|
کدخبر: 134874

اینترنت، باعث سقوط دانش آموز از کوه شد!

علت سقوط دانش‌آموز قاینی از کوه اگرچه تحت تاثیر شرایط تحصیل دانش‌آموزان در فضای اینترنت و اتصال به شبکه شاد قرار گرفت اما با روایت‌های گوناگون از این ماجرا در روزهای اخیر موضوعات مختلفی مورد توجه رسانه‌ها و مسوولان قرار گرفته است.

حوادث اینترنت، باعث سقوط دانش آموز از کوه شد!

روایت‌هایی از «علت وقوع حادثه سقوط دانش‌آموز قاینی از کوه»، «دغدغه دانش‌آموزان و والدین برای اتصال به شبکه شاد»، «پوشش اینترنتی مناطق مختلف استان به ویژه روستای محل حادثه» و «تناقض گویی در مورد علت این حادثه» موضوعاتی است که از هفته گذشته تاکنون از طریق شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های خبری و صدا و سیما به آن پرداخته شده است.

بنابر اعلام مسوولان، حادثه بین ساعت ۱۴ تا ۱۵ روز شنبه ۱۷ آبان ماه امسال در روستای «رومشتیک» شهرستان قاینات رخ داد؛ جایی چند کیلومتر دورتر از روستای محل سکونت دانش‌آموزی که گفته شد برای دسترسی به اینترنت و محتوای آموزشی همراه دوستش به بالای بلندی روستای مقصد رفته است.

خبر چند روز بعد از وقوع حادثه ابتدا در فضای مجازی منتشر و عنوان شد که این دانش‌آموز به بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند منتقل شده و تحت درمان است.

رسانه‌های مختلف از روز سه‌شنبه بیستم آبان بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار دادند و هر کدام از زاویه نگاه خود به بررسی ابعاد آن پرداختند؛ این گونه شد که بار دیگر موضوع نحوه آموزش غیرحضوری دانش‌آموزان در دوران کرونا، عملکرد شبکه شاد، وضعیت اینترنت در روستاها و حتی مراقبت والدین از دانش‌آموزان تازگی پیدا کرد.

روایت‌های مختلف از علت وقوع حادثه

خبر اولیه از وقوع این حادثه با عنوان «شاد، منجر به سقوط دانش‌آموز قاینی از بالای کوه شد» منتشر شد و ادامه داد: متاسفانه اینترنت ضعیف در برخی روستاهای استان باعث می‌شود که دانش‌آموزان استان هر روز برای دسترسی به شاد به نقاط بلند و گاهی خطرناک بروند.

یک پایگاه خبری خراسان جنوبی در گفت‌وگویی به نقل از خواهر این دانش‌آموز نوشت: درحال‌حاضر حال برادرم خوب است، خانواده ما ساکن روستای نوغاب حاجی آباد قاین هستند و برادرم با پدر و مادر برای کمک به برداشت زعفران به روستای رومشتیک رفته بود.

وی افزود: برادرم برای دانلود محتوای آموزشی شبکه شاد و به منظور آنتن دهی اینترنت تلفن همراه با پسر خاله‌ام به بالای کوه رفته که منجر به پرت شدن وی از کوه و زخمی شدنش شد.

همچنین اخبار قاینات خبری را با عنوان «قصه پردرد کمبود امکانات در روستاهای قاین» منتشر کرد که در آن، دلیل نبود اینترنت و وصل شدن به شبکه شاد توسط دانش‌آمور ۹ ساله علت وقوع حادثه ذکر شده است.

اما برخی رسانه‌ها بررسی میدانی و اظهارات شاهدان را با توضیحات مسوولان ذیربط همراه کردند.

از جمله مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی به رسانه‌ها گفت: طبق تماسی تلفنی که ابتدا با پدر این دانش‌آموز برقرار شد، اعلام کرد که پسرش برای تفریح و بازی همراه پسر خاله‌اش به بالای کوه رفته که حادثه سقوط برایش رخ داده و از طرفی گوشی تلفن همراه هم نداشته است.

محمدعلی واقعی افزود: در ادامه پدر این دانش‌آموز گفت که با توجه به فصل برداشت زعفران برای کمک به پدربزرگ همراه خانواده‌ام به روستای رومشتیک برای جمع‌آوری گل زعفران رفته بودیم.

وی اظهارکرد: در تماس تلفنی که با معلم این دانش‌آموز در روستای نوغاب حاجی‌ آباد گرفته شد، وی اعلام کرد در ساعتی که این دانش‌آموز از کوه سقوط کرده هیچ کلاس آنلاینی نداشته و از طرفی این دانش‌آموز عضو شبکه شاد هم نبوده است و فقط یک مرتبه از طریق گوشی همراه خواهرش به شبکه شاد متصل شده و بیشتر به صورت حضوری تشویق به آموزش می‌شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی روز انتشار خبر این حادثه به خبرنگار ایرنا گفت: طبق اطلاعات واصله حادثه سقوط از کوه برای دانش‌آموز شهرستان قاینات بین ساعت ۱۴ تا ۱۵ روز شنبه (۱۷ آبان) رخ داده در حالی که کلاسی از طرف معلم دانش‌آموز در این ساعت برگزار نشده است.

وی افزود: کلاس همان روز ساعت ۱۷ بوده و این دانش‌آموز هم در جلسه گذشته با تلفن خواهرش در همان روستای نوغاب وارد شبکه شاد ‌شده است، از طرفی حضور در کلاس هم اجباری نیست.

واقعی گفت: فرد حادثه دیده، ساکن و دانش‌آموز روستای نوغاب حاجی آباد در فاصله ۲۴ کیلومتری قاین از سمت گناباد است در حالی که حادثه در روستای «رومشتیک» در فاصله ۲۵ کیلومتری قاین از سمت بیرجند رخ داد.

وی اظهارکرد: با توجه به فصل برداشت زعفران، این دانش‌آموز به همراه خانواده برای چیدن گل زعفران به روستای رومشتیک رفته و به بالای تپه صعود کرده بود که این اتفاق افتاده است.

واقعی گفت: همچنین در روستای نوغاب حاجی آباد قاین اینترنت برقرار است و مشکلی برای دسترسی به شبکه شاد وجود ندارد، علاوه بر این در مناطقی از استان که اینترنت وجود ندارد، درسنامه برای دانش‌آموزان توزیع می‌شود و دانش‌آموز لازم نیست برای وصل شدن به شبکه شاد به ارتفاعات برود.

محل سقوط دانش‌آموز قاینی از کوه پوشش اینترنتی ندارد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی هم گفت: درحال‌حاضر روستای «رومشتیک» محل سقوط دانش‌آموز از کوه، پوشش اینترنتی ندارد و تا پایان امسال به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شود.

مصطفی بهی افزود: با برقراری پوشش اینترنت در این روستا دانش‌آموزان می‌توانند از آموزش مجازی برای ادامه تحصیل برخوردار شوند.

وی گفت: دانش‌آموز حادثه دیده در روستای رومشتیک در واقع ساکن روستای نوغاب حاجی ‌آباد بوده که اکنون این روستا (نوغاب حاجی‌ آباد) از سرویس نسل سوم تلفن همراه بهره‌مند است و مشکلی برای متصل شدن به شبکه شاد ندارد.

وی ادامه داد: ابتدا خبری در رسانه‌های مجازی منتشر شد که دانش‌آموز اهل روستای نوغاب حاجی آباد قاین که برای دسترسی به شبکه شاد به بالای کوه رفته بود، سقوط کرد و در پیگیری‌های انجام شده از مسوولان آموزش و پرورش قاین در روستای نوغاب حاجی آباد، تدریس از طریق شبکه شاد در دست انجام است و در روستای رومشتیک آموزش از طریق بسته‌های آموزشی انجام می‌شود و نیازی به رفتن دانش‌آموز به بالای کوه نبوده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: این دانش‌آموز در لحظه وقوع حادثه در روستای نوغاب حاجی آباد محل سکونت خود نبوده بلکه در روستای رومشتیک دچار حادثه شده است.

وی اظهارکرد: از ابتدای سال تحصیلی جاری، مدرسه روستای رومشتیک از محل طرح‌های ارتباطی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است و پوشش روستا نیز تا پایان امسال انجام می‌شود.

آموزش در مناطق بدون پوشش اینترنت از طریق درسنامه انجام می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۸۵ درصد دانش‌آموزان استان از سامانه شاد استفاده می‌کنند و ۱۵ درصد باقیمانده از بسته‌ها و درسنامه‌های آموزشی بهره‌مند هستند.

وی افزود: مشکلات مربوط به زیرساخت و پهنای باند از مهم‌ترین مشکلات شبکه شاد در استان خراسان جنوبی است که رایزنی‌های لازم با شرکت زیرساخت و مخابرات برای رفع این مشکل انجام شده است.

واقعی اظهارکرد: قطع و وصل در ساعات پیک مصرف از مهم‌ترین موارد اعتراضی جامعه هدف شبکه شاد است که مشکلات مربوط به وزارت آموزش و پرورش طبق قول وزیر تا آذر ماه رفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه وضعیت شاد نسبت به اردیبهشت ماه تغییر کرده است گفت: برنامه هفتگی معلم، حضور و غیاب، آزمون، برگزاری کارگاه‌ها و پوشه الکترونیکی دانش‌آموز از مهم‌ترین این تغییرات است.

وی افزود: آموزش حضوری دانش‌آموزان طبق مصوبه ستاد کرونا به جامعه هدف اعلام خواهد شد، خوابگاه‌های دانش‌آموزی هم در این مدت خدمات نخواهند داشت و آموزش در ۱۰ شهرستان استان به صورت غیرحضوری است.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان و حدود ۱۷۰ هزار دانش‌آموز دارد.

شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در ۱۰۵ کیلومتری بیرجند است.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر