|
کدخبر: 115685

امنیت تاکسی ‌های آنلاین چقدر جدی گرفته می ‌شود؟

ماجرای امنیت سفر با تاکسی‌های اینترنتی، این روزها با انتشار ویدئویی در مورد ایجاد مزاحمت برای دختری جوان، داغ شده است؛ برخی مسافران خواهان امنیت بیشتر هستند و تعدادی از رانندگان هم می‌گویند، جان و مال آنها نیز گاه در خطر است.

حمل و نقل امنیت تاکسی ‌های آنلاین چقدر جدی گرفته می ‌شود؟

روز گذشته گزارشی را در مورد امنیت تاکسی‌های اینترنتی منتشر کرد. در این گزارش ضمن شرح ماجرایی که برای یکی از مسافران شرکت تپسی رخ داده و واکنش مدیر عملیات این شرکت، ابعاد مختلف موضوع بررسی شده بود.

در ادامه، روابط عمومی دو شرکت اسنپ و تپسی، توضیحاتی را در مورد امنیت سفرهای خود ارسال کردند.

در پی انتشار این گزارش‌ها، گروهی از خوانندگان نظرات خود را با ما در میان گذاشتند.

مسافران: ثبت‌نام در خیابان‌ها را متوقف کنید

برخی از مخاطبان معتقدند، شرکت‌های تاکسی اینترنتی باید امنیت سفر را برای مسافران افزایش دهند و به ویژه، ثبت‌نام رانندگان در خیابان‌ها را متوقف کنند.

– «ثبت‌نام در کنار خیابان باید بیشتر بررسی شود و نمونه‌ای که باعث مسائل هر گونه خلافی شده آیا ثبت نام خیابانی بوده یا پذیرش‌شدگان سال ۹۵ و۹۶ بوده که در خیابان ثبت‌تام نمی‌شود. در ضمن خو مسافران هم مقصر هستند که موقع امتیازدهی امتیاز بی‌مورد کم یا بی‌جهت زیاد می‌دهند که به قول معرف طرف از نان خوردن نیافتد. در واقع باید بیشتر فرهنگ‌‌سازی شود که همه آرامش خاطر سفر داشته باشند.»

– «قبلا تو تاکسی تلفنی کار می‌کردم. جالبه بدونید که سو پیشینه می‌خواست، گواهینامه پایه ۲، تست عدم اعتیاد و شرط متاهل بودن. رفتم تپسی برای ثبت‌نام، فقط بیمه‌نامه ماشین می‌خواست. گفتم به دلیل نداشتن گواهینامه پایه ۲ مجبور شدم از تاکسی تلفنی بیام بیرون، ولی تپسی گفت اینجا فقط کافیه ۳ ماه از تاریخ گرفتن گواهینامه پایه ۳ رد بشه، همین. گفتم نظارت نداره کسی؟ گفتن جزء کسب و کار نوین هست، گیر نمی‌دن. ملت هم که فقط دنبال ارزونی با این وضع اقتصاد…»

– «من خودم راننده اسنپ هستم. خانوم‌ها حق دارن …آقای راننده شما نماینده اون شرکتی. این هول‌بازی‌ها رو در نیارین، مسافر بی‌اعتماد می‌شه، مسافر کم می‌شه، چوبش رو خودت می‌خوری. آخرش بی‌مسافر می‌چرخی خیابون.»

– «نوشته بودید نام‌نویسی رانندگان و ثبت‌نام آنان در خیابان‌ها دیگر صورت نمی‌گیرد. به اطلاع‌تان برسانم همین دیروز و امروز در شیراز واقع در میدان احسان، معروف به معالی‌آباد هم اسنپ و هم تبسی با نصب بنر روی خودرو ثبت‌نام انجام می‌دادند. از زمان تاسیس این دو شرکت اقدام به ادامه ثبت نام خیابانی می‌نمایند…»

– «شهرداری داره از اسنپ پورسانت می‌گیره، پس اگر هرگونه مشکل برای مسافرپیش بیاد، شهرداری هم به عنوان شریک کاری اسنپ یا آگاه از این کسب و کار، مسئوله.»

– «من خودم راننده اسنپ بودم تا قبل کرونا و یک سال به طور مرتب و صبح و شب تو اسنپ و تپسی بودم

و بسیار زیاد از نحوه جذب راننده در این شرکت ناراحت و عصبانی هستم. یعنی چی سر خیابون، هر کسی با هر شخصیتی رو جذب می‌کنن، از فردا باید بیاد ناموس مردم رو سوار کنه. چقدر می‌بینم که افرادی که اصلا تازه گواهی‌نامه گرفتن دارن تو اینجا کار می‌کنن. خیلی خطرناکه، پای جون مردم وسطه. البته بگم تو طول این مدت، متاسفانه مسافرهای به‌شدت بی‌شخصیت همسفرم بودن که دستم به هیچ جا بند نبود در طول سفر و نکته نگران‌کننده عدم تامین امنیت راننده هست. خود من چندتا مسافر داشتم که خلافکار بودن، حتی کرایه هم ندادن. اینجا دیگه صحبت جان و مال هست و هیچ مسئولیتی رو قبول نمی‌کنن در تماس. اکانت مسافر رو نمی‌بندن که حداقل کار ممکنه.»

– «متاسفانه خیلی مهمه، باید سیستم قضایی ورود کنه. خیلی ول کردن این دو تا شرکت رو، صحبت جان و مال و ناموس مسافر و راننده درمیونه.»

– «… بعضی از راننده‌ها ماشین را در اختیار فرزندانشان که جوان و بی‌عقل هستند می‌گذارند بطور رندم کنترل شود…»

– «اصلا امن نیستن. کرایه‌هاشونم نمی‌صرفه دیگه، گرونه»

– «مادر دنیایی زندگی می‌کنیم که الان هیچ امنیتی در هر جا هر وقت هر صنف، کلا نداریم. پس به جای حرف بی‌مورد و درست کردن حاشیه، باهاش کنار بیایید.»

– «وقتی در جامعه امنیت وجود نداشته باشد، به خصوص برای بانوان و هیچکس هم جوابگو نیست، بطور عامیانه خر صاحبش رانمشناسد، پنداری در عصر حجر زندگی می‌کنیم.»

رانند‌گان: پس امنیت ما چی؟

برخی از رانندگان اسنپ و تپسی تاکید کرده‌اند که امنیت آنها نیز از سوی بعضی مسافران در خطر است و شرکت‌های تاکسی اینترنتی باید فکری به حال این موضوع کنند.

– «اصولا امکان ایجاد ناامنی برای طرفین یک دیدار، در هر صنف و شغلی که در یک محیط محدود و مسقف هستند، بطور استثنا متصور است، کما اینکه زنانی در مقابل دفاع از خود، مرتکب قتل نفس نیز گردیده اند اما در مورد تاکسی های اینترنتی که رانندگان خانم نیز در آن فعالند، آیا تمهیداتی در جهت امنیت آنان اندیشیده شده و آیا برای رانندگان مرد چطور؟ بی شک خطرات عدیده ای برای آنان وجود دارد. در همه جا و همه اقشار و همه صنوف، افراد بیمار و متعدی یافت می‌شود. بنظرم باید بدنبال علت گشت.»

– «پس امنیت راننده چه می‌شود. به نظر بنده، امنیت راننده صفر صفر است. راننده در برابر مسافر، هم جانش در خطر است و هم مالش. چون بعد از هر گونه اتفاقی که از جانب مسافر برایش می‌افتد، دستش به هیچ جا بند نیست و مسافر به راحتی می‌گریزد و دست‌یابی به آن تقریبا صفر است. ولی در مقابل، راننده همیشه در دسترس بوده و چون وظیفه دارد، طبق دستورات شرکت عمل کند، بخاطر همین بعضی از مسافران سوء استفاده کرده و موجب مشکلات شدیدی برای راننده می‌شوند. لطفا در این مورد، تدابیری اندیشیده شود تا راننده در مقابل این گونه افراد متخلف، احساس امنیت کند. درضمن بنده خودم، مورد حمله مسافر قرار گرفتم و گوشیم به سرقت رفت و دستم به جایی بند نشد. شرکت هم هیچ کمکی به بنده نکرد.»

– «پس‌ چرا حرفی از امنیت رانندگان نمی‌زنید؟ من چند بار اسامی سباستین و پیتر و فلان … مسافر زدم. باز مشخصات همه راننده ها، تو اسنپ و تپسی ثبت شده، ولی مسافر خیلی ساده و الکی با مشخصات چرت و پرت، اقدام به ثبت‌نام کاربری می‌کنه. چند تا راننده توسط مسافر خفت شده تو همین تهران. چرا کسی آمارشون رو نمی‌ده یا خبری ازشون پخش نمی‌کنه؟»

– «والا بلاهایی که مسافرهای بی‌ادب و فحاش، سر راننده ها در میارن و جایی گفته نمی‌شه، بخواد بازگو بشه، یه سریال ۱۰۰۰ قسمتی می‌شه. آدم بد و خوب همه جا هست، ولی تعداد مسافرهای ناجور مطمئن باشید از تعداد راننده ناجور بسیار بیشتره.»

ماجرا چیز دیگری بوده است

همچنین گروهی از مخاطبان، اعتقاد دارند که اسنپ و تپسی از امنیت مناسبی برخوردارند و اصل ماجرای رخ داده برای آن دختر جوان نیز، احتمالا چیز دیگری بوده است.

– «من ویدیو این خانم رو کامل تماشا کردم، به نظر من ماجرا چیز دیگه ای هست … من خودم راننده اسنپ و تپسی هستم، باید بگم دلخوشی از این دو شرکت ندارم ولی خاطر جمعی می‌دم امنیت این دو شرکت بالاست و گزینش رانندهاشون سخته. بیشتر به فکر امنیت مسافرها هستن تا راننده بدبخت. راننده باید تحقیر بشه، کرایه پایین قبول کنه، کولر بزنه، هزینه استهلاک از جیبش بده، آخرش هم بهش تهمت آدم‌ربایی بزنن، امیدوارم بزودی در همین اخبار، حقیقت ماجرا و بی‌گناهی راننده اعلام بشه…»

– «سفر با اسنپ، امنیت دو صد چندان دارد. در منزل خودت امنیت نداری، کسی دلواپست نیست. ولی سفر با اسنپ، کل شرکت اسنپ، با هزاران چشم منتظر به مقصد سالم رسیدنت هستند.»

– «واقعا اکثر رانندگان اسنپ و تپسی جزو مودب ترین و با اخلاق تریم افراد هستند. من خودم راننده هستم، شاهد بی احترامی بعضی مسافرین هم بوده ام، ولی تحمل کردم … واقعا قیمت‌ها بسیار پایین هست. بعضی مواقع ۷ تومن بنزین مصرف می کنیم برای یه سفر ۱۰ تومنی که حدود ۳ تومنش هم می‌شه کمیسیون…با این قیمت‌های سرسام آور ماشین و مخارج تعمیرات و استهلاک، واقعا به راننده ها ظلم می شه.»

– «لطفا و حتما، سریع مدیریت پیگیری کنید تا یک عده زیادی که شریف هستند و شرافتمندانه از این طریق کارمی‌کنند، همه مورد اتهام قرارنگیرند.»

– «من خودم راننده تاکسی اینترنتی هستم. راننده داره یه لقمه نون درمی‌یاره و به محض اینکه مسافر به هر دلیل، بی‌خود و بی‌جهت گزارش واسه راننده رد کنه، به کل حسابش رو مسدود می‌کنن، پس هیچ راننده ای نون خودش رو اجر نمی‌کنه، اونم با ۴ تا کلمه حرف. درضمن… امنیت اسنپ و تپسی واسه مسافر خیلی بالاتر از اون چیزیه که فکرش رو بکنید. کلیپ صوتی پشتیبانی رو هم گوش بدین، متوجه می‌شین که بدون یک ثانیه وقت تلف کردن، راننده ماشین رو متوقف کرده.»

– «من یکی از راننده های عضو خانواده تپسی و اسنپ هستم. موقع‌هایی که مسافر سوار خودروام می‌شود، همچون ناموس خودم شمارده می‌شود و هیچ گونه بی احترامی به مسافر روخ نمی‌دهد و خیلی موارد شده که مسافران از تپسی و اسنپ تمجید کردند.»

واکنش به توضیحات تپسی و اسنپ

تعدادی از خوانندگان نیز، به توضیحات دو شرکت تاکسی اینترنتی در مورد تمهیدات امنیتی خود واکنش نشان داده‌اند و خواهان امن‌تر شدن سفرها و تجدیدنظر در شیوه جذب رانندگان شده‌اند.

– «خیلی شرم آوره نوع جذب راننده شون و خیلی بیشتر شرم آور هست نوع تضاد برخورد. راننده بیچاره، آدم نیست که با این همه مسافر خوب و بد سرکله می‌زنه. خودم چقدر پیش اومده که با مسافر خطرناک روبرو شدم. گوشی یکی از بچه‌ها، رو مسافر چاقو گذاشت زیر گلوش زد، کی پاسخگوی هست؟ متاسفانه ما عادت کردیم یه طرفه به قاضی بریم. اینجا دیگه باید سیستم قضایی و انتظامی وارد بشه.»

– «نمی‌خواد به فکر امنیت باشید الکی. شما به فکر سلامت راننده و مسافر برای کرونا باش و قیمت کرایه‌هاتون رو درست کنید.»

– «لطف بفرمایید درباره مسافرانی که کرایه پرداخت نمی‌کنن هم تصمیم گیری کنید. البته شما که سرویس به سفیر می‌دید موظف به پرداخت هم هستید، من چندی پیش مسافری از سهروردی به گلبرک رسوندم مبلغ کرایه ۱۹۰۰۰ هزار تومان بود که متأسفانه مسافر بدون دادن کرایه پیاده شد و من بارها به شرکت تپسی اعلام کردم و هیچ مبلغی به حسابم منظور نشد، تازه کمیسیون پول نگرفته رو هم پرداخت کردم. خیلی جالبه، اسنپ مسافرانش باکلاس تره و تا بحال نشده همچین مشکلی پیش بیاد، درصورتی که در تپسی بارها این اتفاق افتاده.»

– «خدایی راست می‌گه، بهترین امنیت ر افراهم کردن برای مسافرها تا با خیال راحت ترددکنند اما صحبت از کرایه که می‌شه هیچ حرفی نیست. ازهفت حوض تا دریاچه چیتگر، ۳۱ هزار میده، ۱۸ درصد هم کمیسیون برمی‌داره، می‌مونه پول بنزین و خرحمالی بیخودی کردن. این درست نیست …»

– «راننده آدم نیست دیگه؟! از ترس بعضی مسافرا از اول تا آخر سفر داریم دعا می‌کنیم. آخرش نه کرایه می‌دن و هیچ امنیت جانی راننده نداره. راننده تو شرایط خطر باید چیکار کنه؟»

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر