|
کدخبر: 315066

پیش بینی هوا / بارش باران/ بارندگی

تازه ترین تحقیقات در مورد بارش ها / افزایش بارندگی در جنوب کشور

روند مطالعات و تصویرسازی از وضعیت بارشی در کشور، نشان از آن دارد که در آینده ای نزدیک شاهد بارش های بیشتری در جنوب ایران خواهیم بود.

جامعه تازه ترین تحقیقات در مورد بارش ها /  افزایش بارندگی در جنوب کشور

حاصل تازه ترین پژوهش های گروه فرایندها و پیش‌بینی‌های هیدرولوژیکی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب، نوید بارش هایی با حجم بیشتر در مناطق جنوبی ایران را می دهد. 

«حسین دهبان» سرپرست این تیم تحقیقاتی، با اشاره به روند مطالعات آن مرکز افزود: مطالعات و تصویرسازی از وضعیت بارشی نشان می‌دهد مناطق جنوبی کشور متاثر از بارش‌های با منشا سودانی، در آینده نه‌چندان دور شاهد بارش‌های بیشتری خواهد بود.

وی ادامه‌داد: از طرف دیگر مناطق شمال غرب و غرب کشور به‌ویژه حوضه آبریز دریاچه ارومیه، استان‌های آذربایجان غربی و شرقی با کاهش شدید بارش روبه‌رو خواهد شد.

سرپرست گروه فرایندها و پیش‌بینی‌های هیدرولوژیکی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب گفت: به همین نسبت در شمال غرب کشور در حوضه‌های آبریزی مثل ارس و دریاچه ارومیه و استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و هر پهنه‌ای در غرب و شمال غرب کشور، کاهش بارش اتفاق خواهد افتاد.

این کارشناس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو خاطرنشان‌کرد: مهم‌ترین عاملی که سبب شده شرایط آب‌وهوایی نه فقط در ایران بلکه درجهان به این صورت شود، تحولات اقلیمی است.

دهبان، مهم‌ترین عامل بروز این شرایط را افزایش دمای کره زمین برشمرد و گفت: این امر سبب شده هر ساله رکورد افزایش دمای هوا نسبت به سال قبل شکسته شود.

وی اضافه‌کرد: مهم‌ترین علت این افزایش دما مربوط به اثر گازهای گلخانه‌ای و فعالیت‌های صنعتی است و زمانی که افزایش دما به‌ویژه در جو زمین اتفاق افتد، باعث می‌شود توازن انرژی در جو جابه‌جا شود.

سرپرست گروه فرایندها و پیش‌بینی‌های هیدرولوژیکی پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب افزود: زمانی که گاز دی‌اکسیدکربن (Co۲) وارد جو کره زمین می‌شود تا یک ارتفاعی توسط بارش‌ها تمیز شده و به پایین می‌ریزد، اما بخشی از آن در ارتفاعات بالاتر جابه‌جا شده و در جو باقی می‌ماند.

دهبان خاطرنشان‌کرد: این بخش باقی‌مانده به‌صورت یک‌لایه گلخانه‌ای عمل کرده و موجب می‌شود افزایش دما به‌صورت مستمر اتفاق بیفتد؛ امری که سبب شده در چند سال اخیر کاهش بارش در کشور داشته باشیم و این موضوع مختص به ایران هم نیست و کشورهای مجاور هم متاثر از آن هستند.

وی گفت: اتفاق دیگری که با افزایش دما در حال رخ‌دادن است، آب شدن یخ‌ها در دو قطب شمال و جنوب است.

این کارشناس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بیان‌داشت: پیشتر جریان‌های هوا از غرب به شرق بود، اما اکنون از سمت استوا به سمت شمال اتفاق افتاده و جریان‌هایی که قبلاً به سمت ایران می‌آمدند الان به ارتفاعات بالاتر می‌روند.

دهبان افزود: این تغییر جریان‌های هوایی در آینده می‌تواند بیشتر هم شود، زیرا اختلاف فشاری که پیشتر بود در حال جابه‌جاشدن است.

 

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها