|
کدخبر: 113299

آخرین وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی یکی از دلایل افزایش نرخ خودرو در بازار آزاد را تقاضای کاذب برای این کالا دانست و گفت: درحال‌حاضر تقاضای غیرواقعی برای خودرو ۱۰برابر نیاز بازار است.

خودرو آخرین وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو

آرش محبی‌نژاد درباره عوامل موثر بر افزایش نرخ خودرو توضیح داد: مشکل آشفتگی بازار خودرو این است که نرخ خودرو در کارخانه به صورت مجازی و غیرواقعی پایین نگه داشته شده درحالیکه می‌دانیم نرخ واقعی آن، رقم‌های فعلی نیست و از طرفی با نرخ بازار آزاد هم تفاوت چشمگیری دارد.

او اضافه کرد: بنابراین مدتی است که تقاضای کاذب عجیخودرو بی برای خرید خودرو از کارخانه شکل گرفته که بیشتر به منظور حفظ ارزش پول و کسب سود از فاصله قیمتی کارخانه و بازار است.

به گفته این فعال صنعت قطعه، نرخ خودرو در کارخانه به صورت دستوری اعلام می‌شود و حتی از نرخ تمام شده آن هم بسیار پایین‌تر است؛ از طرفی برای جلوگیری از زیان خودروسازان، نرخ قطعه هم سرکوب می‌شود که همین موضوع باعث کاهش عرضه خودرو به بازار شده است.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی تصریح کرد: زمانی که نرخ تمام شده کالا بیشتر از نرخ فروش آن باشد، تولید با زیان همراه خواهد بود بنابراین خودروسازان برای جلوگیری از ضرر بیشتر تولید خود را کاهش داده‌اند؛ اما با توجه به رشد بهای مواد اولیه، خودرو در بازار نرخ واقعی خود را پیدا می‌کند.

محبی‌نژاد تقاضای کاذب را نتیجه قیمت‌های غیرواقعی دانست و گفت: در این شرایط که هم عرضه خودرو کم شده و هم شکاف نرخ کارخانه و بازار بالا است، انگیزه برای تقاضای کاذب بیشتر می‌شود به طوریکه تقاضای خودرو در کشور ما حدود ۱۰برابر بیشتر از نیاز واقعی است و برای هر دستگاه خودروی ثبت‌نامی در کارخانه چندصد نفر متقاضی داریم.

او درباره راهکار کنترل بازار خودرو اظهار کرد: راه‌حل اصلی کنترل بازار خودرو واقعی کردن تقاضا است که این کار از طریق تبدیل خودرو از کالای سرمایه‌ای به مصرفی ممکن می‌شود، اما این موضوع هم زمانی اتفاق می‌افتد که اختلاف نرخ فاحشی بین کارخانه و بازار نداشته باشیم و عرضه هم به میزان کافی صورت گیرد.

این فعال صنعت قطعه در پایان تاکید کرد: نرخ خودرو حتماباید اصلاح شود تا خودروسازان و قطعه‌سازان در کنار موانع موجود برای تولید، دغدغه ارزان بودن نرخ خودرو نسبت به نرخ تمام شده و تولید همراه با زیان را نداشته باشند.

قیمت روز خودرو در بازار آزاد

قیمت‌های خودرو در بازار آزاد امروز (۹۹/۵/۹) توسط اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اعلام شده است.

قیمت پراید و تیبا در بازار آزاد

امروز متقاضیان می‌توانند پراید۱۳۱ را با نرخ ۸۱میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری کنند و پراید۱۱۱ نیز با نرخ ۹۱میلیون تومان از سوی فروشندگان به بازار اعلام شده است.

قیمت هر دستگاه تیبا صندوقدار نیز در بازار امروز به ۹۳میلیون و تیبا۲ به ۱۰۴میلیون تومان رسیده است و ساینا نیز در بازار ۱۰۵میلیون تومان نرخ خورد.

قیمت انواع پژو در بازار

طبق اعلام اتحادیه نمایشگاه داران خودرو، امروز نرخ پژو ۲۰۶ تیپ۲ در بازار آزاد ۱۵۵میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ۵ نیز ۱۸۵میلیون و نرخ پژو۲۰۶ صندوق دار هم ۱۷۸میلیون تومان است.

همچنین نرخ پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس ۱۲۹میلیون تومان و پژو پارس سال نیز ۱۶۲میلیون تومان اعلام شده است.

در بازار آزاد امروز سمند ال‌ایکس با نرخ ۱۳۶میلیون، رانا ۱۵۲میلیون، دنا معمولی ۲۰۴ میلیون و دنا پلاس با نرخ ۲۵۰میلیون تومان به فروش می‌رسد.

همچنین نرخ روز پژو ۲۰۷ دستی به ۲۱۸میلیون، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۲۹۳ میلیون و هایماS۷ توربو اتوماتیک به ۵۳۰میلیون تومان در بازار آزاد تهران رسید.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها