|
کدخبر: 111700

بزرگراه‌ ها، عوارضی‌ دار می‌ شوند؟

معاون وزیر راه و شهرسازی از تکمیل، احداث و بهره‌برداری از پنج طرح بزرگراهی مهم کشور با واگذاری آن به بخش خصوصی خبر داد.

حمل و نقل بزرگراه‌ ها، عوارضی‌ دار می‌ شوند؟

امیر محمود غفاری، با اعلام این‌که تکمیل، احداث و بهره‌برداری از پنج طرح بزرگراهی مهم کشور به بخش خصوصی واگذار خواهد شد، گفت: به واسطه تقویت حضور بخش خصوصی در اجرای طرح‌های عمرانی کشور، این وزارتخانه بخشی از طرح‌های عمرانی مهم بزرگراهی که از نقش به سزایی در تسهیل تردد و کاهش ترافیک چهار شهر مهم کشور دارد را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی افزود: واگذاری این طرح‌ها با استفاده از ایجاد ظرفیت قانونی مناسب بند ۶ تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در قانون بودجه گنجانده شده، انجام خواهد گرفت.

غفاری گفت: در جلسه اخیر کارگروه واگذاری متشکل از سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت دادگستری، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت راه و شهرسازی و اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران، طرح‌های توجیهی واگذاری این طرح‌ها بررسی و به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه، به زودی فراخوان شناسایی سرمایه‌گذار طرح‌های مذکور از طریق رسانه‌های جمعی منتشر خواهد شد.

غفاری روش واگذاری ۵ طرح مذکور را مشارکت به روش BOT عنوان کرد و گفت: در این روش بخشی از سرمایه مورد نیاز توسط دولت به بخش خصوصی اعطا شده و مابقی از اعتبار مورد نیاز توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود.

وی اضافه کرد: پس از اتمام یا در جریان مراحل احداث با توجه به نوع قرارداد منعقد شده، اصل و سود آورده بخش خصوصی با بهره‌برداری و اخذ عوارض تردد از کاربران تأمین می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در خصوص جزئیات نحوه واگذاری این ۵ طرح گفت: احداث پروژه کمربندی جنوبی پاکدشت از محل طرح بهسازی راه اصلی شریف آباد - پاکدشت و احداث کمربندی پاکدشت با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ درصدی بخش غیردولتی و بدون مشارکت دولت با دوره احداث سه ساله و طول دوره بهره‌برداری ۱۰ ساله واگذار می‌شود.

وی افزود: همچنین پروژه کمربندی شرقی پاکدشت از محل طرح آزادراه کمربندی پاکدشت با مشارکت ۳۰ درصدی دولت و سرمایه‌گذاری ۷۰ درصدی بخش غیر دولتی با طول دوره احداث سه ساله و بهره‌برداری ۱۰ ساله توسط بخش خصوصی واگذار می‌شود.

غفاری در خصوص ۳ طرح دیگر گفت: پروژه کمربندی سنندج از محل طرح کریدور بزرگراهی غرب کشور با مشارکت ۳۰ درصدی دولت از محل اعتبارات تبصره ۱۹ تخصیص یافته به کریدور مذکور و سرمایه‌گذاری ۷۰ درصدی بخش غیردولتی با طول دوره احداث سه ساله و بهره‌برداری ۱۰ ساله خواهد بود.

معاون وزیر معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پروژه احداث کمربندی زاهدان از محل طرح احداث بزرگراه زاهدان – زابل و بزرگراه زابل – دوست محمد با مشارکت ۳۰ درصدی دولت و ۷۰ درصدی بخش غیر دولتی با طول دوره احداث سه ساله و بهره‌برداری ۷ ساله است؛ همچنین پروژه احداث کمربندی دماوند از محل طرح احداث باند دوم رودهن – فیروزکوه – قائمشهر با اولویت سرمایه‌گذاری ۱۰۰ درصدی بخش غیردولتی پس از اخذ مجوز ماده ۲۳ قانون الحاق ۲ با هدف ایجاد امکان مشارکت دولت واگذار می‌شود.

 

منبع: مهر

ارسال نظر