|
کدخبر: 314385

مترو پرند/حمل و نقل/آلودگی هوا

جزییات بهره برداری متروی پرند/پروژه ای با ارزش ریالی بالای ۵ هزار میلیارد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران جزییات بهره برداری متروی پرند را تشریح کرد .

جامعه جزییات بهره برداری متروی پرند/پروژه ای با ارزش ریالی بالای ۵ هزار میلیارد

محسن هرمزی گفت: مترو اصولا یکی از وسایل حمل و نقل عمومی است که در کاهش آلودگی هوا و همچنین کاهش ترافیک نقش اساسی دارد و یکی از دلایل استقبال مردم از این وسیله همین دلیل است.

وی ادامه داد: اینکه به لحاظ آماری چه عددی از این رویداد داریم در دست نیست ولی حداقل ترافیک را به میزان قابل توجهی ترافیک را از بین می برد؛ چون یک شبکه ظرفیت سنگین جا به جایی مسافر را دارد و به همین دلیل هم شهر پردیس، ورامین، شهرقدس، ملارد و شهریار همه دنبال اضافه کردن خدمت مترو به شیوه سفر خود هستند.

هرمزی با بیان اینکه مترو پاک، ارزان و سنگین است و در شهرداری تهران تکلیفی که داشتیم اجرای پروژه متروی پرند بود، گفت: متروی هشتگرد نیز به بهره برداری رسانده شد. با این نگاه به گسترش راه آهن ریلی غرب استان تهران یاری می رسانیم و با کمک استانداری آن را در شهرهای اقماری تهران توسعه می دهیم. درباره متروی شهر قدس و ملارد، اگر دولت کمک کند و منابعی به این امر اختصاص بدهد شهرداری نیز کنار دست دولت خواهد بود. برای احداث متروی ورامین هم شهرداری اعلام آمادگی کرده است. در گذشته این پروژه از متروی تهران منتقل شد؛ برای این امر ما کنار راه آهن هستیم. متروی پردیس در فاز مطالعه قرار دارد و اگر مطالعات آن جواب بدهد برای ساخت آن همکاری خواهیم کرد. 

معاون شهردار تهران در پاسخ این سوال که همکاری دولت با شهرداری در این امر چطور ازریابی می‌شود، عنوان کرد: در این دوره شهرداری تهران خود را کنار دولت دانسته و یک هم افزایی بسیاری را در حوزه تامین واگن، تجهیزات و خط اعتباری مشاهده کردیم. شهرداری تهران نیز در حوزه احداث و تزریق منابع خود اقدامات لازم را انجام داد. در موضوع متروی پرند شهرداری تهران با اینکه بودجه دولتی داشت منابع خود را پای کار آورد. بنابراین شهرداری و دولت جدا از هم نیستند و در کنار هم کار را جلو می بریم. 

وی با با بیان اینکه ارزش ریالی این پروژه بالای ۵ هزار میلیارد است گفت: شهرداری در بخشی که الان احداث شده است بخش عمده تجهیزات مانند پله برقی‌ها، کابل و پست های برق را پای کار آورده است که ارزش ریالی اینها مجموعا حدود هزار میلیاردتومان است.

هرمزی درباره اینکه چرا احداث متروی پرند ۱۸ سال به طول انجامید،گفت: البته از زمان آغاز مطالعات طرح متروی پرند ۱۸ سال می‌گذرد و و کار آن از سال ۹۰ شروع شده است. پروژه در زمان اول خود خوب پیش می‌رود ولی از سال ۹۳ دچار تعطیلی می‌شود. در دولت قبل توجه چندانی به پروژه نشد و تخصیص منابع پایدار برای تسریع این امر صورت نگرفت. دولت سیزدهم و مدیریت شهری جدید این تکلیف را برای خود دانستند که مردم را از سرگردانی نجات داده و پروژه را به سرانجام برسانند. غیر از منابع بودجه عمومی کشور کمک وزارت راه نقش موثری در این امر داشت. وزیر راه و معاون اجرایی رییس جمهور در این امر کمک ویژه ای کردند و با تخصیص منابع غیر نقد به این پروژه ما توانستیم پروژه را به سرانجام برسانیم. 

معاون شهردار تهران در پایان گفت: طول دقیق متروی پرند با ریل گذاری‌های جانبی قریب به ۲۲ کیلومتر است؛ منتها حدفاصل فرودگاه امام خمینی(ره) تا پرند قریب به ۲۰ کیلومتر است. همچنین سرفاصله آن هر ۷۰ دقیقه یکبار خواهد بود.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها