|
کدخبر: 319091

معافیت سربازی/افزایش حقوق/خدمت سربازی

معافیت جدید سربازی / آخرین جزئیات را اینجا بخوانید

مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است که مشمولان غایب و غیر غایب بالای ۳۰ سال که دارای ۲ فرزند هستند از سربازی معاف می شوند.

جامعه معافیت جدید سربازی / آخرین جزئیات را اینجا بخوانید

طبق تصویب مجلس و برای تامین نظر شورای نگهبان، آن دسته از سربازان و مشمولانی که دارای ۳۰ سال سن هستند و ۲ فرزند دارند، از دوره خدمت سربازی معاف هستند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز یکشنبه و در جریان بررسی ایردات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه، ماده ۱۰۲ این لایحه را اصلاح و تصویب کردند.

متن به شرح زیر جایگزین بند (الف) ماده (۱۰۲) می‌شود:

«دولت مکلف است در اجرای بند (۲۳) سیاست‌های کلی برنامه هفتم و به منظور افزایش توان دفاعی کشور در تراز قدرت منطقه‌ای و تأمین منافع و امنیت ملی، حداقل پنج‌ درصد(۵%) از منابع بودجه عمومی و درآمدهای اختصاصی را به‌عنوان سهم تقویت بنیه دفاعی در ردیف‌های تقویت بنیه دفاعی در بودجه سالانه کشور اختصاص دهد.»

ت- ستادکل نیروهای مسلح به‌منظور تحکیم دفاع از استقلال، تمامیت ارضی کشور، استفاده از ظرفیت‌های ملی و ایجاد انگیزه لازم برای جوانان در انجام خدمت وظیفه و رشد تعالی و توانمندسازی و افزایش مهارت‌های آنها در طول سالهای اجرای برنامه نسبت به کاهش خدمت سربازی به میانگین دوازده‌ماه و جایگزینی سایر عضویت‌ها، تعیین تکلیف مشمولان غایب و دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاههای معتبر خارج از کشور که به تأیید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و شورای‌عالی حوزه‌های علمیه می‌رسد، با رعایت ماده (۴) قانون خدمت وظیفه عمومی اقدام نماید.

یک تبصره به شرح زیر به عنوان تبصره(۳) به بند (ت) ماده (۱۰۲) الحاق می‌شود:

تبصره۳- اجرای این بند مشمول حکم بند (پ) ماده (۱۱۸) این قانون می‌باشد. اجرای حکم این بند و تبصره‌های آن باید با رعایت ماده (۴) قانون خدمت وظیفه عمومی است.

تبصره ۱– در راستای سیاست‌های کلی جمعیت، مشمولان غایب و غیرغایب بالای ۳۰ سال و دارای دو فرزند یا بیشتر از دوره ضرورت خدمت وظیفه عمومی معافند.

به خدمت دوره ضرورت اعزام نشده باشد (مشغول به انجام خدمت سربازی نباشد). عدم قرار گرفتن در سنوات ارفاقی به عبارتی در سنوات اولیه انصراف، اخراج، ترک تحصیل شده باشند. عدم گذشت بیش از یکسال از تاریخ انصراف، اخراج، ترک تحصیل. امکان فراغت از تحصیل در سنوات مجاز تحصیلی وجود داشته باشد.

در کشورهای مختلف بنابر شرایط سیاسی، اجتماعی و جغرافیایی، قوانین مختلفی برای سربازی وجود دارد. برخی کشورها دوره ضرورت کوتاه مدت، برخی میان مدت (حدود یک سال) و برخی مانند کشور ما، خدمت سربازی بلند مدت (بیش از ۱۸ ماه) دارند. خدمت سربازی در ایران برای آشنایی افراد با فنون نظامی، مدیریت بحران، آمادگی در شرایط بحرانی و نحوه حفاظت از جان و مال و ناموس هموطنان ایجاد شده و همواره شامل تغییراتی در راستای بهبود کیفیت آموزش‌های خود بوده است.

مبتلا بودن به بعضی بیماری‌های جسمی و روحی می‌تواند باعث معافیت پزشکی افراد از خدمت نظام وظیفه شود؛ البته به شرط اینکه بیماری فرد مشمول به خدمت مورد تأیید شورای پزشکی نظام وظیفه قرار بگیرد.

یکی از مراحل پیش از اعزام به خدمت سربازی بررسی پزشکی و سنجش وضعیت سلامت مشمولان است. در نتیجه این بررسی‌ها پزشکان مشمولان را بر اساس شرایط روحی و جسمی به چهار دسته تقسیم می‌کنند.

اگر شخص در دسته اول قرار بگیرد یعنی در وضعیت سلامت کامل قرار دارد و مشمول معافیت پزشکی نمی‌شود. در صورتی که فرد در دسته دوم، سوم و چهارم قرار بگیرد می‌تواند معافیت پزشکی موقت یا دائم دریافت کند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها