|
کدخبر: 94743

گفت‌و‌گوی گسترش‌نیوز با کارشناس حوزه خودرو:

قیمت خودروی پراید در آخر ۹۹ چقدر می‌شود؟

کارشناس حوزه خودرو گفت: قیمت‌ها امسال حداقل به اندازه تورم یعنی حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

گسترش‌نیوز: این روزها وضعیت بازار خودرو کمی متفاوت‌تر از سال ۹۸ است. پس از گذشت بیش از ۱ ماه بالاخره قیمت‌های جدید خودرو اعلام می‌شود، موردی که پیش از این به دلیل شیوع کرونا تقریبا نامشخص بود. اما همچنان آینده قیمت‌ها در بازار خودرو نامشخص است و این قضیه نیز از چندین عامل مختلف تاثیر می‌پذیرد. شیوع کرونا بر وضعیت خرید و فروش خودرو نیز تاثیر گذاشت و قاعدتا مورد بر وضعیت قیمت‌ها موثر است. برای بررسی بیشتر قیمت خودرو در سال ۹۹ و شیوه قیمت‌گذاری گفت‌و‌گویی با فربد زاوه کارشناس حوزه خودرو انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

zave.jpg

افزایش حداقل ۴۰ درصدی قیمت خودرو

زاوه ابتدا در خصوص قیمت‌ها گفت: در سال جدید بازار خودرو نیز مانند سایر بازارها از لحاظ قیمت روند صعودی خواهد داشت. چراکه اقتصاد کشور متورم است و سیاست‌های پولی دولت به درستی پیش نمی‌رود و بنابراین بازار خودرو متاثر از تصمیمات دولت یک سال منبسط را تجربه خواهد کرد. می‌توان گفت قیمت‌ها به خصوص در زمینه خودرو حداقل به اندازه تورم (حدود ۴۰ درصد) افزایش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: رشد شدید قیمت خودرو در سال گذشته نیز به دلیل سیاست‌های پولی دولت و میزان تورم بود. یک واقعیت وجود دارد و این افزایش قیمت‌ها معلول تورم هستند. تورم صرفا از بحث‌های سیاست‌های پولی و انضباط مالی نشات می‌گیرد. مقصر تورم در همه دنیا بانک مرکزی و دولت است و تولیدکننده یا مردم مقصر نیستند. سال گذشته نیز سیاست‌های پولی دولت منجر به افزایش تورم شد و امسال نیز شرایط به همین روال خواهد بود.

تورم بیشتر نسبت به ۹۸

این کارشناس حوزه خودرو در ادامه صحبت افزود: کرونا نیز از دو جنبه روی وضعیت بازار تاثیر گذاشته است. بحث اول مربوط به تحقق درآمدهای مالیاتی است و بحث دیگر به هزینه‌های مازاد تحمیل شده به دولت مربوط می‌شود. دولت موظف است برای بهبود شرایط یک سری یارانه به افراد مختلف بدهد. در نتیجه امسال به نظر می‌رسد میزان تورم بیش از سال گذشته باشد.

خداحافظی با خودروی زیر ۱۰۰ میلیون

زاوه در رابطه با حذف پراید و ۴۰۵ گفت: هر دو کارخانه سایپا و ایران‌خودرو اعلام کرده‌اند که قصد جدی برای خروج خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید دارند. در صورتی که این کار انجام شود ارزان‌ترین خودرویی که در بازار می‌ماند همان تیبا است. این خودرو حدود ۹۰ میلیون تومان قیمت دارد و با یک تورم حتی ۱۰ درصدی خودروی زیر ۱۰۰ میلیون تومان در بازار برای سال ۹۹ نخواهیم داشت. البته تورم حدود ۴۰ درصد است و همین الان زیر ۱۰۰ میلیون تومان خودروی خاصی نداریم.

قیمت پراید در آخر ۹۹

وی ادامه داد: حتی اگر این دو خودرو همچنان تولید شوند باز هم به ۱۰۰ میلیون تومان نزدیک خواهند شد و چالش‌های موجود جدی است. پراید قبل از عید ۷۰ میلیون تومان را به خود دید اما در حال حاضر به خاطر کرونا تا ۶۵ میلیون تومان پایین آمده است. به محض این که معاملات باز شود به سرعت ۷۰ میلیون تومان را رد خواهد کرد. با در نظر گرفتن یک تورم ۴۰ درصدی می‌توان نتیجه گرفت آخر سال پراید ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

ادامه قیمت‌گذاری دستوری

زاوه در پایان به پرسشی مبنی بر این که آیا شیوه قیمت‌گذاری دستوری تغییر می‌کند؟ به گسترش‌نیوز گفت: امسال قطعا سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودرو همچنان ادامه خواهد داشت و تغییری در این شیوه ایجاد نمی‌شود. عجیب است که دولت در زمینه قیمت‌گذاری خودرو از متخصصین این حوزه استفاده نمی‌کند. کارخانه‌هایی نیز وجود دارند که از قیمت‌گذاری دستوری دفاع می‌کنند. واقعیت این است که قیمت‌گذاری دستوری به نوعی ریشه تورم شده است. خودرویی مانند پژو ۲۰۶ با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان کارخانه نهایتا ۶۰ میلیون تومان فاکتور می‌کند. بنابراین می‌توان گفت به ازای هر پژو ۲۰۶ رقم ۴۰ میلیون تومان پول دریافت نمی‌کند و آن کارخانه زیان می‌کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها