|
کدخبر: 211976

گوش بری به سبک تاکسی‌ های اینترنتی!

در ابتدای سال جدید، براساس مصوبه شورای شهر تهران، افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی ۳۵ درصد اعلام شد و دو تاکسی اینترنتی اسنپ و تپسی نیز مانند هر وسیله نقلیه عمومی، این ۳۵ درصد افزایش را اعمال کردند.

در ابتدای سال جدید، براساس مصوبه شورای شهر تهران، افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی ۳۵ درصد اعلام شد و دو تاکسی اینترنتی اسنپ و تپسی نیز مانند هر وسیله نقلیه عمومی، این ۳۵ درصد افزایش را اعمال کردند.این افزایش قیمت در راستای افزایش قیمت سایر کالا، از جمله روغن موتور، بنزین، لوازم یدکی، رابطه عرضه و تقاضا و استهلاک خودرو صورت گرفت. اما نکته قابل توجه این‌‌که در یکی دو ماه گذشته، دوباره و بدون اطلاع به مشتریان، کرایه تاکسی‌های اینترنتی، برای مسیرهای مشابه تا ۵۰ درصد افزایش داشته است.

این افزایش کرایه هم به نحوی است که هرچه مسافری نسبت به یک مسیر خاص، درخواست بیشتری داشته باشد، برای دفعات بعد، کرایه گرانتری از وی دریافت می‌شود! در حالی‌که طبعا طبق انتظار، باید به چنین مسافری که همیشه از تاکسی اینترنتی و برای یک مسیر خاص استفاده می‌کند و مشتری دائمی است، تخفیفاتی قائل شد. اما از آن‌جا که هیچ‌کدام از قوانین عرضه و تقاضای کالا و خدمات در کشور ما، بر اساس قوانین ونُرم جهانی اعمال نمی‌شود؛ پس می‌توان در این مورد هم گفت؛ همه چیزمان به همه چیزمان می‌آید!

پاندمی کرونا و استفاده بیشتر مردم از تاکسی‌های اینترنتی

در طی پاندمی و بحران کرونا، برخی از مردم، به جای استفاده از وسایل نقلیه عمومی، روی به استفاده از این دو آژانس اینترنتی آوردند و تقریبا به طور روزانه از آژانس‌ها سرویس دریافت کردند، با اعمال افزایش ۳۵ درصدی کرایه ها هم کنار آمدند، چرا که اولا چاره‌ای نداشتند، ضمن این‌که این افزایش قیمت‌ها در مورد تمام کالاها و خدمات اعمال شده و هرکدام برای خود توجیهی خاص داشتند و دارند. اما نکته جالب این است که اخیرا با فروکش کردن پاندمی و کاسته شدن از تعداد مبتلایان و فوتی های کرونا، ناگهان این دو تاکسی سرویس اینترنتی، بر قیمت کرایه های خود افزوند و این افزایش قیمت تا ۵۰ درصد هم پیش رفته است.

برخی مشتریان ابراز می کنند که در مسیری که تا همین چند هفته پیش، ۴۰ تومان می‌پرداختند، اکنون باید ۸۰ تومان بپردازند. در زمینه افزایش قیمت کرایه‌ها، حتی رانندگان اسنپ و تپسی هم ناراضی هستند چون باعث کاهش و نارضایتی مشتریان آنها شده است.

توجیه آژانس مسافربری اینترنتی؛ سیستم تعیین کرایه هوشمند است!

هر دوی این آژانس‌های اینترنتی، مدعی هستند که سیستم قیمت‌گذاری آن‌ها، هوشمند است و این سیستم، کرایه مسیر را تعیین می‌کند. اما با وجود تاکید بر هوشمند بودن سیستم قیمت‌گذاری، بازهم به همان چند مورد میانگین استهلاک خودرو، مدت سفر، مقصد سفر و تناسب عرضه و تقاضا، اشاره می‌کنند. با توجه به مواردی که بر روی قیمت لحظه‌ای کرایه تاثیر می‌گذارد، در واقع می‌توان این‌گونه تفسیر کرد که این سیستم نیست که هوشمند است، عامل متغیرآن فردی است که با وارد کردن دیتاهای مختلف و متغیر، مدام در حال تغییردادن تصمیم سیستم در مورد تعیین کرایه است، زیرا مسئولان این دو تاکسی اینترنتی در توضیحات خود به مواردی مانند ساعت سفر و پیک ترافیک و شرایط آب و هوایی هم اشاره می‌کنند، ضمن این‌که تاکید دارند هرچه تقاضا بیشتر باشد، طبعا کرایه هم افزایش پیدا می‌کند. با توجه به چنین معادلات مطرح شده، باید پرسید این سیستم هوشمند اساسا دستی است یا دیجیتالی!

سیستم هوشمند و تعیین قیمت پایه!    

آنچنان‌که که گردانندگان تاکسی‌های اینترنتی ادعا می‌کنند سیستم قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی بر خلاف تاکسی و آژانس، «پویاست» و قیمت در هر سفر بر اساس ۴ فاکتور «قیمت پایه»، «مسافت سفر»، «مدت زمان سفر» و «نسبت عرضه و تقاضا» تعیین می‌شود. ورودی سفر به اضافه‌ مدت زمان سفر، به اضافه مسافت سفر، قیمت پایه را تشکیل می‌دهد. بر این اساس فرایند قیمت‌گذاری در تاکسی‌های اینترنتی توسط الگوریتمی کاملاً هوشمند و به‌طور خودکار انجام می‌شود و این‌گونه نیست که به دلخواه قیمت‌ها تغییر کند. اما اگر واقعا این سیستم هوشمند، تا این حد پویاست، باید پرسید که دیتابیس‌های مورد اشاره برای تعیین پایه سفر و الگوریتم مذکور، چرا تا این‌حد در قیمت‌گذاری‌های دوره‌ای با تغییرات و افزایش فراوان عمل می‌کنند؟

طبعا و حتما دیتاها و الگوریتم وارد شده در این سیستم هوشمند، به گونه‌ای است که بیشتر به جانب گرانی و افزایش قیمت می‌رود؛ یعنی به‌طور کاملا هوشمندانه! تاکسی‌های اینترنتی، دیتابیس‌ها و الگوریتم‌ها را چنان دستکاری می‌کنند، که ناگهان پس از یک افزایش ۳۵ درصدی در ابتدای سال، سیستم هوشمند متوجه شود حالا که بحران کرونا تا حدی فروکش کرده زمان افزایش ۵۰ درصدی فرا رسیده و آن‌را اعمال می‌کند!

 تاکسی‌های اینترنتی سهمیه بنزین اضافه ندارند!

بر اساس ادعای شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی، این تاکسی‌ها، سهمیه بنزین خاصی، مانند تاکسی‌های شهری ندارند و البته این شرکت‌ها در مورد تهیه بنزین سهمیه‌ای برای تاکسی‌های خود، هیچ مسئولیتی را هم نمی‌پذیرند؛ چنان‌چه یکی از این شرکت‌ها توضیح می‌دهد که شرکت ما، مشخصات و میزان مسافت طی شده کاربران راننده خود را به نهادهای مسئول اطلاع‌رسانی می‌کند و توزیع اعتبار سهمیه سوخت برعهده این نهادهاست. بنابراین شرکت ما هیچ اعتبار یا سهمیه سوختی دریافت و توزیع نمی‌کند. در حال حاضر سهمیه بنزین ویژه‌ کاربران راننده فعال در تاکسی‌های اینترنتی بر اساس پیمایش و به‌صورت ماهانه در اختیار نهادهای مرتبط قرار می‌گیرد.

درواقع فقط میزان مصرف بنزین توسط رانندگان در اختیار نهادهای ذیربط قرار می‌گیرد و نتیجه‌ای در مورد نحوه استفاده از این اطلاعات در دست نیست؛ پس گاهی میتوان دریافت سهمیه بنزین را کتمان کرد؛ چرا که اگر نتیجه‌ای در دسترس باشد، مشخص می‌شود که راننده یک تاکسی اینترنتی، آیا واقعا از بنزین سهمیه‌ای استفاده می‌کند یا بنزین آزاد. اما هم‌چنان که در بالا هم اشاره شد، یکی از عوامل افزایش قیمت کرایه این تاکسی‌ها، افزایش قیمت بنزین بوده است.

راننده‌هایی که به لغو سفر و کرایه نقدی علاقه دارند!

این تنها سیستم هوشمند تعیین قیمت کرایه نیست که در حال نقره داغ کردن مسافران تاکسی‌های اینترنتی است، بلکه اگر قیمت کرایه با توجه به مسیر، به مذاق رانندگان تاکسی این شرکت‌ها خوش نیاید، از طرف خود سفر را لغو کرده و مسافر را که طبعا باید به موقع به مقصد برسد، به بدترین شیوه «در انتظار و معطل» می‌گذارند. در این‌صورت مسافر یا ناچار است دوباره تقاضای تاکسی کرده یا از طریق دیگری خود را به مقصد برساند.

مورد دیگری که بسیار مورد علاقه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی است، تقاضای لغو سفر از مسافر است، دقیقا به این دلیل که نمی‌خواهند پورسانت شرکت مربوطه را پرداخت کنند. یک مشکل دیگر که این رانندگان برای مسافر ایجاد می‌کنند، در خواست کرایه به‌صورت نقدی است، با این بهانه که دو روز طول می‌کشد تا مبلغ به حسابشان منتقل شود. این در حالیست که اغلب مردم این روزها، کمتر پول نقد همراه دارند و ترجیح می‌دهند با کارت بانکی خرید کنند. در این صورت راننده مسافر را درجایی که خودپرداز قرار دارد پیاده می‌کنند تا وی پول نقد تهیه کند!

 

منبع: فراز

ارسال نظر