|
کدخبر: 98819

اختصاصی گسترش‌نیوز از نشست خبری انجمن قطعه‌سازان و خودروسازان:

خداحافظی صنعت خودرو و قطعه با دلار نیمایی / نظارتی بر قیمت مواد اولیه نیست

در نشست خبری که امروز به صورت مشترک میان انجمن قطعه‌سازان و خودروسازان صورت گرفت بر نظارت به نرخ مواد اولیه تاکید شد.

گسترش‌نیوز : محمد شهپری، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان گفت: پافشاری می‌شود که نرخ خودرو باید پایین آید. ما عملا از آخر اسفندماه نتوانستیم به ارز نیمایی دسترسی داشته باشیم. امروز گفته شد که ارز نیمایی به قطعه‌ساز و خودروساز نمی‌رسد.

افزایش شدید نرخ مواد اولیه

وی ادامه داد: تولیدکننده خودرو و قطعه‌ساز یک ایثارگر است. نرخ فولاد به شدت افزایش یافته است و این قضیه در مورد سایر مواد اولیه از جمله مس است. مس از کیلویی ۲۵ به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است!

شهپری گفت: خودرو تبدیل به انحصار شده اما کاری به تولیدکنندگان مواد اولیه نداریم. با خودرو بر اساس مسائل سیاسی برخورد می‌شود. ضرر انباشته خودروسازان روز به روز در حال زیان کردن هستند.

نبود نظارت بر قیمت‌ها

وی اشاره کرد: باید اجازه داده شود که شورای رقابت بر نرخ مواد اولیه نظارت کند در صورتی که این کار انجام نمی‌شود. با این هجمه که اتفاق افتاده اگر چاره‌اندیشی روی این مسئله صورت گرفته ضرر انباشته خودروسازان روز به روز بیشتر می‌شود.

وضعیت تامین ارز

شهپری اظهار کرد: دلار سال گذشته ۱۱ هزار تومان بوده و هنوز هیچ بازنگری روی قراردادها صورت نگرفته است. امروز ما مجبوریم برای این که خطوط تولید نخوابد دلار را با نرخ آزاد به علاوه ۲۵۰ تومان بگیریم.

شاپور سامعی به عنوان نائب رئیس انجمن قطعه‌سازان در همین رابطه گفت: فشارها به صنعت خودرو بیشتر شده و صف‌های ارز نیمایی طولانی‌تر شده است. تقریبا از پایان سال مطمئن بودیم که دیگر دلار نیما برای صنعت خودرو به خاطره‌ها پیوست. پیشنهاد شد که از ارز صادراتی استفاده کنید. این ارز صادراتی نیز بسیار مشکلات دارد. باید به داد صنعت خودرو و قطعه رسید چون در انتهای کار قرار داریم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها