|
کدخبر: 203660

فروش سوالات کنکور با قیمت نجومی! + جزییات

شبکه فروش سؤالات جعلی کنکور از سوی پلیس فتای خراسان رضوی متلاشی شد.

حوادث فروش سوالات کنکور با قیمت نجومی! + جزییات

مأموران اداره رصد فضای مجازی پلیس فتای مرکز استان خراسان رضوی در عملیات سایبری و اطلاعاتی به اخباری دست یافتند که نشان می داد شبکه ای غیر قانونی در بستر تلگرام اقدام به فروش سؤالات کنکور می کند.

گردانندگان این کانال تلگرامی که تعداد زیادی عضو داشت مدعی بودند که در قبال دریافت مبالغی مختلف سؤالات کنکور پیش رو را به فروش می رسانند.

با شناسایی شدن این کانال مجازی بلافاصله مراتب به دستگاه قضایی اعلام و دستور یکی از قضات دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی برای دستگیری متهم یا متهمان این پرونده صادر شد.

با صدور مجوز قضایی رسیدگی به این پرونده در دستور کار مأموران اداره مبارزه با جرائم سایبری پلیس فتای استان قرار گرفت و تحقیقات مجریان قانون برای ردزنی دست اندرکاران این شبکه شیادی آغاز شد.

فروش چند میلیون تومانی سؤالات کنکور

در ادامه تحقیقات مأموران پلیس فتا مشخص شد که گردانندگان این کانال تلگرامی، با وعده انتشار سؤالات کنکور مبالغی از یک میلیون تا ۱۵ میلیون تومان اخذ و با این ترفند مخاطبان زیادی را هم جذب کانال خود کرده اند.

تحقیقات این پرونده برای به دام انداختن متهمانش ادامه داشت تا اینکه کارشناسان پلیس فتا با اقدامات فنی و پلیسی سرنخ هایی از عامل ایجادکننده این صفحه تلگرامی به دست آوردند.

همین سرنخ موجب شد تا ضابطان قضایی مردی سال خورده را که در یکی از شهرستان های استان خراسان رضوی بود ردزنی و شناسایی کنند. این مرد سال خورده که به ظاهر کانال تلگرامی از سوی او ایجاد شده بود به مرکز پلیس فتای استان احضار شد اما پس از اطلاع از موضوع اعلام بی خبری کرد و مدعی شد که هیچ اطلاعی از این ماجرا ندارد.

او حتی مدعی شد که نه تنها سیم کارت ندارد بلکه کار با گوشی هوشمند را هم بلد نیست.

سرنخ هایی که به نوه پیرمرد رسید

در حالی که مرد سال خورده مدعی بود که هیچ اطلاعی از موضوع کلاهبرداری های مجازی ندارد، مأموران فرضیه اینکه احتمالا شخصی از نزدیکانش با سیم کارت متعلق به او اقدام به راه اندازی کانال تلگرامی کرده باشد، تحقیقات خود را جلو بردند.

بررسی های این پرونده ادامه داشت تا اینکه کارشناسان پلیس فتای شهرستان سرخس رد پای نوه این پیرمرد را در این ماجرا یافتند. در تحقیقات تکمیلی نیز مشخص شد که نوه این مرد دانشجوی سال اول دانشگاه است که کانال موصوف را راه اندازی کرده است.

اخذ سیم کارت با کارت ملی پدر بزرگ

رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی در تشریح دیگر ابعاد این پرونده گفت: مأموران پس از کسب این اطلاعات بلافاصله به سراغ متهم رفته و او را در اقدامی غافل گیرانه به دام انداختند.

سرهنگ جواد جهانشیری افزود: در تحقیقات تکمیلی پرونده نیز مشخص شد که نوه پیرمرد با همدستی ۲تن از دوستانش با در دست داشتن کارت ملی پدربزرگ خود اقدام به اخذ سیم کارت کرده و به قصد کلاهبرداری از داوطلبان کنکوری کانالی تلگرامی با نام «فروش سؤالات کنکور» راه اندازی کرده است.

به گفته این مقام ارشد پلیس فتای استان، متهم و همدستانش مبالغی در حدود ۷۰۰میلیون ریال از طریق فروش سؤالات جعلی کنکور به دست آورده اند. که تحقیقات درباره تعداد و میزان کلاهبرداری های آن ها ادامه دارد.

سرهنگ جهانشیری ادامه داد: کانال تلگرامی موصوف که ۵هزار و ۳۸۹ نفر عضو داشت نیز مسدود شد و متهمان برای سیر مراحل قضایی روانه دادسرا شدند.

رئیس پلیس فتا استان ضمن هشدار به شهروندان تاکید کرد: امروز کلاهبرداران با توجه به گستردگی فضای سایبری و امکان ایجاد هویت پنهان در فضای سایبری، این فضا را برای افعال مجرمانه خود مستعد می‌دانند، بنابر این شهروندان با عدم اعتماد به هویت اعلام شده توسط افراد از قبول هرگونه پیشنهادی خلاف قانون و مقررات پرهیز نموده تا دستمایه کلاهبرداران فضای سایبری قرار نگردند.

همچنین شهروندان می‌توانند جهت ارسال گزارش و یا در صورت وقوع هرگونه اتفاق و حادثه‌ای در فضای سایبری با شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا ارتباط برقرار نموده تا نسبت به دریافت خدمات فوریت سایبری توسط کارشناسان پلیس فتا بهره‌مند گردند. یا با آدرس الکترونیکی به نشانیwww.cyberpolice.ir از بروز ترین اخبار و حوادث و آموزش های پیشگیرانه در حوزه فضای سایبری مطلع گردند.

منبع: رکنا

ارسال نظر