|
کدخبر: 117718

جدیدترین خودروهای گذرموقت وارد شده به کشور

هرسال هم‌زمان با آغاز فصل تابستان خودروهای گذرموقت از مناطق آزاد یا کشورهای همسایه با دریافت پلاک گذرموقت راهی خاک اصلی کشور می‌شوند و در بازه‌زمانی مشخص اما محدود در جاده‌ها تردد می‌کنند.

خودرو جدیدترین خودروهای گذرموقت وارد شده به کشور

هرسال هم‌زمان با آغاز فصل تابستان خودروهای گذرموقت از مناطق آزاد یا کشورهای همسایه با دریافت پلاک گذرموقت راهی خاک اصلی کشور می‌شوند و در بازه‌زمانی مشخص اما محدود در جاده‌ها تردد می‌کنند.

اما در این میان ‌نکته‌ای که وجود دارد مدت زمان تردد این خودروهاست. درواقع خودروهایی که از کشورهای خارجی راهی ایران می‌شوند، بسته به کشور مبدأ، مدت زمانی بین ۳ تا ۶ ماه حق تردد دارند اما پس از اتمام این بازه زمانی، می‌توانند پس از طی شدن فرایند قانونی و اداری باردیگر نسبت‌به تمدید مجوز تردد گذرموقت خود اقدام کنند. همچنین خودروهایی که از مناطق آزاد کشور پس از اخذ مرخصی سالانه پلاک گذرموقت دریافت می‌کنند و راهی خاک اصلی کشور می‌شوند، تنها یک‌ماه می‌توانند خارج از منطقه آزاد مربوطه تردد کنند و پس از اتمام این مدت، هرگز امکان تمدید مهلت تردد برایشان میسر نیست.

حال به‌تازگی یک دستگاه تویوتا هایلندر مشکی‌رنگ با پلاک گذرموقت در خیابان‌های شمالی تهران مشاهده شد. اما این شاسی‌بلند ژاپنی که یکی از مدعیان در زمینه آفرود و رانندگی خارج جاده‌ای است، هرگز نتوانست به صورت رسمی راهی بازار ایران شود و تعداد بسیار محدودی از آن در سال‌های گذشته به مناطق آزاد کشور ازجمله منطقه آزاد اروند وارد شد. این خودرو یکی از معدود هایلندرهای موجود در بازار ایران بوده، که پس از اخذ مرخصی سالانه راهی خاک اصلی کشور شده است.

هایلندر یکی از محصولات محبوب تویوتاست، که به‌دلیل عدم عرضه رسمی به بازار ایران، برای بسیاری از مردم، محصولی ناشناخته به‌شمار می‌رود. البته این محصول در بازار جهانی بسیار مورد استقبال قرار گرفته و از تولیدات پرفروش تویوتا در بازار آمریکا محسوب می‌شود.

تویوتا هایلندر براساس پلت‌فرم کمری است و به همین‌خاطر بسیاری از کارشناسان معتقد هستند این خودرو علاوه‌بر داشتن قابلیت‌های خارج از جاده‌ای، هندلینگ و سواری مناسبی همچون سدان پرفروش این بـــــرند را ارائه می‌کند.

یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه در طراحی این خودرو، شباهت‌های ظاهری آن با برخی محصولات آمریکایی است و همین موضوع سبب جذابیت دوچندان آن می‌شود که در نمای عقب خودرو و به‌خصوص طراحی چراغ‌ها نمود بیشتری دارد. درواقع می‌توان گفت طراحان این خودرو با الهام‌ از جیپ گرندچروکی توانسته‌اند ظاهر تنومند و عضلانی را برای این شاسی‌بلند ژاپنی رقم بزنند.

خودرو موردنظر در این مقاله نسل‌دوم هایلندر است و در تمام تیپ‌ها، امکانات رفاهی مناسب و ایمنی درخور توجهی دارند. این در حالی است که چندماه گذشته نسخه جدید و فیس‌لیفت آن نیز به‌صورت رسمی معرفی شد که طیف وسیع‌تری از امکانات رفاهی و ایمنی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد. همچنین این خودرو علاوه‌بر پیشرانه‌های بنزینی، به سیستم هیبرید نیز مجهز شده است.

تویوتاهایلندر۲۰۱۴ یک شاسی‌بلند سایزمتوسط دارای سه‌ردیف سرنشین است که در چهار تیپ LE، LEPlus، XLE، و Limited عرضه می‌شود. مدل‌های LE¡ LE Plus و XLE به‌صورت استاندارد دارای ظرفیت ۸‌سرنشین است. هایلندر LE، دیفرانسیل جلو با موتور چهارسیلندر ۲.۷‌لیتری عرضه می‌شود که ۱۸۵‌اسب‌بخار قدرت با گشتاور حدود ۲۵۰‌نیوتون‌متر تولید می‌کند که با یک جعبه‌دنده ۶سرعته اتوماتیک هماهنگ شده است. موتور ۶سیلندر خورجینی ۳.۵لیتری که در تیپ LE به‌صورت سفارشی و در دیگر تیپ‌ها به‌صورت استاندارد عرضه می‌شود، ۲۷۰اسب‌بخار، قدرت و گشتاوری در حدود ۳۳۶ نیوتون‌متر تولید می‌کند. در این تیپ علاوه‌بر جعبه‌دنده ۶‌سرعته، امکان انتخاب سیستم چهارچرخ محرک نیز وجود دارد. هایلندر ۶سیلندر خورجینی با تجهیزات مناسب می‌تواند تا ۲۲۶۸ کیلوگرم را با خود بکشد.

تویوتا هایلندر به‌صورت استاندارد دارای سیستم کنترل پایداری و کشش، ترمزهای دیسکی ضدقفل، کیسه‌های هوای جانبی در جلو، کسیه هوای زانویی راننده، کیسه هوای بالشی سرنشین صندلی جلویی و کیسه‌های هوای پرده‌ای است. همچنین دوربین دید عقب نیز به‌صورت استاندارد برای این خودرو عرضه می‌شود. تیپ Limited دارای سیستم شناسایی نقاط‌کور با هشـــدار ترافیک در عقب است.

آپشن‌های پکیج Driver Technology که برای این تیپ عرضه می‌شوند، عبارتند از سیستم هشدار برخورد از جلو و کاهش ضربه (با ترمز خودکار)، سیستم هشدار عبور از خط و پردازشگر Safety Connect شرکت تویوتا (کمک اضطراری، مکان‌یابی خودروی مسروقه و اخطار تصادف خودکار). متاسفانه این آپشن ها در مدل‌های پایین‌تر هایلندر موجود نیست. در تست تصادف موسسه بیمه ایمنی بزرگراه، در قسمت‌های میانه جلویی، کناری و تست استحکام سقف شاسی‌بلند ژاپنی بیشترین امتیاز یعنی «خوب» و همچنین در طراحی قسمت سری و صندلی‌های این خودرو در بخش ضربه از پشت، امتیاز «خوب» کسب کرده است.

 

 

منبع: اخبار خودرو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها