|
کدخبر: 318413

خدمت سربازی/خرید سربازی/نظام وظیفه

ماجرای فروش سربازی / مجلس جزئیات تازه را اعلام کرد

فروش سربازی یکی از موضوعات مورد بحث چندین سال گذشته است که گویا بحث بسیار داغی داشت.

اقتصاد ماجرای فروش سربازی / مجلس جزئیات تازه را اعلام کرد

بیشتر کسانی که مشمول سربازی می شوند، سعی بر این دارند تا راهی پیدا کرده که بتوانند سربازی را بخرند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت: موضوع افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در برنامه هفتم توسعه آمده بود و مجلس با آن مخالفت کرد اما وقتی دولت آن را در بودجه آورد و با همسان‌ سازی بازنشستگان گره زده به دلیل اهمیت موضوع همسان‌سازی، مجلس با این مساله موافقت کرد.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مجلس در پاسخ به این سوال که «با توجه به اینکه گفته می‌شود افزایش مالیات بر ارزش افزوده منجر به تورم خواهد شد استدلال کمیسیون برای موافقت با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده چه بوده است؟»، گفت: اجرای همسان‌سازی برای حقوق بازنشستگان نیازمند منابع پایدار است و تنها منبع پایداری که باعث می‌شد خیال بازنشستگان از اجرای همسان‌سازی راحت باشد، این افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده بود.

وی ادامه داد: دولت هم همسان‌سازی بازنشستگان را به بحث افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده گرده زده بود و در نتیجه مجلس با آن موافقت کرد.

زارع خاطرنشان کرد: مطلع هستید که این موضوع افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در برنامه هفتم توسعه آمده بود و مجلس با آن مخالفت کرد اما وقتی دولت آن را در بودجه آورد و با همسان‌سازی بازنشستگان گره زده به دلیل اهمیت موضوع همسان‌سازی، مجلس با این مساله موافقت کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در رابطه با احتمال «مطرح شدن و تصویب فروش سربازی به مشمولان غایب خدمت سربازی در لایحه بودجه ۱۴۰۳» ابراز داشت: تصمیم‌گیری برای این مساله  که به نیروهای مسلح مرتبط می‌شود، از اختیارات فرماندهی کل قوا است، مجلس نمی‌تواند به این صورت به آن ورود کند و اگر قرار به بررسی و اقدامی در این زمینه باشد، باید با نظر ستادکل نیروهای مسلح نسبت به آن بحث و بررسی داشته باشیم. در حال حاضر چنین پیشنهادی در کمیسیون مطرح نیست. 

برخلاف برخی شایعات مبنی بر آغاز خرید مدت زمان خدمت سربازی، نمایندگان مجلس هیچ طرحی در این خصوص ارائه نداده‌اند و همچنان خرید خدمت سربازی از نظر قانونی مجاز نیست. اجرای آخرین قانون مربوط به خرید خدمت سربازی در سال ۱۳۹۸ پایان یافت.

به گفته مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش، قرار بر این است که از کل دوره سربازی پسرانی که در هنرستان تحصیل کرده‌اند، یک ماه کسر شود و اینکه این تسهیلات شامل حال مناطق محروم می‌شود یا خیر هم به قواعد کلی نظام وظیفه عمومی بستگی دارد.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش از یک ماه کسری خدمت سربازی برای دانش‌آموزان هنرستانی خبر داد.

عباس بیات درباره ابلاغ مصوبه یک ماه کسری خدمت سربازی برای دانش‌آموزان هنرستانی اظهار کرد: یک ماه کسری خدمت سربازی ابتدا در قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل نیرو‌های مسلح پیشنهاد شد، در آنجا تصویب و اکنون با تصویب نهایی ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه از این پس همه دانش آموزان هنرستانی از یک ماه کسری خدمت سربازی برخوردار می‌شوند، افزود: از آنجا که همه رشته‌های هنرستانی ما مهارت پایه هستند این کسری خدمت یک ماهه شامل حال همه دانش آموزان هنرستانی است.

به گفته مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش، قرار بر این است که از کل دوره سربازی پسرانی که در هنرستان تحصیل کرده‌اند، یک ماه کسر شود و اینکه این تسهیلات شامل حال مناطق محروم می‌شود یا خیر هم به قواعد کلی نظام وظیفه عمومی بستگی دارد.

بیات در پاسخ به اینکه آیا این تسهیلات فقط شامل حال آن دسته از دانش آموزان هنرستانی می‌شود که بلافاصله پس از فارغ التحصیلی برای سربازی اقدام کرده‌اند یا پسرانی که هنرستانی بودند و اکنون دانشجو هستند هم می‌توانند از این یک ماه کسری خدمت استفاده کنند؟، توضیح داد: شامل حال هنرستانی‌هایی که اکنون دانشجو هستند نیز می‌شود، به خصوص اگر این افراد در دانشگاه‌های تخصصی فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی تحصیل کرده باشند، حتما شامل حالشان می‌شود.

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها