|
کدخبر: 292126

احتمال وقوع آتش سوزی در نقاط مختلف تهران

بارش های نسبتا مطلوب در ماه های پایانی سال گذشته باعث افزایش رشد گیاهان چند ماهه در مناطق طبیعی اطراف تهران شده است و این امر می تواند احتمال وقوع آتش سوزی در عرصه های طبیعی در تهران و اطراف شهر تهران را افزایش دهد.

حوادث احتمال وقوع آتش سوزی در نقاط مختلف تهران

سالانه بخش‌هایی از مراتع و جنگل‌ها در کشور در آتش می سوزد. با گرم شدن هوا بخصوص با فرا رسیدن فصل تابستان و افزایش دما و خشک شدن پوشش گیاهی این شرایط تشدید می شود.

این آتش سوزی ها خسارات زیادی را به محیط زیست و مردم وارد می‌کند چرا که ذخایر گیاهی و جانوری و میکروارگانیسم‌ها در این مناطق از بین می‌رود و همچنین نبود پوشش گیاهی و درختان در این مناطق باعث ایجاد سیل در هنگام بارندگی‌ها می‌شود.

بارش های نسبتا مطلوب در ماه های پایانی سال گذشته باعث افزایش رشد گیاهان چند ماهه در مناطق طبیعی اطراف تهران شده است و این امر می تواند احتمال وقوع آتش سوزی در عرصه های طبیعی در تهران و اطراف شهر تهران را افزایش دهد.

در این باره جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: با توجه به وضعیت مناسب بارندگی ها در پاییز و زمستان سال گذشته در استان تهران و رویش خوب علفزارها و گیاهان چند ماهه در اراضی طبیعی اطراف تهران احتمال افزایش آتش سوزی ها در مراتع اطراف تهران وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه عامل بخش قابل توجهی از این آتش سوزی ها انسانی است، بیان کرد: وقتی وارد روزهای گرم سال می شویم احتمال وقوع آتش سوزی در این مناطق افزایش می یابد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران ادامه داد: در برخی موارد نیز این آتش سوزی ها در زمین های کشاورزی اطراف تهران انجام می گیرد که اغلب آنها توسط کشاورزان و با هدف پاکسازی سریع زمین و تبدیل به کود شدن علوفه های سوخته شده انجام می گیرد.

ملکی بیان کرد: رها کردن اشیای گرد و محدب که می تواند نور خورشید را متمرکز کند نیز از جمله عوامل ایجاد آتش سوزی است که عمدتا از جانب برخی از گردشگران و کوهنوردان در طبیعت رها می شود.

وی گفت: در برخی از موارد در آتش سوزی هایی که در کوه ها اتفاق می افتد بارها خودروها و همکاران ما دچار آسیب شدند و برای کنترل آتش سوزی در پاره ای از موارد از نیروهای مردمی و انجمن های مردم نهاد کمک گرفته شده است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران اضافه کرد: در برخی موارد نیز این زمین ها مالکان شخصی یا دولتی دارد و نمی توان بدون هماهنگی وارد آن شد و هر گونه آتش سوزی احتمالی را مدیریت کرد.

ملکی تاکید کرد: معمولا این اتفاقات در بوستان هایی مانند سرخه حصار و چیتگر اتفاق نمی افتد اما در مناطقی مثل کوه های اطراف زندان اوین یا بین بزرگراه ها در داخل شهر تهران این مساله باید بهتر مدیریت شود.

وی افزود: علاوه بر وظایفی که نهادهای مدیریت شهری بر عهده دارند، شهروندان نیز در قبال این مساله وظایفی دارند که باید هر گونه آتش سوزی را سریعا به ارگان‌های مربوطه از جمله آتش نشانی گزارش دهند و یا از احتمال وقوع چنین اتفاقاتی با رعایت مسایل پیشگیرانه جلوگیری کنند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به دوره زمانی این اتفاقات در محدوده شهر تهران، عنوان کرد: پیک این اتفاق معمولا از اواخر اردیبهشت ماه تا اواسط مرداد ماه است و علت آن عمدتا گرمای شدید هوا در این بازه زمانی است.

وی در پاسخ به این سوال که چه مقدار از این آتش سوزی ها می تواند عواقب فعالیت های معتادان متجاهر باشد؟ بیان داشت: مردم باید چشم بینای محیط زیست شهری و طبیعی خود باشند و حتی اگر فردی با بی احتیاطی و به صورت غیرعمدی می تواند باعث ایجاد آتش سوزی شود، در صورت امکان این مساله را تذکر بدهند و یا در صورت وقوع سریعا اقدام به گزارش آتش سوزی بکنند.

 

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها