|
کدخبر: 289545

آخرین آمار فوتی‌های چهارشنبه سوری

رییس سازمان اورژانس کشور با اشاره به آخرین گزارش‌های مصدومیت و فوت ناشی از حوادث مربوط به چهارشنبه سوری، گفت: از ابتدای اسفند تا امروز ۱۵ نفر در حوادث مربوط با چهارشنبه سوری در کشور جان باخته‌اند.

حوادث آخرین آمار فوتی‌های چهارشنبه سوری

اصفهان فرمانده انتظامی شهرستان نطنز گفت: با هنجارشکنان چهارشنبه آخر سال در نطنز برخورد جدی خواهد شد.

سرهنگ مهدی کریمی اظهار کرد: با هنجارشکنانی که در چهارشنبه آخر سال قصد سلب آسایش‌ و یا مزاحمت برای مردم داشته باشند، برخورد جدی خواهد شد.

وی افزود: مخالف شادی مردم نیستیم، اما امنیت و آرامش مردم، خط قرمز ما خواهد بود و با هر گونه ناامنی و یا هر اقدامی که منجر به سلب آسایش مردم شود، برخورد خواهد شد.

فرمانده انتظامی نطنز گفت: همچنین وسایل نقلیه‌ خودرویی و یا موتوری که در شب چهارشنبه‌ آخر سال برای مردم ایجاد مزاحمت کند، تا پایان ایام نوروز، آن وسیله توقیف خواهد شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر توقیف برای فرد خاطی پرونده قضایی تشکیل شده و به دادسرا معرفی می‌شود.

کریمی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از هرگونه حادثه‌ احتمالی از عصر امروز، پلیس در نقاط مختلف شهرستان نطنز مستقر خواهد شد.

پلیس مخالف شادی مردم در چهارشنبه پایان سال نیست

 فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به درپیش بودن چهارشنبه پایان سال، گفت: پلیس مخالف شادی مردم در این آیین کهن و باستانی نیست و به منظور امنیت آنها و جلوگیری از سوء استفاده برخی فرصت‌طلبان در نقاط مختلف شهر حضور پررنگی خواهیم داشت.

سردار "علی اکبر جاویدان" با اشاره به در پیش بودن چهارشنبه پایان سال اظهار داشت: چهارشنبه سوری از رسوم کهن ایران اسلامی است که اگر به درستی اجرا شود، می‌تواند شب خاطره انگیز و زیبایی را برای همه مردم رقم بزند.

وی ادامه داد: با این حال متاسفانه سالهاست که آیین باستانی چهارشنبه پایان سال با حال و هوایی متفاوت و در برخی مواقع همراه با کارهای خطرناک انجام می‌شود که علاوه بر ایجاد رعب و وحشت، خسارت جانی و مالی را هم به همراه داشته است.

جاویدان با تاکید بر اینکه پلیس هیچگاه مخالف شادی مردم نبوده و نیست، گفت: در راستای حفظ امنیت شهروندان و مقابله با سوء استفاده برخی، همکاران ما در چهارشنبه پایان سال حضوری گسترده در میادین و خیابانهای شهر خواهند داشت تا این افراد به بهانه شادی مخل نظم و آرامش مردم نشوند.

فرمانده انتظامی استان ادامه داد: در راستای صیانت از امنیت شهروندان و خانواده‌ها و در پاسخ به مطالبات آنها، پلیس قاطعانه با افرادی که بخواهند در نظم و امنیت عمومی اخلالی ایجاد کنند برخورد می‌کند و طی هماهنگی به عمل آمده با دستگاه قضایی، افرادی که دستگیر شوند تا ۱۵ فروردین در بازداشتگاه خواهند ماند و خودروهای متخلف نیز تا همین تاریخ در پارکینگ توقیف خواهند بود.

وی تصریح کرد: از همه مردم و خانواده‌ها می‌خواهیم که با رعایت قانون و کنترل نوجوانان و جوانان و نظارت دقیق‌تر، کاری کنند که چهارشنبه پایان سال به تلخی تبدیل نشود.

جاویدان گفت: متاسفانه نمونه‌های فراوانی داریم که نوجوانان و جوانان به خاطر لحظه‌ای شادی زودگذر یا جان خود را از دست داده‌اند و یا باعث نقص عضو خود و حتی دیگران شده‌اند، در حالیکه می شد با مقداری درایت بیشتر از بروز خیلی اتفاقات ناگوار جلوگیری کرد.

این مقام عالیرتبه انتظامی همچنین از کشف حدود ۷۰۰ هزار عدد انواع مواد محترقه غیرمجاز در استان خبر داد و گفت: بخش اعظمی از این مواد محترقه در اسفند ماه و طی دو هفته اخیر کشف شده است.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان شمالی از تعطیلی همه بوستان ها و تفرجگاه ها در شهرستان های استان به دلیل خطرات احتمالی چهارشنبه‌سوری خبر داد.

سرهنگ علی پاکدل اظهار کرد: از آنجایی که احتمال ایجاد خطر برای شهروندان در چهارشنبه‌سوری وجود دارد و با هدف تامین امنیت کامل مردم و شهروندان، بوستان ها و تفرجگاه های بزرگ استان از امشب تعطیل می شود.

وی با بیان اینکه تعطیلی این اماکن مربوط به امشب و فردا است، افزود: در بجنورد مرکز خراسان شمالی، بوستان های بش قارداش، باباامان و دوبرار تعطیل شده است. در اماکن تفرجگاهی و بوستان های سایر شهرستان های استان نیز اجازه برپایی تجمعات مرتبط با چهارشنبه‌سوری داده نمی شود.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان شمالی همچنین بیان کرد: نظر پلیس این است که هرگونه جشن و اقدامی که قرار است برای چهارشنبه‌سوری برگزار شود، به صورت کوچه یا محله محور برگزار شود. پلیس نیز امنیت کامل را در آن ها برقرار خواهد کرد.

سرهنگ پاکدل بیان کرد: افراد متخلفی که در چهارشنبه سوری دستگیر شوند، تا پایان عید در بازداشت هستند و خودروی آن ها نیز طی این مدت در توقیف خواهد ماند.

وی گفت: روانشناسان و کارشناسان حوزه مسائل اجتماعی تاکید دارند چهارشنبه‌سوری، بیشتر باعث آسیب نوجوانانی می‌شود که هیجان طلبی در آتش بازی‌های این روز برای آن‌ها خوشایند و لذت بخش است؛ به همین دلیل پدر یا مادر باید به یک شکل منطقی فرزندشان را از این تجربه هیجانی باز دارند و هیجان آن‌ها را تعدیل و رفتارشان را مدیریت کنند.

وی تاکید کرد: یکی از راه‌های ایمن‌سازی نسبی چهارشنبه‌سوری این است که خطرهای بالقوه این ایام را به خوبی برای فرزندانمان توضیح دهیم؛ اما اگر نوجوان ما این موارد را نپذیرفت، باید خودمان هم در کنار او حضور داشته باشیم و بر رفتارهایش نظارت کنیم تا خطری تهدیدش نکند و چنانچه سایر خانواده‌ها نیز این رویکرد را در پیش بگیرند، مسائل حادثه ساز این مناسبت قابل کنترل خواهند بود.

سرهنگ علی پاکدل تصریح کرد: لازم است به فرزندان نوجوان خود بیاموزیم استفاده از مواد آتش بازی هرگز به طور کامل ایمن نیست و حوادث نه تنها ممکن است برای کسانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند به وجود آید؛ بلکه برای کسانی که در معابر و خیابان‌ها مشغول تردد و انجام امور زندگی روزمره خود هستند نیز ممکن است اتفاقات بدی رقم بخورد.

فروش بنزین در ظرف ممنوع است

آیین چهارشنبه‌سوری یکی از سنت های باستانی ایرانیان است که شب چهارشنبه آخر هرسال در همه جای ایران و حتی کشورهای منطقه برگزار می شود.

واژه «چهارشنبه‌سوری» از دو واژه چهارشنبه که نام یکی از روزهای هفته است و سوری به معنی سرخ، گرفته شده است.

گرد آوردن بوته، برافروختن آتش و پریدن از روی آن و گفتن عبارت «زردی من از تو، سرخی تو از من» که به معنای رهایی آدمی از اندوه و برگشت شادابی و نشاط به جسم و روح تعبیر شده، از مهمترین رسوم شب چهارشنبه‌سوری است.

آداب و رسوم رایج چهارشنبه‌سوری در قرون گذشته شامل آتش افروختن، کوزه شکستن، قاشق زنی، توزیع آجیل مشکل گشا، فال حافظ، فالگوش و پختن آش بوده که این رسوم چند سالی است دستخوش تغییرات منفی و گرفتار آسیب های مرگبار شده و نیازمند احیا و اصلاح است.

این آیین در ماهیت اصیل خود، مظهر شادی و نشاط است اما امروزه ناخواسته دستخوش بدعت ها و رفتارهای ناشایست شده و با وارد کردن مواد محترقه و آتش زا به آن، در آتش و دود می سوزد.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان با تأکید بر اینکه فروش بنزین در ظرف ممنوع است، گفت: با توجه به در پیش بودن چهارشنبه سوری، فروش حتی یک لیتر بنزین در ظرف خلاف مقررات و کاری غیرقابل دفاع است و تبعات و جرائم این مهم به طور مستقیم متوجه مالک جایگاه است.

امین روستایی اظهار کرد: سوخت مورد نیاز برای ایام پایانی سال ۱۴۰۱ و منتهی به تعطیلات عید نوروز پیش رو ذخیره‌‎سازی شده و آماده ارائه خدمات سوخت‌رسانی به میهمانان و هم استانی‌ها در ۱۲۷ جایگاه عرضه سوخت پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین هستیم.

وی تصریح کرد: فرارسیدن ایام منتهی به پایان سال و افزایش مصرف بنزین لزوم توجه دقیق مسئولان و متولیان امر سوخت‌رسانی را در راستای اجرای مقررات نظام توزیع بنزین دوچندان می‌کند.

وی تکریم و رضایت مندی مسافران نوروزی از خدمات ارائه شده در جایگاه‌ها و همچنین رعایت اکید دستورالعمل‌های جاری شرکت در امر توزیع را فصل‌الخطاب دانست و افزود: جایگاه‌داران در خط مقدم خدمت‌رسانی، آیینه تمام نمای شئون خدمت‌گزاری شرکت ملی پخش در عید پیش رو به هموطنان هستند.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان تعامل دو سویه و اثربخش مدیریت منطقه و مالکان جایگاه‌ها را منوط به حرکت دقیق ذی‌نفعان در چارچوب مقررات و ضوابط حاکم بر سیاست‌های تأمین و توزیع  فرآورده‌های نفتی دانست.

وی خاطرنشان کرد: امروزه بنزین در زمره کالاهای استراتژیک و دارای حساسیت‌های اجتماعی و اقتصادی زیادی است و مدیریت بهینه توزیع، تنها با نقش آفرینی تمام گروه‌های ذینفع و نظارت مسئولانه مالکان جایگاه ها و مجاری عرضه بر ضرباهنگ مصرف سوخت امکان‌پذیر می‌شود.

روستایی اظهار کرد: تلاش در راستای حفظ سرمایه‌های مادی و معنوی مردم بخشی از مسئولیت اجتماعی ما محسوب شده بنابراین فروش مظروف بنزین در هر شرایطی اکیداً ممنوع است.

همزمان با فرارسیدن زمان برگزاری آیین چهارشنبه‌سوری، شرکت شهر سالم طی اطلاعیه‌ای در حالت آماده‌باش قرار گرفت.

همزمان با فرارسیدن زمان برگزاری آیین چهارشنبه‌سوری، شرکت شهر سالم طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به دستور امیر نورمحمدی مدیر عامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران، کلیه کادر درمان، درمانگاه‌ها و پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی این شرکت در حالت آماده‌باش قرار دارد.

بر اساس گزارش سایت شهر، متن کامل این اطلاعیه به شرح زیر است:

«به اطلاع عموم شهروندان می‌رساند، همچون سال‌های گذشته همزمان با سه شنبه پایان سال کلیه کادر درمان و همچنین مراکز درمانی شرکت شهر سالم اعم از درمانگاه‌های مناطق و پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی در حالت آماده‌باش قرار گرفته و آماده هرگونه خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان است.»

جعفر میعادفر درباره آخرین گزارش‌های حوادث مرتبط با چهارشنبه آخر سال، گفت: از یکم تا ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۱، کل مصدومین و فوتی‌های مرتبط با حوادث چهارشنبه سوری ۳۷۲ نفر بوده است که ۵۷ نفر از مصدومین بستری شده و شش نفر در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند.

وی با بیان اینکه ۲۷۵ نفر از مصدومان درمان و از بیمارستان‌ها ترخیص  شده‌اند، افزود: همچنین ۲۳ نفر از مصدومان در محل حادثه از سوی نیروهای اورژانس درمان شده‌اند.  

به گفته میعادفر ، متاسفانه طی این مدت مجموعا ۱۵ نفر به دلیل حوادث مربوط به چهارشنبه سوری جان باخته‌اند که از این تعداد هفت نفر در تبریز، چهار نفر در تهران، دو نفر در همدان، یک نفر در ارومیه و یک نفر در قزوین بوده‌اند.

رییس سازمان اورژانس کشور گفت: همچنین طی این مدت ۵۴ مورد قطع عضو، ۹۰ مورد  آسیب به چشم، ۱۳۴ مورد سوختگی و یک مورد آسیب به آمبولانس اورژانس گزارش شده است. در عین حال بیشترین مصدومان به تفکیک استانی به ترتیب در استان‌های تهران با ۹۱ مورد مصدوم، آذربایجان شرقی با ۴۲ مورد و آذربایجان غربی با ۲۱ مورد مصدوم بوده‌اند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها