|
کدخبر: 91797

زوج و فرد از درب منازل در کرج و تناقضات آن

سعید مجیدی‌پرست - کارشناس ارشد حمل و نقل

پس از شیوع گسترده و عالَم‌گیر ویروس کرونا، مهم‌ترین راه‌کار پیشگیری از گسترش بیشتر این ویروس، خود قرنطینگی و عدم حضور در اجتماعات و موقعیت¬های پرخطر همچون حمل‌ونقل عمومی عنوان شد. در این بین جالب است بدانید که مسئولان امر در استانداری البرز و ستاد کرونای استان، از ششم فروردین امسال، نسبت به اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل در کرج اقدام کرده‌اند. در این طرح که همه روزه از ساعت ۹ تا ۲۲ اجرا می‌شود. پلیس راهور خودروهای غیر مجاز را به صورت مکانیزه و حضوری اعمال قانون می‌کند. هدف از این طرح، جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری عنوان شده است. ولیکن پر واضح است که ایجاد محدودیت در عبور و مرور ضروری خودروهای شخصی، به استفاده بیشتر از حمل‌ونقل عمومی و گسترش بیشتر بیماری می‌انجامد. همچنین در این رابطه موارد زیر نیز قابل ذکر است:

- به دلیل مجاورت شهر کرج به تهران، محل کار بسیاری از شهروندان ساکن کرج در تهران واقع شده است و با شروع فعالیت ادارات و مراکز تولیدی از روز شنبه شانزدهم فرودین¬ماه، بسیاری از این افراد باید در محل کار خود حاضر شوند، این در حالی است که متروی کرج تهران، تعداد قطارهای اعزامی خود را به یک ششم حالت عادی (هر یک ساعت، یک قطار) کاهش داده است تا افراد به استفاده از خودروی شخصی ترغیب شوند و اما به دلیل اجرای طرح زوج و فرد در کرج، این افراد، یکبار در زمان رفت و بار دیگر در زمان برگشت، به دلیل ورود غیرمجاز به کرج جریمه می‌شوند.

- در این طرح هیچ گونه استثنایی شامل بیماران، معلولین، جانبازان، کادر درمان، مشاغل ضروری و... نمی¬شود و در صورت استفاده از خودروی شخصی، جریمه برای آنها صادر می‌گردد. در این رابطه سرهنگ شرق، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان البرز در رابطه با ضرورت تردد کارمندان و پزشکان در ایام شیوع کرونا ویروس، بیان کرده است که: اجرای این طرح در ساعات اولیه صبح قبل از ساعت ۹ آغاز می‌شود، از این رو کارمندانی که موظف هستند در ساعت اداری در محل کار حضور پیدا کنند با مشکل مواجه نخواهند شد.

البته جناب سرهنگ صرفا در رابطه با زمان رفت کارکنان اظهار نظر کرده‌اند و کارکنان در زمان بازگشت به منزل حتما جریمه خواهند شد؛ چرا که این طرح تا ساعت ۲۲ ادامه دارد.

مشکلات این طرح قطعا محدود به موارد ذکر شده نشده و به دلیل همین مشکلات و تناقض اجرای طرح ترافیک با طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، مدیران شهری تهران، اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا و طرح ترافیک را تا پایان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به تعویق انداخته‌اند. باتوجه به حساس بودن این برهه زمانی، لازم است تا مسئولان شهری کرج از تجربیات ترافیکی مدیران شهری تهران استفاده کنند و از آزمون و خطا که قطعا تبعات جبران ناپذیری برای شهروندان خواهد داشت، بپرهیزند.

ارسال نظر