|
کدخبر: 111172

دلایل گرانی قیمت خودرو

حذف نرخ روز خودرو از سایت‌های معتبر باعث کاهش شفافیت در بازار شده و مردم را به زحمت انداخته است. افراد مجبورند برای آگاه شدن از نرخ خودرو موردنظرشان به تک‌تک آگهی‌ها زنگ بزنند که کار دشوار و بیهوده‌ای است.

خودرو دلایل گرانی قیمت خودرو

چند وقتی است که نرخ روز خودرو نقل همه مجالس شده و افراد زیادی را از دست‌یافتن به خودرو محبوبشان محروم کرده است. بحران کرونا نیز بر مشکلات اقتصادی کشور افزوده و بازار خودرو را بیش از پیش با مشکل روبه‌رو کرده است. نخستین اقدامی که مسئولان برای کنترل بازار خودرو انجام دادند، حذف نرخ روز خودرو از سایت‌های اینترنتی مشهور مثل باما، همراه مکانیک، دیوار و شیپور بود. اما این اقدام واقعا چقدر موثر بوده است؟!

دلایل گرانی نرخ خودرو

اقتصاددانان عوامل مختلفی را به عنوان دلایل گرانی نرخ خودرو بیان می‌کنند که در ادامه به اختصار آنها را توضیح می‌دهیم:

ناتوانی در پاسخ‌گویی به میزان تقاضا بازار:

چند وقتی است که خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و جذابیت زیادی برای دارندگان سرمایه‌های سرگردان پیدا کرده و در نتیجه افراد مختلفی به این بازار پرسود هجوم آورده‌اند. اما در مقابل به دلیل افزایش نرخ قطعات و هزینه‌های تولید، عَرضه‌ی خودروسازان نه تنها افزایش نیافت بلکه نسبت به قبل کمتر هم شد. طبق پایه‌ای‌ترین اصول اقتصادی، زمانی که تقاضا زیاد است و عرضه کم، نرخ کالا خودبه‌خود افزایش می‌یابد. بی‌تردید ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا روی نرخ هم تاثیر می‌گذارد و ترمز افزایش نرخ را می‌کشد.

بالا رفتن نرخ دلار و افزایش نرخ خودروهای خارجی:

قیمت خودروهای لوکس به هیچ چیز به‌ اندازه نرخ دلار وابسته نیست. اخیرا دلار به دلایل مختلف روند صعودی پیش گرفته و نرخ خودروهای لوکس را بسیار بالا برده است. تا حدی که سانتافه از مرز یک میلیارد تومان گذاشت و لکسوس NX در طول یک هفته با افزایش نرخ ۵۰۰ میلیون تومانی روبه‌رو شد! بعضی اوقات برای چند روز نرخ دلار پایین می‌آید، ولی فروشندگان نرخ خودرو را کم نمی‌کنند و چند روز صبر می‌کنند تا به نرخ بیشتر بتوانند خودرو خود را بفروشند. برای همین است که تنها کاهش پایدار نرخ دلار می‌تواند باعث کاهش نرخ خودروهای وارداتی شود.

نبود نظارت کافی:

سایت‌های مطرح از کارشناسان خود برای کشف نرخ خودرو در کف بازار استفاده می‌کنند و کانال‌های تلگرام و اینستاگرام نیز از همین سایت‌ها یا منابع غیررسمی قیمت‌ها را برمی‌دارند. اگر یک مرجع رسمی برای اعلام نرخ روز خودرو وجود داشت، دست همه دلالان از التهاب‌های بازار کوتاه می‌شد. تنها بازنده‌ این بازی، مصرف‌کننده نهایی است که هر روز باید با نرخ جدیدی برای خودرو مورد نظرش مواجه شود.

حذف نرخ خودرو از سایت‌ها واقعا تا چه حد در کاهش نرخ آن موثر بوده است؟!

حذف نرخ سایت‌های معتبر تنها دو اثر قابل توجه داشته است:

از بین رفتن شفافیت بازار:

تقریبا اواخر اردیبهشت بود که خبر پراید ۹۰ میلیونی همه جا را پر کرد. حذف نرخ روز خودرو از سایت‌ها، نخستین اقدامی است که مسئولان سریعا انجام می‌دهند تا نرخ خودرو کاهش یابد. اما این کار واقعا چقدر موثر است؟ حذف نرخ روز خودرو از سایت‌های معتبر باعث کاهش شفافیت در بازار شده و مردم را به زحمت انداخته است. افراد مجبورند برای آگاه شدن از نرخ خودرو موردنظرشان به تک‌تک آگهی‌ها زنگ بزنند که کار دشوار و بیهوده‌ای است.

نمودار نرخ روز پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۸ را در تصویر زیر می‌بینید. در ده روزه پایانی اردیبهشت که هم‌زمان با قرعه‌کشی بزرگ ایران‌خودرو بود، نرخ ۲۰۶ کمی کاهش پیدا کرده اما بلافاصله بعد از اتمام قرعه‌کشی‌ها، افزایش یافته تا جایی که در ۷ تیر ۹۹ به نرخ عجیب ۱۵۹ میلیون تومان رسیده است!

هجوم مردم به فضاهای غیررسمی و شبکه‌های اجتماعی برای فهمیدن نرخ روز خودرو

هم‌زمان با حذف نرخ خودرو از سایت‌ها، بسیاری از افراد که نمی‌توانند به تک‌تک آگهی‌ها زنگ بزنند تا از نرخ روز خودرو آگاه شوند، به شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام هجوم می‌برند و نرخ خودرو را از صفحاتی برمی‌دارند که معلوم نیست چه کسی و با چه معیاری در آنها قیمت‌گذاری کرده است. این موضوع نیز فقط التهاب بازار را افزایش می‌دهد.

در انتها قضاوت را به شما می‌سپاریم تا تصمیم بگیرید که آیا واقعا حذف نرخ از سایت‌ها در کاهش نرخ خودرو موثر بوده است یا خیر؟!؟

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها