|
کدخبر: 181246

گول آگهی استخدام ها را نخورید!

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ از شناسایی و دستگیری دو کلاهبردار اینترنتی خبر داد.

حوادث گول آگهی استخدام ها را نخورید!

سرهنگ داود معظمی گودرزی گفت: تعدادی از شهروندان به پلیس فتا پایتخت اظهار کردند شخص یا اشخاصی ناشناس با دسترسی غیرمجاز به حساب کاربری آنان در شبکه‌های اجتماعی اقدام به کلاهبرداری و اخاذی کرده‌اند.

وی ادامه داد: کارآگاهان سایبری پلیس فتا با مطالعه اظهارات شاکیان پرونده که اغلب آنها نیز خانم بودند، متوجه شدند تمامی قربانیان این پرونده در جست وجوی شغل در سایت‌های آگهی بودند و با مشاهده آگهی استخدام منشی با شرایط ویژه با اشخاص آگهی دهنده تماس گرفته بودند.

معظمی گودرزی در ادامه اظهار کرد: پس از تماس این افراد با آگهی دهنده ها، مجرم در پوشش استخدام یک منشی برای شرکت وانمود می‌کرده که برای ثبت نام نیاز به مشخصات کامل از جمله نام و نام خانوادگی، کدملی و شماره تماس دارد همچنین اظهار می‌کرده باید کدی که برای تماس گیرندگان ارسال شده را برای فعال کردن پنل کاربری به آنها اعلام کنند.

رئیس پلیس فتا تهران افزود: در ادامه و پس از ارائه کد فعالسازی توسط شاکی به این مجرم فرآیند کلاهبرداری آغاز می‌شده و متهم به حساب‌های کاربری شاکی در شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام و واتساپ دسترسی غیرمجاز پیدا می‌کرده است. مجرم ضمن اخاذی و درخواست‌های غیراخلاقی از قربانی با سوءاستفاده از تصاویر و اطلاعات شخصی وی با ارسال پیام نیاز مالی به مخاطبان شاکی اقدام به کلاهبرداری از آنان می‌کرده است.

معظمی گودرزی افزود: کارشناسان پلیس فتا پایتخت در ادامه اقدامات تخصصی خود با بررسی‌های فنی و سایبری، مجرمان را شناسایی کردند و پس از طی تشریفات قضایی، متهمان را که دو برادر بودند در یکی از مناطق شمالی تهران دستگیر و به پلیس فتا منتقل کردند.

وی با بیان اینکه این پرونده تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر شاکی از سراسر کشور داشته و تعداد شاکیان همچنان در حال افزایش است، گفت: مجرمان پس از حضور در پلیس فتا همه چیز را انکار کردند اما پس از مشاهده ادله دیجیتال جمع آوری شده توسط پلیس به جرم خود اقرار کردند و از نحوه اعمال مجرمانه خود پرده برداشتند.

معظمی گودرزی با اشاره به لزوم فعالسازی تایید هویت دومرحله‌ای برای حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی به شهروندان گفت: در هنگام فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی را رعایت و از در اختیار گذاشتن اطلاعات حساب کاربری و مدارک هویتی خود به دیگران خودداری کنند و در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش گزارش‌های مردمی با ما در میان بگذارند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر