|
کدخبر: 203832

بورس | پیش بینی بورس | تغییرات شاخص کل | نماگرهای اصلی بازار

بورس هفته اول مهر 1400 به کدام سمت می رود؟

برای هفته پیش رو کارشناسان بازار سهام روند بازار را خنثی و منفی پیش‌بینی کردند و گروه پالایشی را پیشتاز بازار معرفی کردند.

خروجی رپرتاژ آسام بورس هفته اول مهر 1400 به کدام سمت می رود؟
 
55 آنلاین به نقل از وقت صبح،  هفته گذشته بازار سرمایه روند منفی را داشت و شاخص کل بورس محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را از دست داد و به یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسید.

در هفته پیش رو بیشتر کارشناسان بازار سهام پیش‌بینی کردند بازار سهام با پیش‌رویی نمادهای پالایشی باشد و تحرکات شاخص هم متعادل‌تر از هفته پیش باشد.

هفته گذشته صنایع بورسی به صورت گردشی با تحرکات مثبت همراه شدند و در یک روز شاهد روند مثبت چندین گروه نبودیم. همچنین ارزش معاملات بورس هم هفته گذشته به صورت میانگین در محدوده پنج هزار میلیارد تومان قرار گرفت.

شاخص هم‌وزن هم در روزهای گذشته روند منفی را ثبت کرد. عملکرد ریزشی این شاخص در هفته گذشته نشان داد جریان نقدینگی در گروه‌های کوچک بازار قابل قبول نبوده و این گروه‌ها در بیشتر روزها تحرکات منفی را داشتند.

اما کارشناسان برای بازار هفته آینده روندی متعادل را پیش‌بینی می‌کنند. بیش از ۷۰ درصد کارشناسان مورد بررسی تجارت‌نیوز معتقدند که در هفته آینده بازار روندی متعادل خواهد داشت و شاخص کل احتمالا در همین محدوده نوسان خواهد کرد.

همچنین اکثر کارشناسان متفق‌القول بر این باورند که گروه پالایشی گروه پیش‌رو در بازار هفته آینده خواهد بود.

دلایل ریزش بورس

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه  درباره عوامل ریزش بازار هفته گذشته گفت: در دو هفته گذشته وضعیت بازار چندان خوب نبود و عملکرد منفی حاصل عوامل گوناگون است.

اگرچه صفوف فروش سنگینی نداشتیم اما خریداران هم عجله‌ای برای خرید نداشتند و صبورانه منتظر کمتر شدن قیمت‌ها بودند.

وی در این باره افزود: یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های فعلی بازار نرخ بهره بانکی است، نرخ اوراقی که دولت جهت تامین مالی منتشر می‌کند باید نسبت به بازارهای دیگر جذاب‌تر باشد و در حال حاضر برنده بازارهای مالی در چند ماه گذشته دولت بود که خود موید جذابیت اوراق نسبت به سایر بازارها شده است.

رئیسی در بخش دیگری گفت: قیمت دلار دومین عامل ابهام در بازار سهام است که پیش روی بازار قرار گرفته است و همین موضوع از عوامل دیگری مثل تورم، رشد نقدینگی و نتایج مذاکرات برجام تاثیر می‌گیرد. اما می‌توان برای محدوده‌های مختلف نرخ دلار سناریوهای متفاوتی برای سرمایه گذاری در نظر گرفت.

این کارشناس بازار سهام همچنین درباره تاثیر قیمت‌های جهانی می‌گوید: قیمت‌های جهانی که روزهای گذشته با ادامه روند واکسیناسیون، تغییرات نرخ بهره آمریکا و اقتصاد چین تغییرات گسترده‌ای داشته است باعث اصلاح در گروه سنگ آهنی شد و تاثیر زیادی را بر بازار سهام گذاشت.

وی گفت: عامل مهم دیگری که هفته گذشته در ریزش بازار سهام تاثیر زیادی را داشت، خبر آزادسازی سهام عدالت بود که برای سهامداران یادآور ریزش سال ۹۹ بود. همچنین صحبت‌هایی که در مورد نرخ‌گذاری‌های دستوری در صنایع مختلف انجام شد از جمله در گروه‌هایی که به صنعت ساختمان مرتبط بودند ترس و هیجان در بازار را دو برابر کرد.

ارسال نظر