|
کدخبر: 101956 شروین اشیدری

در گفت‌و‌گوی گسترش‌نیوز با کارشناس حوزه خودرو مطرح شد:

برخورد سیل متقاضیان خودرو با مقررات جدید

یک کارشناس خودرو گفت: در حال حاضر شرکت‌های مختلف در دنیا از هر راهی استفاده می‌کنند تا خودرو را به مشتریان با قیمت مناسب بفروشند اما در ایران شرایط برعکس شده و سراغ قرعه‌کشی خودرو رفتیم.

خودرو برخورد سیل متقاضیان خودرو با مقررات جدید

این روزها وضعیت بازار خودرو و نحوه فروش‌ها متفاوت‌تر از گذشته شده است. یکی از مهم‌ترین موارد بحث قرعه‌کشی خودرو است که شنبه هفته آینده تکلیف برندگان مشخص خواهد شد. اما آیا تصمیمات جدیدی که برای بازار خودرو و نحوه فروش گرفته شده واقعا در روند قیمت‌ها تاثیرگذار است؟ برای بحث در خصوص این موارد گفت‌و‌گویی با حسن کریمی سنجری، کارشناس حوزه خودرو ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید:

سنجری

سنجری ابتدا گفت: موضوع تقاضا مثل یک سیل است. برای هر خودروی صفر کیلومتر در حال حاضر ۲ الی ۳ متقاضی داریم. در نتیجه یک جور رقابت ایجاد شده است و افزایش قیمت صورت می‌گیرد. حال اگر رسیدن تقاضا به محصول را محدود کنید خریدار راه خود را پیدا می‌کند. مکانیزم‌هایی غیر رسمی در جامعه به وجود می‌آید که خودرو بالاخره به دست مشتری برسد. همچنین گفته می‌شود که قیمت خودرو نباید ۱۰ درصد بالاتر از نرخ کارخانه به فروش برسد اما در بازار واقعا چنین شرایطی وجود ندارد و افراد به سمت بازارهای غیر رسمی می‌روند.

وی ادامه داد: سخت‌گیری‌ها زمانی می‌تواند اثربخش باشد که به اندازه کافی خودرو برای پوشش همه نیازهای بازار تولید شود. زمانی که این شرایط در کشور وجود ندارد به نوعی وضعیت شبیه به حالت سیل خواهد بود و بازار روزنه‌هایی را برای تخریب این مقررات پیدا می‌کند. این مقررات مانند گونی‌هایی می‌ماند که برای مقابله با سیلاب از آن‌ها استفاده می‌کنند. اما چون به اندازه کافی مقاوم نیستند سیل راه خود را پیدا می‌کند.

قرعه‌کشی خودرو کار اقتصادی نیست!

سنجری در پاسخ به این سوال که وضعیت بازار خودرو تا پایان سال چگونه خواهد بود؟ به گسترش‌نیوز گفت: وضعیت بازار خودرو به شاخص‌های اقتصاد و روند تولید بستگی دارد. وقتی تورم داشته باشید قیمت ارز نیز افزایش پیدا می‌کند. میزان تورم و مسیر حرکت نقدینگی و کنترل آن از سمت شاخص‌های اقتصادی و میزان تولید شرکت‌های خودروساز مهم است. انتظار داشتم وزارت صمت بیشتر تلاش خود را روی برداشتن موانع تولید در شرکت‌های خودروساز بگذارد. شرکت‌های خودروساز حتی ارز آزاد به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد یا در گمرک برای ترخیص باید از هفت‌خوان عبور کنند. وزارت صمت  باید به چنین مواردی ورود کند و سایر گزینه‌ها مانند قرعه‌کشی کارهای اقتصادی نیست.

این کارشناس خودرو درباره قرعه کشی گفت: دهه ۷۰ کشوری مانند لهستان که اقتصاد بسته داشت به سمت قرعه‌کشی خودرو رفت اما در دنیای امروز ناز مشتری را می‌کشند که خودرو بخرد. اما در حال حاضر وارد شرایطی شدیم که مشتری‌ها باید به خودروسازان التماس کنند که یک خودرو به آن‌ها داده شود. امتیاز داشتن خرید یک خودرو را انقدر بالا بردیم که مردم وارد چنین قرعه‌کشی‌هایی شوند. به نظر می‌رسد که انجام چنین کارهایی برای عصر حاضر نیست و مثل این که خیلی در حال عقب‌گرد هستیم.

عرضه خودرو در بورس گزینه خوبی است؟

وی در مورد عرضه خودرو در بورس نیز اظهار کرد: اگر شرایط درستی در بورس حکم‌فرما بود مشکلی وجود نداشت. به عنوان مثال فولاد وارد بورس شده است و باز هم در همانجا قیمت‌گذاری دستوری در حال رخ دادن است. در بورس باید شاهد بازار و قیمت‌گذاری رقابتی باشیم و در نتیجه قیمت‌گذاری دستوری معنایی ندارد. بورس هم دارد به نحوی مدیریت و کنترل می‌شود بنابراین بنده اعتقادی به عرضه خودرو در بورس ندارم.

سنجری در پایان اشاره کرد: ۲۵۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌های خودروساز تزریق کردیم به قطعه‌سازان بدهند. همین پول از خزانه دولت رفته است و بهتر بود این پول را در نظام بانکی بیاورند. شرکت‌های خودروساز دست دولت است و هرجا که با چنین مسئله مواجه هستین رفتارهای پوپولیستی وجود دارد. دولت به نوعی قیمت خودرو را به صورت دستوری اعلام می‌کند تا در نظر مردم دلبری کند. باید قدرت خرید مردم افزایش و وام‌هایی نیز پرداخت شود. در زمینه مسکن نیز ما چنین شرایطی داریم و با پرداخت همین وام‌ها تا حدودی شرایط کنترل شده است.

  • ناشناس ارسالی در

    اینها حاصل نفهمی مردم ایرانه که با آغوش باز به استقبال گرانی و بی کیفیتی میرن

  • علی ارسالی در

    برای هر خودرو صفرکیلومتر 2تا 3نفر متقاضی داریم واقعا همین حساب دقیق شماهاست که ا وضلع واحوال کشور چنین شده الان حدود 3میل یون ثبت نامی داریم برای 25هزار خودرو آیا جواب 3میشه ؟یا120

    • سید حمید ارسالی در

      آقای علی اولا بیش از 5 میلیون نفر ثبت نام کردند. یعنی برای هر خودرو 200 متقاضی البته با حساب و کتاب شما. ولی دقت کن به حرفش،ایشون داره کل تقاضای کشور به خودرو را در مقابل کل تولید مقایسه می کنه. که البته حرفش درسته. ببین داداشم تولید کل یک سال خودرو در کشور حدود 800 هزار دستگاهه. در حالیکه سال 96 حدود یک میلیون و پانصد هزار خودرو در کشور شماره شده پس نیاز کل بازار خودرو حدودا دو برابر توان تولیده. شما داری تعداد خودرو در طرح قرعه کشی یعنی 25 هزار دستگاه را با کل نیاز سال کشور به خودرو مقایسه می کنی در حالیکه ایشون داره نیاز کل کشور را با تولید کل کشور مقایسه می کنه.

    • ناشناس ارسالی در

      اگه کل تولید خودرو همین ۲۵ هزار دستگاه ب اشه فرمایش شما درسته در حالی که اگه کل ت ولید خودرو در یک سال رو در نظر بگیرین (پ ارسال بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه) و با تقاضا ی سالیانه کشور مقایسه کنیم تقریبا همین ۲ تا ۲/۵ تقاضا برای هر خودرو صفر کیلومتر عدد درستیه...

  • ناشناس ارسالی در

    بدترین شرایط ثبت نامی است
    من دو سا ل پیش از سایپا ثبت نام کردم ساینا خریدم الان ماشینم موتورش خرابه دیگه این ماشین به دردم نمی خورد می خواهم بفروشم و یکی د یگر ثبت نام کنم اجازه نمیده و باید یک سا ل دیگر صبر کنم بعد ثبت نام کنم.خب خواستم یه ماشین صفر بگیرم کارخانه هم نمیده از بازار خرید کنم؟ این چه شرایطیه؟

  • ناشناس ارسالی در

    دولت مافهمیده ملت دلال شده بخاطرهمین خود رواش رااینطورثبت نام می کنداخرایاخودروما کیفیت داردکه ۵میلیون ثبت نام می کندپراید و تیبا تابوت هستندنه خودرو سواری...

ارسال نظر