|
کدخبر: 183672

آتش سوزی بی‌سابقه بخشی از کانادا را تخلیه کرد

وقوع آتش سوزی بی‌سابقه در بخشی از ایالت بریتیش کلمبیا واقع در غرب کانادا و در نزدیکی با ایالت آلاسکا امریکا، تاکنون منجر به تخلیه یک هزار نفر از ساکنان این منطقه شد، این آتش سوزی در این بخش از کانادا از سوی کارشناسان امور هواشناسی تاکییدی بر تغییرات آب و هوایی است.

حوادث آتش سوزی بی‌سابقه بخشی از کانادا را تخلیه کرد

به گزارش شبکه خبری سی ان ان باانتشار این خبر افزود: ناحیه «لیتن» واقع در جنوب ایالت بریتیش کلمبیا و در نزدیکی با مرز امریکا در پی وقوع آتش سوزی که ناشی از درجه حرارت بی‌سابقه بالای دما در این منطقه بود آن را به تلی از خاکستر بدل ساخته و حدود ۲۵۰ نفر از ساکنان روستایی در این منطقه به علت شدت و سرعت سرایت آتش سوزی به یکباره ناگزیر به فرار شدند.

آتش سوزی بی‌سابقه در غرب کانادا

سی ان ان گزارش داد: درجه حرارت در این ناحیه از کانادا به بیش از ۱۲۱ درجه فارنهایت نزدیک به ۵۰ درجه سانتی گراد رسید، تاکنون ۱۵۰ مورد آتش سوزی در ایالت بریتیش کلمبیا گزارش شده، این دو مورد از عوامل جان باختن صدها نفر در این بخش از کانادا طی یکهفته گذشته بوده است.

آتش سوزی بی‌سابقه در غرب کانادا

خبرگزاری رویترز نیز دراین باره گزارش داد: ایالت بریتیش کلمبیا به یکباره شاهد مرگ ناگهانی حداقل ۴۸۶ نفر طی پنج روز تا پنجشنبه گذشته بود که این تعداد مرگ و میر ناشی از افزایش دمای و وقوع اتش سوزی‌ها بوده، سه برابر حد معمول مرگ و میر دراین ایالت گزارش شده است.

بنابراین گزارش حداقل یکهزار و ۵۰۰ نفر از ساکنان اطراف منطقه لیتون تحت تاثیر این آتش سوزی قرار گرفته و مقامات محلی دستور تخلیه اهالی این ناحیه را دادند.

در حالی غرب کانادا شاهد افزایش دما و وقوع آتش سوزی بی‌سابقه است که در مناطق جنوبی تر آن سه ایالت واشنگتن، اورگان و کالیفرنیا امریکا قرار دارند که کارشناسان مسائل آب و هوایی سال بسیار دشواری را برای ایالت جنوبی امریکا را به علت خشکسالی‌های پیاپی و کم شدن سطح آب رودخانه‌ها پیش‌بینی می‌کنند.

وخیم بودن منابع طبیعی تامین آب در کالیفرنیا

نشریه امریکایی لس آنجلس تایمز ۱۲ تیر ۱۴۰۰ درباره وضعیت وخیم خشکسالی در کالیفرنیا نوشت: وضعیت در نواحی شمالی ایالت کالیفرنیا، مکانی که در آن بارندگی و برف منابع طبیعی تامین‌کننده آب در این ایالت و سایر ایالت‌های امریکا به شمار می‌ورند، به مراتب وخیم تر است.

کاهش بی‌سابقه بارندگی در لس آنجلس

این نشریه امریکایی نوشت: میزان بارندگی در ایالت کالیفرنیا از اول ماه جولای تا اواخر ماه ژوئن سال بعد، یک دوره ۱۲ ماه، اندازه گیری می‌شود، میزان بارش در منطقه لس آنجلس از ابتدای ماه جولای ۲۰۲۰ تا ماه ژوئن ۲۰۲۱ نزدیک به شش اینچ (۱۵ سانتی متر) یعنی ۴۱ درصد بوده است.

«جان نول» (Jan Null) کارشناس هواشناسی و بنیانگذار موسسه «خدمات هواشناسی گلدن گیت» درباره خشکسالی حاضر درایالت کالیفرنیا به نشریه لس آنجلس تایمز گفت: کالیفرنیا قادر است یک سال خشکسالی را بدون تاثیر قابل توجهی تحمل و آن را پشت سر گذارد اما زمانی که پیاپی شما با فصول خشکسالی مواجه می‌شوید آنگاه این مسئله مشکل ساز خواهد شد.

سطح آب بزرگترین ذخیره آبی امریکا به پائین‌ترین حد از سال ۱۹۳۰ رسید

 نشریه لس آنجلس تایمز پیش از این و در ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ گزارش داده بود: دریاچه «مید» (Lake Mead)، بزرگترین ذخیره آبی در امریکا، سطح آب آن در ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ به یکهزار و ۷۲ فوت برابر با ۳۲۶متر رسید که این میزان افت سطح آب از دهه ۳۰ قرن بیستم بی‌سابقه بود.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها