پیش فروش عرضه کند. البته فروش همه نسخه‌ها در یک زمان انجام نخواهد شد و بدیهی است که به مرور زمان، نسخه‌های جدید به گروه سورن پلاس اضافه می‌شود.

برای همین در این مقاله به معرفی نمونه‌های جدید سورن پرداخته‌ایم و می‌خواهیم تا بیشتر با تیپ‌های مختلف سورن پلاس آشنا شویم.

مشخصات-سورن

سورن پلاس تنفس طبیعی:

این تیپ از سورن فیس لیفت، ساده‌ترین نسخه سورن پلاس است و فعلا همین مدل وارد مرحله قیمت‌گذاری شده است.در این خودرو از پیشرانه ۱۶۴۶ سی سی EF۷ با قدرت ۱۱۳ تا ۱۱۵ اسب بخار استفاده شده و گشتاور ۱۵۹ نیوتن متر از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلوی این خودرو می‌رسد. سورن پلاس تنفس طبیعی نسبت به سورن ELX فعلی ۲۱ تفاوت اصلی و فنی دارد. لازم به ذکر است که این ۲۱ تفاوت در نسخه‌های کامل تر سورن پلاس هم وجود خواهد داشت.

سورن پلاس تنفس طبیعی در بحث امکانات، ویژگی‌های زیر را دارد:

دو کیسه هوا

ترمز ABS، EBD و BA

فرمان هیدرولیک

غربیلک فرمان جدید (طرح دنا)

کنترل سیستم صوتی از روی فرمان

چراغ روشنایی روز

سنسور پارک سه گانه عقب

تنظیم ارتفاع چراغ از کابین

تودوزی جدید صندلی و رودری

صندلی‌های جلوی دستی با پشتی برقی

کامپیوتر سفر ارتقا یافته

نمایشگر جدید روی داشبورد

راهنمای لاین

گرافیک جدید کاسه چراغ‌های جلو و عقب

جلو پنجره جدید

دستگیره‌های جدید (مشابه دنا)

شیشه‌های عقب دودی

رینگ آلومینیومی جدید

لاستیک R۱۵ ۱۹۵/۶۰

تزئینات جدید رودری، غربیلک و داشبورد

دسته دنده جدید

تهویه اتوماتیک

اسپویلر روی درب صندوق

دسته سیم‌های بهبود یافته

نمد سقف با متریال جدید

کروز کنترل (در صورت نصب دریچه گاز برقی)

سورن پلاس توربو:

سورن پلاس توربو نسخه‌ای از این خودروی فیس لیفت است که تولید آزمایشی آن آغاز شده و درحال‌حاضر نمونه اولیه آن با پلاک ملی در اختیار ترابری ایران خودرو است. سورن پلاس توربو نسبت به سورن توربو موجود در بازار، با بهبود عملکرد فنی همراه شده و سیستم اینترکولر و برنامه‌ریزی آن متحول گردیده است. این خودرو با پیشرانه EF۷ توربو یا همان TC۷ توان تولید ۱۵۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر دارد. در سورن پلاس توربو هم جعبه دنده ۵ سرعته دستی قدرت را به چرخ‌های جلو می‌رساند. نکته مهم اینجاست که بازدهی و یکنواخت بودن عملکرد در این نمونه سورن به مراتب بهتر از سورن توربو فعلی خواهد بود.

آن طور که مشخص است، در سورن پلاس توربو کروز کنترل به صورت پایه نصب می‌شود و برخی اجزا مانند موکت کفپایی و دوخت دور فرمان، متفاوت از نمونه تنفس طبیعی انتخاب شده است. همچنین در کاسه چراغ‌های جلو خط کشی قرمز رنگ دیده می‌شود.

سورن پلاس توربو دوگانه سوز:

این نسخه از سورن پلاس همچنان در مراحل مهندسی و آزمایش به سر می‌برد و چند ماهی مانده است تا نسخه نهایی آن آماده عرضه شود. در سورن پلاس توربو دوگانه سوز از پیشرانه TC۷ پلاس (EF۷ توربو پلاس) استفاده شده و با همان حجم موتور، بازدهی به مراتب بهتری برای سورن پلاس فراهم گردیده است. این پیشرانه به زمان بندی هوشمند سوپاپ‌های دوگانه مجهز است که نسبت به EF۷ و TC۷ معمولی، فناوری بهتری را دارد. سورن پلاس توربو CNG می‌تواند تا ۱۶۳ تا ۱۷۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۳۵ تا ۲۵۰ نیوتن متر تولید کند که به مراتب قدرت بیشتری را نسبت به سایر محصولات ایران خودرو تحویل راننده می‌دهد.

در این خودرو شاهد هستیم که به خاطر ارتقای فناوری پیشرانه، مصرف بنزین سورن پلاس توربو CNG نسبت به نمونه ۱۵۰ اسب بخار حدود ۱ لیتر کاهش پیدا کرده و از طرفی با اعمال ضرایب تراکم جدید، هماهنگی بیشتری با بنزین‌های تولیدی دارد. همچنین با ارتقای سامانه خنکاری در سورن پلاس توربو CNG، عملکرد این خودرو در حالت استفاده از گاز طبیعی تایید شده و توانسته تا تست‌های دوام را پشت سر بگذارد.

یکی از تغییرات ساختاری در سورن پلاس توربو دوگانه سوز نسبت به سایر نسخه‌های سورن فیس لیفت، تغییر سینی عقب خودرو است. مهندسان ایران خودرو سینی کف این خودرو را تغییر داده‌اند و مخزن گاز طبیعی ۱۲۰ کیلویی (منظور جرم خالص مخزن است و اشاره‌ای به حجم جایگیری گاز طبیعی نشده است) را زیر محوطه فضای بار و صندوق عقب قرار داده‌اند. با این کار فضای صندوق سورن پلاس توربو دوگانه سوز به مراتب بیشتر از حجم صندوق سایر خودروهای دوگانه سوز ایران خودرو است.

یکی دیگر از نکته‌های قابل توجه در خصوص این نسخه سورن پلاس، عملکرد اصلی آن با سوخت گاز طبیعی است. مهندسان ایران خودرو سورن پلاس توربو دوگانه سوز را به شکلی طراحی کرده‌اند که راننده بیشترین پیمایش را با گاز طبیعی داشته باشد. با هر بار سوخت گیری کامل مخزن گاز سورن پلاس توربو CNG می‌تواند نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر را پیمود و برای همین حجم باک بنزین این خودرو نسبت به نمونه‌های تک سوز کاهش پیدا کرده است. به گفته مهندسان این شرکت، در سورن پلاس توربو CNG از باک بنزین ۱۰ یا ۳۰ لیتری استفاده خواهد شد.

سورن پلاس توربو دوگانه سوز در هر کیلومتر ۱۲۰ گرم دی اکسید کربن تولید می‌کند که به مراتب کمتر از سایر رقبا است. همچنین استاندارد آلایندگی پیشرانه TC۷ پلاس مطابق با یورو ۵ و یورو ۶ طراحی شده است. سورن پلاس توربو CNG این قابلیت را دارد تا شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در کمتر از ۹٫۷ ثانیه ثبت نماید و به سرعت فراتر از ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

این احتمال وجود دارد که جعبه دنده ۶ سرعته دستی ایران خودرو بر روی سورن پلاس توربو دوگانه سوز نصب شود. البته که فعلا تست‌های فنی این خودرو با جعبه دنده ۵ سرعته دستی انجام می‌شود و نمونه اولیه آن، با ظاهر قدیمی آماده تست‌های جاده‌ای شده است.

 

منبع: اسب بخار
  • مهران سوخته سرایی ههستم ارسالی در

    خیلی عالیه موفق باشید میخوام بدونم این ن وع سورن پلاس را که برای پیش فروش در مهر ثبت نام کردیم ایاگاز سوزم هم هست یانه ممنون میشم جواب بدهید

  • حسن عالی ارسالی در

    سلام خسته نباشید بی زحمت جواب بدین میخوا ستم بدونم سورن پلاس ثبت نامی در پیش فروش اسفند ۱۳۹۹ آیا امکان دو گانه سوز شدن را دارد یا خیر؟ ممنون.

  • ناشناس ارسالی در

    می خواهم بدونم امکان دوگانه کردن سورن پل اس پیش فروش که وجه اولیه را واریز نمودم هست یا نه ممنون میشم جواب بدین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها