|
کدخبر: 74637

تکلیف آزادسازی واردات خودرو به کجا رسید؟

با وجود انتشار شایعات فراوان درباره آزاد شدن محدود واردات خودرو یا خودروهای خاص همانند خودروهای برقی یا ارائه مجوزهای خاص، واردات خودرو امسال و سال آینده منتفی است.

گسترش‌نیوز: در حالی که به منظور تحقق هدف تامین و تولید روزانه ۲ هزار دستگاه خودروی بدون کسری، میثاق نامه‌ای میان مدیرعامل ایران خودرو و پیشکسوتان زنجیره ساخت و تامین امضاء شده است، عده‌ای با بهانه افزایش نرخ بنزین و ایجاد شایعه آزادسازی واردات خودرو، شرایط بازار و قابلیت‌های این کار را ارزیابی می‌کنند.

البته شواهد نشان می‌دهد با وجود انتشار شایعات فراوان درباره آزاد شدن محدود واردات خودرو یا خودروهای خاص همانند خودروهای برقی یا ارائه مجوزهای خاص، واردات خودرو امسال و سال آینده منتفی است.

*در بودجه درآمد واردات پیشبینی نشده است

گزارش‌های غیر رسمی حاکی است درلایحه تدوین بودجه سال ١٣٩٩ دولت هیچ ‌‌ردیف درآمدی برای واردات خودرو پیش‌بینی نکرده است. البته این موضوع با سیاست‌های بانک‌ مرکزی برای به‌حداقل رساندن تقاضا برای ارز نیز تطابق کامل دارد. بدین‌ترتیب باید گفت سال آینده نیاز بازار به ‌خودروهای وارداتی با همین تعداد اندک خودروهای صفرکیلومتر باقیمانده مدل ٢٠١٨ و همچنین خودروهای دست‌ دوم تامین خواهد شد.

شاید یکی از دلایل اصلی رشد تدریجی نرخ خودروهای وارداتی درچند هفته گذشته همین موضوع باشد. برخی از فعالان اقتصادی برای برطرف‌سازی چالش حاصل از ممنوعیت واردات خودرو نامه‌های متعددی را به دستگاه‌های اجرایی کشور، رئیس‌جمهوری و معاون اول آن نوشته‌اند. با این احتمال این که واردات خودرو در سال ۹۸ از سرگرفته شود بعید است.

*تداوم مشکلات ترخیص خودرو

ترخیص خودروهای موجود در گمرک از سال گذشته به مسئله‌ای پیچیده تبدیل ‌شده که همچنان نتیجه‌ای در این خصوص حاصل نشده است. طی یک سال گذشته و با اتفاقاتی که در حوزه واردات خودرو رخ داد و به جهت مشکلات فنی سامانه ثبت سفارش از ترخیص خودروها جلوگیری شد، مشتریان و افرادی که اقدام به پیش ثبت نام کرده بودند در تجمعاتی اعتراض خود را به توقیف خودروها ابراز کردند و پاسخ هایی هم شنیدند. به هر صورت چالش واردات خودرو با توجه به مشکلات داخلی خودروسازان، گره‌ای نیست که به این سادگی و با انتشار یکی دو شایعه باز شود.

از طرفی وارد‌کنندگان خودرو نیز که این دستگاه‌ها را پیش فروش کرده بودند، نتوانستد آنها را ترخیص کنند و شرمنده مشتریان خود شدند و بارها نسبت به عدم ترخیص خودروها معترض شدند و خواهان آن بودند که دولت هر چه سریع تر این موضوع را حل و فصل کند.

از اواخر سال گذشته چندین بخش نامه در این خصوص صادر شد و قرار شد که خودروها هر چه زودتر ترخیص شوند، از طرف معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر صنعت نیز دو مقطع زمانی برای ترخیص خودروها مشخص شد ولی بخاطر مشکلات فنی سامانه سفارش این اتفاق نیفتاد.در نهایت با تصمیم مراجع ذی صلاح، ترخیص خودروها منوط به پرداخت مابه التفاوت از طرف مشتریان به مراجع قانونی شد و این در حالی است که مردم و مشتریان از این شرایط راضی نبودند و طی یک سال گذشته بارها نارضایتی خود را نسبت به این موضوع نشان داده و چند مرتبه نیز اقدام به برگزاری تجمعات در مناطق مختلف کردند.

*بیکاری وارد‌کنندگان خودرو

طبق آخرین برآوردهای انجام شده در سال ۹۷ حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ پرسنل در شرکت‌های وارد‌کننده خودرو مشغول کار بودند و این در حالی است که اکنون فقط سه هزار و ۵۰۰ نفر مشغول کار هستند. آن طور که از سوی واردکنندگان خودرو تخمین زده می‌شود چنانچه این رویه یعنی پافشاری بر ممنوعیت واردات خودرو ادامه یابد تا پایان امسال نیز دو هزار نیروی انسانی دیگر از شرکت‌ها تعدیل خواهند شد.

در همین حال معاون وزیر صنعت و قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در پاسخ به این پرسش که آیا خودروهای هیبریدی از مقصد چین و روسیه به کشور وارد می‌شود؟ گفت: بحثی مبنی بر واردات خودروهای هیبریدی آن هم برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی مطرح است. هدف از واردات این نوع خودروها نیز کاهش آلودگی هوا، انتقال فناوری به کشور و استفاده از فناوری‌های نوین است.

*واردات خودرو باید آزاد شود

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس چندی پیش اظهارکرد: باید واردات خودرو بدون انتقال ارز آزاد شود چراکه درحال‌حاضر تولید خودروهای سنگین در کشور به مشکل تبدیل شده و این مشکل در آینده بحران خواهد شد.

عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ۹۰ درصد خودروهایی مانند کامیون، کامیونت، مینی بوس، اتوبوس، لودر و بلدوزر یا وادراتی است یا به صورت CKD وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: باید واردات خودرو بدون انتقال ارز آزاد شود چراکه درحال‌حاضر تولید خودروهای سنگین در کشور به مشکل تبدیل شده و این مشکل در آینده بحران خواهد شد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: زمانی که اتوبوس‌ها عمر مفید خود را از دست می‌دهند آسیب‌ها و خطرات بسیاری برای مردم در جاده‌ها ایجاد می‌شود.

*تضمین تولید روزانه ۲هزار خودرو در ایران خودرو

به منظور تحقق هدف تامین و تولید روزانه ۲ هزار دستگاه خودروی بدون کسری، میثاق نامه‌ای میان مدیرعامل ایران خودرو و پیشکسوتان زنجیره ساخت و تامین امضاء شد.

این میثاق‌نامه به امضاء ۷۰ نفر از تامین‌کننده و قطعه سازان اصلی خطوط تولید ایران خودرو رسید که این تعداد، تامین حدود۶۰ تا ۷۰درصد قطعات مورد نیاز ایران خودرو را برعهده دارند. در این میثاق نامه آمده است: ما تلاش‌گران و پیشکسوتان تامین و تولید گروه صنعتی ایران خودرو با یکدیگر پیمان می‌بندیم که با عزم و اراده راسخ، ‌توان مدیریتی و کارشناسی خود را به خدمت گرفته و در جهت تامین و تولید روزانه حداقل ۲ هزار دستگاه خودرو از ۹ آذرماه همت گماریم.

فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به عزم این خودروساز برای افزایش شمارگان تولید خودروی کامل و بدون کسری گفت: ‌با همدلی سازندگان و تامین و تدارک به موقع تولید این شرکت از دی ماه به تولید روزانه ۲ هزاردستگاه و از بهمن ماه به روزانه ۲۴۰۰ دستگاه خواهد رسید. وی تاکید کرد: ‌با تحقق افزایش شمارگان تولید روزانه خودروی کامل و بدون کسری و افزایش عرضه به بازار، قیمت‌های بازار نیز براساس نظام عرضه و تقاضا به شرایط متعادلی خواهد رسید.

وی جلوگیری از توقف خطوط تولید و حفظ و ارتقای کیفیت قطعات و محصولات را سرفصل برنامه‌های ایران خودرو عنوان کرد و افزود: خطوط تولید با همدلی شما بسیجیان عرصه صنعت و تامین به موقع، متوقف نخواهد شد و به عهدی که با هم بسته‌ایم پایبند خواهیم بود.

منبع: اقتصاد برتر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها