|
کدخبر: 201374

داستان فداکاری بزرگ نوجوان ایذه ای/ علی لندی کیست؟ + تصاویر

همه چیز از توئیت خبرنگار خوزستانی شروع شد که این سوال را در ذهن ایجاد می‌کرد: «آیا کسی هست قصه علی لندی، نوجوان ایذه‌ای را که فداکارانه برای نجات ساکنان خانه همسایه به دل آتش زد، در کتاب‌های درسی چاپ کند؟»

با این توئیت بود که  ما از یک قصه فداکارانه واقعی باخبر شدیم که همین چند روز پیش و دقیق‌تر بگوییم عصر ۱۸ شهریور در ایذه اتفاق افتاده است. علی لندی نوجوان ۱۵ساله، متوجه آتش‌سوزی در خانه همسایه می‌شود و به‌سرعت خودش را برای نجات به آن‌جا می‌رساند و با آتش درگیر می‌شود. حالا او به علت شدت سوختگی‌ها در بیمارستان سوانح و سوختگی بستری است. به منظور اطلاع بیشتر از ماجرا، با محمود لندی، عموی علی گفت‌وگویی انجام دادیم که می‌خوانید.

علی-لندی2

علی الان در بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی کاظم اصفهان در بخش آی سی یو بستری است. البته ابتدا او را به بیمارستان طالقانی اهواز برده بودند ولی به خاطر شدت جراحات، به این بیمارستان تخصصی آورده شد. علی ۹۱ درصد سوختگی در نواحی مختلف از سر و صورت تا کمر و دست و پاها دارد. فقط مادرش امکان رفتن پیش او را پیدا کرده تا بیقراری‌اش کم شود. پزشک‌ها منتظر هستند به شرایط پایدار برسد تا بتوانند عمل های جراحی را شروع کنند. امید ما به هرحال به خداست.

   از جزئیات حادثه‌ای که برای علی اتفاق افتاده بگویید.

علی آن‌روز عصر، خانه خاله‌اش پیش پسرخاله و دخترخاله‌اش که همسن و سالش هستند، مهمان بوده است. خاله علی به بازار رفته بود . حوالی ساعت ۱۸ از خانه همسایه مجاور که در یک مجتمع آپارتمانی بوده‌اند صدای جیغ و فریاد شنیده می‌شود. علی به سرعت خودش را به خانه همسایه می‌رساند. آن‌جا می‌بیند زن میان سال و مادرش که زن مسن حدود ۸۰ ساله‌ای بوده، دچار آتش‌سوزی شده‌اند. مشخص شده علت آتش‌سوزی پیک‌نیکی بوده که خواسته‌اند آن را روشن کنند. آن ساختمان نوساز بوده و هنوز گازش وصل نشده است. به هر صورت پیک‌نیک شعله‌ور شده و ابتدا صورت خانم میان سال سوخته و بعد با افتادن پیک‌نیک جلوی زن مسن او هم دچار آتش‌سوزی می‌شود و شروع به جیغ و داد می‌کنند. علی که همان‌طور پابرهنه خودش را به آن‌جا رسانده، متوجه پیک‌نیک می‌شود که یکی دو متر ارتفاع شعله داشته و جان آن دو نفر را به خطر انداخته است. علی پیک‌نیک را برمی‌دارد که از آن دو نفر دور کند. آن را به سمت تراسی که باز بوده می‌اندازد. حین این کار گاز مایع روی خودش هم می ریزد و علی هم دچار حریق می‌شود.

   همسایه‌های دیگر یا آتش‌نشانی چه موقع رسیده‌اند؟

علی اولین کسی بوده که خودش را به آن‌جا رسانده است. بعد از علی، همسایه بالا به محل حادثه رسیده و به کمک پتو توانسته آتش خانم مسن را خاموش کند. خانم میانسال هم که صورتش سوخته از آتش نجات پیدا می‌کند اما کسی نبوده به داد علی برسد. پسرخاله و دخترخاله‌اش هم که همسن علی هستند نتوانستند کار زیادی بکنند.

در نهایت توانستند آتش لباس‌ها و بدن علی را با تشت آب حمام و باز کردن دوش خاموش کنند اما دیگر خیلی از قسمت‌های بدنش سوخته بود . آتش‌نشانی هم که بعدها می‌رسد و آتش‌سوزی قسمت تراس را خاموش می‌کند.

   نظر خودتان و خانواده علی درباره کاری که او انجام داده چیست؟ بعضی می‌گویند او به عنوان یک نوجوان می‌توانست این کار خطرناک را انجام ندهد و منتظر کمک بزرگ ترها و آتش‌نشانی بماند.

به هرحال این تصمیمی است که علی در لحظه گرفته، زمان نداشته و به نظرش باید جان آن دو نفر را نجات می‌داده است. حتی پسرخاله‌اش دست او را گرفته که مانع رفتن اش شود. ما اتفاقا از خودش توانستیم بپرسیم چرا این کار را کرده است؟ به ما گفت: «وقتی دیدم آن دو خانم دارند جیغ می‌زنند و کسی نیست کمک‌شان کند نتوانستم خودم را کنترل کنم. پیک‌نیک را که خیلی داغ بود هر طور بود برداشتم تا از آن دو نفر دور کنم تا بیشتر از این نسوزند». این جا واحد مددکاری بیمارستان به ما گفتند اگر شکایتی از کسی داریم بگوییم. اما پدر علی گفت که به تصمیم پسرش احترام می‌گذارد و نمی‌خواهد با شکایت کردن اجر فداکاری را که علی کرده، ضایع کند. علی پسر خیلی مودب و آرامی است و اهل کمک به دیگران. به هرحال این تصمیم او بوده است و من فکر می‌کنم باید به این ایثار او احترام بگذاریم.

علی-لندی

قهرمان فضای مجازی

پس از این اتفاق آوازه قهرمانی نوجوان ۱۵ ساله در فضای مجازی پیچید و کاربران به نیکی از او یاد می‌کنند. برخی از کاربران هم خواستار درج این فداکاری در کتب درسی شده اند.

پدر علی که کارمند اداره اصناف است، دچار مشکلات مالی است. همچنین به دلیل بستری شدن پسرش در بیمارستان هزینه‌های زیادی را تقبل کرده، به همین دلیل در شبکه‌های اجتماعی پویشی به راه افتاده و کاربران خواستار کمک مالی مسئولان به این پدر شده اند.

همچنین تعدادی از کاربران ایذه‌ای به حوادثی که طی روز‌های گذشته در این شهر اتفاق افتاده اشاره کرده و گفته اند که در اینجا اتفاقات تلخ بسیاری میفتد، اما در میان این تلخی‌ها فرشتگانی، چون علی لندی هم هستند تا به همه نشان دهند می‌توان در هر سنی انسان بود.

علی-لندی-فداکار

آخرین وضعیت نوجوان فداکار ایذه‌ای

نوجوان فداکار ایذه‌ای که برای نجات جان همسایه‌های خود به دل آتش زده بود به بیمارستان امام موسی کاظم (ع) اصفهان منتقل و تحت درمان قرار گرفت.

جمشید نمازی پزشک بیمارستان امام موسی کاظم (ع) اصفهان، در خصوص وضعیت عمومی پسر ۱۵ ساله اهل ایذه که به جهت سوختگی به بیمارستان امام موسی کاظم (ع) منتقل شد گفت: علی لندی نوجوان فداکار اهل ایذه که برای نجات جان همسایه‌های خود به دل آتش زده بود زمانی که از طریق اورژانس به بیمارستان انتقال یافت دارای ۸۵ درصد سوختگی درجه ۳ و خیلی عمیق بود.

او افزود: علی رغم اینکه از طرف بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان آزمایش‌های لازم و مایع درمانی انجام شد، اما با توجه به اینکه پس از سوختگی افراد دچار عفونت می‌شوند، بیمار وضعیت مساعدی ندارد.

این پزشک بیمارستان امام موسی کاظم (ع) تأکید کرد: اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم کمک شایانی به جلوگیری از سوانح سوختگی می‌کند که امیدوار هستیم اطلاع رسانی کافی برای پیشگیری از اینگونه حوادث صورت گیرد.

منبع: خراسان
  • ناشناس ارسالی در

    قهرمان

  • ایزدی ارسالی در

    خدا رحمتش کنه چقد ناراحت شدم نوجوونی مثل ایشون کم پیدا میشه چقد فداکار😓🥺😢

  • احمد ارسالی در

    سلام و عرض ادب و احترام خدمت هموطنان عزی ز و دست اندرکاران این سایت و تشکر از مطل ب ارزنده تون.
    ضمن قدردانی از اقدام بسیار شایسته و قابل تقدیر این جوان شهید و ابراز همدردی با خانواده محترم این جوا نمرد غیور، می‌خوام یادآوری کنم که پیامبر رحمت حضرت محمد ص فرموده اند که: هر کس ب ر اثر سوختگی بمیرد شهید است. امید است که خداوند مهربان به این جوان غیور درجه شها دت عطا فرماید. آمین.

ارسال نظر