|
کدخبر: 113391 شروین اشیدری

گفت‌و‌گوی اختصاصی گسترش‌نیوز با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو:

علت اصلی بسته شدن واردات خودرو چه بود؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: دلیل اصلی بسته شدن واردات خودرو افزایش نرخ خودروی داخلی با هدف جبران زیان‌های انباشته دو خودروساز بود.

خودرو علت اصلی بسته شدن واردات خودرو چه بود؟

بسته شدن واردات خودرو باعث شد ضرر هنگفتی به فعالان این صنف وارد شود. در این میان شرکت‌ها موظف به ارائه خدمات پس از فروش برای مدت ۱۰ سال هستند در صورتی که سود واردات خودرو از آن‌ها گرفته شده است. این گوشه‌ای از مشکلات صنف واردکنندگان خودرو است که این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اما یکی دیگر از سوالاتی که مطرح می‌شود آن است که علت اصلی بسته شدن واردات خودرو به کشور چه بود؟ آیا مسائل و مشکلات ارزی دلیل اصلی آن بود یا علت دیگری وجود داشت؟ برای بررسی بیشتر این موضوعات گفت‌و‌گویی با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید:

دادفر

دادفر در ابتدا اظهار کرد: در حال حاضر چهار الی پنج شرکت واردکننده بیشتر نداریم که آن‌ها نیز در زمینه خدمات پس از فروش خودرو فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها نیز در شرایطی کار می‌کنند که ارز قطعات به آن‌ها داده نمی‌شود و خدمات را نمی‌توانند به صورت درستی ارائه دهند. بخشی از آن‌ها تعهد و تعدادی نیز پرونده دارند و دیگر خبری از واردکنندگان تقریبا نیست. این شرکت‌ها نیز باید تا ۱۰ سال خدمات دهند و اینجاست که می‌گوییم افراد برای شرکت‌ها تعهد ایجاد کرده‌اند اما امکان انجام این کار وجود ندارد. سودی که در واردات نیز بوده از بین می‌رود و بعد از آن گفته می‌شود که باید خدمات خوبی نیز ارائه شود. واردات قطعات خودرو به سختی انجام می‌شود اما زمانی که خودرو در تعمیرگاه‌ها می‌خوابد اعلام می‌شود که باید جریمه نیز پرداخت شود.

وی ادامه داد: اگر قطعه باشد شرکت‌ها برای چه بخواهند خودرو را داخل تعمیرگاه‌ها نگه دارند. یک حالتی درست شده و هدف افزایش نارضایتی است. از زمان بسته شدن واردات حدود ۱۵ هزار نفر تعدیل نیرو صورت گرفته و در حال حاضر کمتر از ۲ هزار نفر در این زمینه فعالیت دارند.

علت اصلی بسته شدن واردات خودرو

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص علت اصلی بسته شدن واردات گفت: به طور کلی دلیل اصلی بسته شدن واردات خودرو افزایش نرخ خودروی داخلی با هدف جبران زیان‌های انباشته دو خودروساز بود. پوششی که روی این قضیه ایجاد کردند به اسم حمایت از تولید داخل بود اما بعدا ناگهان تحریم‌های خصمانه اتفاق افتاد که کل بازی را بر هم زد. اما خودروسازان بالاخره به قیمتی که علاقه داشتند در ۲ سال قبل برسند دست پیدا کردند. خودروسازان البته یک قدم دیگر می‌خواهند و دنبال پراید ۹۰ میلیون تومانی بودند که حالا به آن نزدیک شده‌اند. هیچ کس نگفت قیمت خودرو متناسب با درآمد قشر متوسط چه می‌شود؟ شعارهایی در این زمینه توسط وزاری سابق صمت داده شده است اما اتفاقی نیفتاد.  قضیه بسته شدن واردات در سال ۹۵ ارتباطی به مسائل ارزی نداشت. در حال حاضر نیز دیگر راهی برای آزادسازی واردات خودرو وجود نخواهد داشت.

همکاری با چینی‌ها به خودروسازی ما کمک می‌کند؟

وی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که همکاری با چین در خودروسازی کمکی به صنعت ما می‌کند؟ به گسترش‌نیوز گفت: باید از خود چینی‌ها پرسید که چه خودروهایی سوار می‌شوند و بعد از آن ما نیز سوار خواهیم شد. به طور کلی شرکت‌های چینی که در زمینه خودروسازی در ایران حضور داشتند نیز کمک خاصی به ما در این زمینه نکردند. کارخانه‌ها آن چیزی را می‌سازند که بتوانند در ایران بفروشند و آن‌ها فقط به دنبال فروش محصولات خود در سایر کشورها هستند. اما باید دید که آن‌ها آیا خودشان سوار این محصولات می‌شوند و یا این خودروها در اروپا تردد دارد؟ اکثر برندهای معروف در چین خودروسازی دارند و خودشان هم برندهای معروف سوار می‌شوند.

  • بنده خدا ارسالی در

    واقعا درست میگویید واردات را میبندند تا محصولات بی کیفیت داخلی را به هر قیمتی که دوست داشتند قالب مردم بدبخت بکنند . اگر راست میگویند واردات خودرو را ازاد کنند وتعرفه ان را صفر کنند . خودرو ساز داخلی با خودرو ساز خارجی در کیفیت و قیمت رقابت کند . نه اینکه آش کشک خالته بخوری پاته نخوری پاته

ارسال نظر