|
کدخبر: 201464

تلف شدن هزاران ماهی در ماکو/ مقصر کیست؟ + تصاویر

تامین نشدن حقابه زیست محیطی رودخانه ساری سو در استان آذربایجان غربی از سوی شرکت آب منطقه ای ماکو، به دلیل بسته شدن آب این رودخانه از سوی دولت ترکیه و کاهش حجم بارندگی ها در تابستان امسال، منجر به مرگ هزاران قطعه ماهی در این رودخانه شد.

هزاران ماهی در ماکو در استان آذربایجان غربی جان دادند. هزاران ماهی در ماکو به دلیل بسته شدن آب رودخانه ساری سو تلف شدند. مرگ هزاران ماهی در ماکو به دلیل بستن آب رودخانه ساری سو از سوی دولت ترکیه رخ داد. در این میان شرکت آب منطقه ای ماکو نیز ناچار شد برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی منطقه آزاد ماکو، آب سدهای واقع در این منطقه را به مزارع هدایت کند. همین مساله عدم تامین حقابه زیست محیطی ساری سو و تلف شدن هزاران ماهی در ماکو را به همراه داشت.

تلف-شدن-ماهی1

هزاران ماهی در ماکو

در روزهای اخیر هزاران قطعه ماهی در رودخانه ساری سو حد فاصل روستاهای رند و قره تپه در منطقه آزاد ماکو جان خود را از دست دادند. سر نخ مرگ این ماهی ها نیز به بستن آب این رودخانه از سوی دولت ترکیه بازمی‌گردد.

این مساله، کاهش حجم آب رودخانه ساری سو را به همراه داشت و در این شرایط شرکت آب منطقه ای ماکو که مدیریت آب سدهای دانالو و شهید قنبری را بر عهده دارد، تصمیم گرفت برای راضی نگه داشتن کشاورزان، آب این سدها را برای مدتی کوتاه به مزارع هدایت کند و همین موضوع منجر به عدم تامین مناسب حقابه زیست محیطی رودخانه و مرگ هزاران قطعه ماهی شد.

تلف-شدن-ماهی2

جعفر خلیل زاده، رئیس اداره محیط زیست ماکو درباره علت وقوع این فاجعه زیست محیطی توضیح داد: سرچشمه رودخانه ساری سو در ترکیه قرار دارد و البته در ایران نیز دو سد روی این رودخانه بنا شده است. دولت ترکیه هر از گاهی این رودخانه را می بندد و ابتدای این هفته نیز مسئولان ترکیه مجددا رودخانه را بستند و همین مساله منجر به کاهش حجم آب رودخانه در روزهای اخیر شده است.

وی افزود: در چنین شرایطی شرکت آب منطقه ای ماکو که مدیریت سدهای دانالو و شهید قنبری را برعهده دارد، ناچار شده است که برای تامین آب مورد نیاز کشاورزان منطقه آزاد ماکو، حجم رهاسازی آب رودخانه را کاهش دهد و همین مساله منجر به عدم تامین مناسب حقابه زیست محیطی رودخانه ساری سو شده است.

رئیس اداره محیط زیست ماکو ادامه داد: با عدم تامین مناسب حقابه زیست محیطی رودخانه ساری سو در روزهای اخیر، شاهد تلف شدن هزاران قطعه ماهی در این رودخانه بوده ایم؛ بخصوص که در این رودخانه تراکم ماهی ها زیاد است و کاهش حجم آب بخشی از رودخانه، می تواند منجر به مرگ تعداد زیادی ماهی شود.

خلیل زاده با اشاره به کاهش حجم بارندگی ها در استان آذربایجان غربی در تابستان امسال عنوان کرد: در ماه های اخیر در منطقه آزاد ماکو نیز مانند دیگر نقاط کشور شاهد کم شدن حجم بارندگی ها بودیم و در این شرایط شرکت آب منطقه ای ماکو نیز ناچار است که حتما کشاورزان منطقه را راضی نگه دارد و به همین دلیل، بیشتر آب موجود را به سمت زمین های کشاورزی هدایت می کند. در چنین شرایطی هم به ناچار حقابه زیست محیطی رودخانه ساری سو به صورتی مناسب تامین نمی شود و ماهی ها بر اثر کاهش حجم آب رودخانه تلف می شوند.

وی با تاکید بر این که عدم رهاسازی آب در پایین دست رودخانه ساری سو صرفا برای مدت کوتاهی اتفاق افتاد، تصریح کرد: شرکت آب منطقه ای ماکو صرفا برای یک تا دو روز رهاسازی آب پایین دست رودخانه را قطع کرد که علت اصلی آن هم کاهش حجم آب رودخانه به علت بسته شدن سرچشمه رودخانه از سوی دولت ترکیه بود. اما اکنون رهاسازی آب به حالت اولیه بازگشته است و امکان تلف شدن تعداد بیشتری ماهی وجود ندارد.

رئیس اداره محیط زیست ماکو تاکید کرد: دولت ترکیه در فرودین ماه هم یک بار اقدام به بستن رودخانه ساری سو کرد که در آن زمان، پس از اعتراض مرزبانی ایران، ترکیه آب این رودخانه را باز کرد. البته چون در ماه فروردین نیاز آبی منطقه زیاد نبود و حجم آب رودخانه هم مناسب بود، تلفات ماهی ها رخ نداد.

اما به گفته خلیل زاده، اکنون که شدت بارندگی در منطقه کاهش یافته و حجم آب رودخانه نیز پایین آمده است، طبیعتا بستن آب از سوی ترکیه تاثیر زیادی بر کاهش حجم آب رودخانه ساری سو و در نتیجه تلف شدن ماهی ها گذاشته است.

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها