|
کدخبر: 113952 شروین اشیدری

در گفت‌ گوی گسترش‌نیوز با کارشناس حوزه خودرو مطرح شد:

همه چیز درباره تولید خودروی ارزان / آیا حذف پراید اشتباه بود؟

کارشناس حوزه خودرو مطرح کرد: سه ایده به طور کلی اعلام شد که هر فردی می‌گوید آن خودروی ارزان است. مشکل اینجاست که در مملکت ما با منابع بسیار محدود صحبت‌های مختلفی می‌شود لذا منابع ما هر دفعه پخش می‌شود و هیچ کدام از این کارها را به نتیجه نمی‌رسد.

خودرو همه چیز درباره تولید خودروی ارزان / آیا حذف پراید اشتباه بود؟

این روزها صحبت درباره تولید خودروی ارزان قیمت دوباره به یک بحث داغ تبدیل شده است. این پروژه مدت‌ها پیش نیز مطرح شده بود اما به نتیجه خاصی نرسید و حال دوباره این موضوع سر زبان‌ها افتاده و وزارت صمت نیز پیگیر این قضیه است. اما آیا واقعا امکان تولید خودروی ارزان در ایران وجود دارد؟ ارزان‌ترین خودرویی که در جهان تولید می‌شود چه قیمتی دارد و می‌توان آن را در ایران تولید کرد؟ برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه گفت‌و‌گویی با امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید:

کاکایی

وی ابتدا اظهار کرد: ماجرای اصلی تولید خودروی ارزان این است که با حذف پراید کف بازار یک پله صعود کرد. ارزان‌ترین خودرو تیبا است و حتی زمانی که پراید هم موجود بود مردم از گرانی آن شاکی بودند. بنابراین سوالی پیش آمد که مردم خودروی با قیمت پایین را از کجا تهیه کنند لذا مفهمومی به نام خودروی ارزان مطرح شد. دو بحث همیشه مطرح می‌شود که یکی از آن‌ها این است که قیمت خودرو باید کاهش یابد که عملی نیست. دوم این که طراحی خودروی ارزان صورت گیرد.

پیشنهادهایی برای تولید خودروی ارزان

کاکایی افزود: چند مفهموم در زمینه خودروی ارزان وجود و یکی از آن ها ایجاد خودروی دو نفره، سه چرخ یا نمونه‌های چهار چرخی است که فقط برای کوچه‌ها و خیابا‌ن‌های مناسب باشد. در اصطلاح به این نوع خودروها میکروکار گفته می‌شود. در این خودرو الزامی برای پاس کردن نصف بیشتر استانداردها وجود ندارد. بعضی دیگر می‌گویند از امکانات روز استفاده کنیم و یک خودرویی شبیه پراید تولید کنیم که مدرن باشد. یک عده دیگر هم پیشنهاد می‌کنند خودروهایی مانند سمند را با یک سری ترفندها به گونه‌ای تولید کنیم که قیمت آن‌ها ارزان شود. این ایده چند سال قبل روی پژو GLI پیاده شد.

قیمت ارزان ترین خودروی دنیا

این کارشناس حوزه خودرو در پاسخ به این سوال که ارزان ترین خودروی دنیا کدام است و چه قیمتی دارد؟ به گسترش‌نیوز گفت: ارزان‌ترین خودرویی که در دنیا تولید شده نانو نام دارد که برای شرکت تاتا موتورز است و قیمت پایه آن حدود ۲۲۰۰ دلار است. این خودرو به عنوان یکی از افتخارات این شرکت خودروساز مطرح شد که البته از تولید آن حدود ۱۰ سال می‌گذرد. البته این پروژه شکست خورد و تولید آن نیز متوقف شد. در حال حاضر نیز ارزان ترین خودرویی که می‌شناسم و بتوان در ایران با استانداردهایی که داریم کویید است که حدود ۷۳۰۰ دلار قیمت پایه آن است.

کاکایی مطرح کرد: سه ایده به طور کلی اعلام شد که هر فردی می‌گوید آن خودروی ارزان است. مشکل اینجاست که در مملکت ما با منابع بسیار محدود صحبت‌های مختلفی اعلام می‌شود لذا منابع ما هر دفعه پخش می‌شود و هیچ کدام از این کارها را به نتیجه نمی‌رسد. در دنیا وقتی صحبت از خودروی ارزان می‌شود روی ۱ الی ۲ میلیون دستگاه تولید در سال حساب می‌کند. همین مورد یعنی شکست و غیرممکن شدن طرح لذا تنها در حد حرف است.

چرا پراید را حذف کردیم!

وی افزود: ما باید ببینیم شرایط هر کشوری چگونه است. به عنوان مثال خودروی اسمارت ۲ نفره بالای ۱۰ هزار دلار قیمت دارد. ظاهر آن کوچک است ولی کیفیت آن به شدت بالاست. وقتی روی خودرویی ام‌وی‌ام ۱۱۰ کار می‌کنیم این خودرو برای بزرگراه و جاده ها نیست. حتی در آلمان نیز با خودروی اسمارت در بزرگراه‌ها از آن استفاده نمی‌کنند. شاید گفته شود که در صورت تولید خودروهای کوچک در ایران قوانینی برای آن اعلام شود اما آیا این قوانین اجرایی می‌شود؟! ما چرا پراید را حذف کردیم زیرا گفته می‌شد امنیت ندارد. اما این خودرو بهترین و ارزان‌ترین خودرو برای تولید در شرایط فعلی برای تولید در کشور بود. متاسفانه جلوگیری از تولید پراید بزرگترین اشتباه بود.

وی در پایان اشاره کرد: توقع مردم را بالا بردیم که با پول خودرویی مانند پراید بتوانند بنز سوار شوند. این چیزی که در ذهن مردم و مسئولان است شدنی نیست. خودروی کوچکی که بخواهد ایمن باشد و با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت از آن استفاده کنیم و تصادف هم داشته باشیم و هیچ اتفاقی نیفتد قیمت بالای ۲۰ الی ۳۰ هزار دلار خواهد داشت.

  • امین ارسالی در

    کجا ۹۰ میلیون رو میگن ارزان که تیتر زدی پراید خودرو ارزانی است. درآمد ماهیانه من کارمند حدود ۳ تا ۴ میلیون هست. یعنی بای د حدود سه سال کار کنم و چیزی خرج نکنم تا اگر بعد از سه سال پراید هنوز همون قیمت باشه بتونم بخرم.
    لطفا در مورد تیتر هایی که میزنید بیشتر دقت فرمایید

    • ناشناس ارسالی در

      بابا این حرومزادها ب جز دزدی ب چیزی فکر نمیکنن اصلا این فکر ندارن بی ناموسا

  • علی ارسالی در

    خاک بر سر خودروسازها ی ما ارزانترین خودر و پراید بود که بیشتر از جنگ تحمیلی کشته داد
    حالا میخوان چه خودرویی تولید ب کتن؟
    فقط دست از سر ملت بردارین

  • ناشناس ارسالی در

    آخه بی ناموسا پراید چی بود که حذفش اشتبا ه بود یا نبود

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها