|
کدخبر: 107146

میزان رشد تولید خودرو از زبان نیارکی

معاون امور صنایع وزارت صمت با بیان اینکه برای تحقق جهش تولید نیازمند همراهی بخش خصوصی توانمند هستیم، بیان کرد: تولید محصولات مرتبط با درمان و پیشگیری از کرونا، نمود تعامل و همکاری ارکان دولت با بخش خصوصی بوده است.

خودرو میزان رشد تولید خودرو از زبان نیارکی

مهدی صادقی نیارکی ضمن گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن بیان کرد: سالی که به نام "جهش تولید" مزین شده است، می‌تواند منجر به دستاوردهای شگرفی در حوزه تعمیق و توسعه ساخت داخل، توسعه صادرات غیرنفتی، افزایش خوداتکایی و کاهش ارزبری، مدیریت منابع ارزی کشور، بهبود زیرساخت‌های فنی و مهندسی، رشد شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه شرکت‌های طراحی ساخت داخلی و مجموعه اقداماتی شود که کشور را در جهت افزایش استقلال همه جانبه صنعتی و تاب آوری و افزایش خوداتکایی صنعتی حرکت دهد.

وی تغییر مونتاژ کاری به نوآوری را یکی از رویکردهای امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و افزود: دستیابی به چرخه نوآوری و تجاری‌سازی محصولات صنعتی در دستور کار است و هر چقدر اتکای ما به ظرفیت‌های درونی کشور افزایش یابد، می‌توانیم از توان و ظرفیت‌های موجود در کشور برای افزایش تولید ناخالص ملی، تولید ثروت و ثروت آفرینی استفاده نماییم.

معاون امور صنایع وزارت صمت با بیان اینکه در این مسیر نیازمند همکاری و همراهی تشکل‌ها و نهاد‌های بخش خصوصی هستیم، گفت: باید به ظرفیت‌های درونی توجه بیشتری داشته باشیم و بخش خصوصی را مورد حمایت قرار دهیم و این بخش را برای ایفای نقش خود توانمند کنیم.

صادقی نیارکی با اشاره به برخی هماهنگی‌ها و همکاری‌های بخش خصوصی و دولت یادآوری کرد: نمود این تعامل و همکاری در تولید به موقع اقلام و کالاهای بهداشتی و درمانی مرتبط با کرونا اتفاق افتاد و در سال جهش تولید نیز هم افزایی میان ارکان دولت و بخش خصوصی و مشارکت فعالان اقتصادی در بکارگیری ظرفیتهای موجود می‌تواند منجر به افزایش کمیت و کیفیت تولید شود.

وی با اعلام اینکه اهداف مورد نظر برای تحقق جهش تولید ترسیم شده است، افزود: به عنوان نمونه در صنعت خودرو امسال برنامه تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو پیش روی داریم.

معاون امور صنایع وزارت صمت ادامه داد: در دو ماهه امسال در تولید لاستیک خودرو، تلویزیون، لباسشویی، نئوپان و بسیاری از اقلام کالایی (بیش از ۱۵ قلم از تولیدات منتخب کالایی کشور)، افزایش تولید داشته‌ایم.

صادقی نیارکی اضافه کرد: در خودرو تا پایان ۶ تیرماه، ۱۳ درصد رشد تولید تجمعی به نسبت سال گذشته داشته‌ایم و در حوزه لوازم خانگی که جزو صنایع پیشران است موضوع تعمیق ساخت داخل را دنبال می‌کنیم و به صورت متوسط در این صنعت خودکفایی ۶۰ درصدی داریم که برگزاری میزهای ساخت داخل در این حوزه در دستور کار است.

وی با بیان اینکه موضوع عرضه مستقیم محصولات لوازم خانگی را نیز دنبال می‌کنیم، گفت: بسیاری از قطعه سازان در صنعت لوازم خانگی مانند خودرو در حال فعالیت هستند و اگر افزایش کمی و کیفی تولید در این حوزه‌ها محقق شود تعدادی از صنایع به عنوان حلقه‌های پسین و پیشین این صنایع فعال می‌شود.

معاون امور صنایع وزارت صمت با بیان اینکه موضوع تحریک تقاضا و همچنین تکمیل ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی را در دستور کار داریم، بیان کرد: این موضوعات نیازمند تامین منابع مالی و ارزی لازم است و باید موسسات مالی و بانکی در حوزه تامین نقدینگی با توجه به افزایش نهاده‌های تولید و افزایش تورم تولیدکننده بیش از پیش با بخش تولید و واحدهای تولیدی همراهی کنند.

صادقی نیارکی با یادآوری اینکه شرایط کشور به گونه‌ای است که آمادگی داریم بخش عمده‌ای از نیازهای کشور را از محل داخل تامین نماییم، افزود: همچنین قادر به تأمین بسیاری از نیازهای کشورهای اطراف و همسایه نیز از طریق صادرات هستیم.

وی گفت: بسیاری از مواد اولیه در کشور تولید می‌شود و در سال‌های گذشته سرمایه گذاری‌های خوبی انجام شده است که این فعالیت‌ها باید به حلقه‌های نهایی محصول با ارزش افزوده بالاتر برای تامین نیاز داخل و صادرات تبدیل شوند.

 

 

منبع: شاتا

ارسال نظر