|
کدخبر: 68638

دلیل نوسانات نرخ خودرو در بازار چیست؟

نوسانات نرخ خودرو در بازار تابع عوامل گوناگونی است که به صورت پلکانی و البته پیوسته، نرخ‌ها را جابه‌جا کردند. این نوسانات با شروع تحریم‌ها علیه ایران آغاز شده و با مشکلات پیش آمده در خطوط خودروسازی اوج گرفت.

گسترش‌نیوز: در ادامه به اصلی‌ترین عوامل ایجاد نوسانات نرخ خودرو در بازار می‌پردازیم و هر یک را با نگاهی نزدیک تر، دنبال می‌کنیم.

از جمله دلایلی که موجب شکل گرفتن نوسانات نرخ خودرو در بازار شد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تحریم‌های علیه ایران

با اعلام تحریم‌های علیه ایران و بازگشت آن ها، نرخ خودروها شروع به افزایش کرده و در مدت زمان کوتاهی شاهد جهش قیمتی باور نکردنی در این بازار بودیم. جالب است که حتی پیش از عملی شدن و اجرایی گشتن این تحریم ها، افزایش قیمتی در بازار خودرو آغاز شده است. این موضوع البته در بازارهای دیگر از جمله بازار ارز نیز اتفاق افتاده و موجب شد تا به دنبال آن بازارهای دیگر نیز تحت تاثیر قرار بگیرند.

دامن زدن دلال‌های بازار به نرخ ها

در هر شرایطی دلال‌های بازار خودرو نیز به میدان آمده و از آب گل آلوده، صید خود را انجام می‌دهند. در بازار خودرو نیز دقیقا همین اتفاق رخ داد. با بی‌سامان شدن نرخ ها، دلال‌ها پا پیش گذاشته و شروع به ایجاد نرخ گذاری‌های صوری و کذب در فضای بازار سیاه و نیز وب سایت‌های خرید و فروش خودرو کردند. این قیمت‌گذاری ها، خود به عاملی برای افزایش بیشتر و نوسانات بالاتر نرخ ها، تبدیل شده و اوضاع را نابسامان تر ساخت. به این صورت در مدت زمانی کوتاه پراید ۲۰ میلیون تومانی، نرخ ۴۰ میلیون تومان را رد کرد و آن هایی که مایل به خرید تیبا با نرخی در حدود ۲۶ میلیون تومان بودند، باید نزدیک به ۵۰ میلیون تومان برای خرید این خودرو پرداخت می‌کردند. به این شکل متقاضیان خرید بودجه خود را ناکافی دیده و ناچار از خرید خودرو سرباز زده و یا به سراغ خودروهای ارزان تر و با کارکرد بالاتر رفتند. درست به همین دلیل است که کارشناسان می‌گویند به آن اندازه که صدای قیمت‌های گزاف در بازار خودرو پیچید، معاملات واقعی بر پایه آنها صورت نگرفت. به واقع این قیمت‌ها در بازار گفته شده، اما کمتر از آن چه تصور می‌شود معاملات واقعی با این قیمت‌ها اتفاق افتاد.

خروج برندهای خودروسازی خارجی از کشور

در پس تحریم‌ها و در واقع تهدیدهای امریکا نسبت به شرکت‌های خارجی حاضر در ایران، برندهای خودروسازی خارجی یکی پس از دیگری، به نوبت از بازار کشورمان خارج شده و به نوسانات نرخ خودرو در بازار، شوکی دیگر دادند. این موضع سبب گردید تا فشار بازار تقاضا به سمت خودروهای داخلی و خودروهای خارجی موجود در بازار متمایل شده و این به دارندگان منابع خودرو مهلتی دهد تا نرخ‌ها را تا به شکل سلیقه‌ای بالا ببرند. به این صورت نوسانات نرخ خودرو، بار دیگر تلنگری خورده و شدت صعودی به خود گرفت.

مشکلات در تامین قطعه

تحریم‌ها به جز افزایش نرخ ارز و خروج برندهای خودروسازی خارجی، مشکل دیگری نیز در کشور به وجود آورد. قطعه سازان با کمبود مواد اولیه ساخت قطعات لازم خودروها روبه‌رو شدند و واردات قطعات لازم از خارج مرزها نیز با چالش هایی روبه‌رو شد. کارخانه‌های خودروسازی داخلی اعلام می‌کردند که خودروهای مانده در کارخانه، فاقد قطعات لازم تکمیلی هستند و به این دلیل امکان تکمیل و عرضه آنها به بازار وجود ندارد. از این روی باز با کاهش عرضه در مقابل شدت گرفتن تقاضا روبه‌رو شده و نوسانات نرخ خودرو در بازار جانی بیشتر گرفت.

بازگشت نوسانات نرخ خودرو در بازار

با کاهش شدت عوامل فوق و ایجاد برخی فاکتورها با خاصیت آرام بخشی به بازار، شاهد بودیم که نوسانات قیمتی کمی به سمت نرخ‌های قبلی بازگشته و آرامش نسبی در بازار خودرو حاکم شد. دست دلالان کمی از بازار داخلی خودرو کوتاه شده و با آزاد کردن برخی خودروهای خارجی و وارداتی از گمرک کشور، نرخ خودروها ملایم تر گشته و خریداران با آرامش بیشتری به بازار چشم دوختند. بدیهی است که با آرام گرفتن متقاضیان خرید خودرو و اطمینان نسبی از ثبات قیمتی، معاملات با نرخ‌های واقعی تری شکل گرفته و خریدهای هیجانی کمتری اتفاق می‌افتد.

کلام آخر

در صورتی که نرخ ارز کنترل شده باقی مانده و کارخانه‌های خودروسازی داخلی قادر به ارائه تولیدات خود متناسب با نیاز بازار باشند، بعید نیست که نوسانات نرخ خودرو در بازار به سمت کاهش نرخ سوق پیدا کرده و در آینده نزدیک شاهد بازگشت قیمت‌ها به بازه منطقی باشیم. در این صورت می‌توان امیدوار بود که خودروها با نرخ عادلانه تری به‌دست مصرف‌کنندگان واقعی برسد.

منبع: ویرگول

ارسال نظر