|
کدخبر: 309110 عطیه فتحی

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس جامعه اقامتگاه‌های بوم گردی ایران؛

با رشد اقامتگاه‌های بوم گردی بازار هتل‌ها کساد می‌شود؟

عبیری گفت: اخیرا بحث سفرها کمی از آب‌وتاب افتاده است و متأسفانه بوم گردی‌ها نیز بازدهی صد در صد را ندارند.

جامعه با رشد اقامتگاه‌های بوم گردی بازار هتل‌ها کساد می‌شود؟

در چند سال اخیر خیلی از توریست‌ها و مسافران داخلی شروع به استقبال و رفتن به سمت اقامتگاه‌های بوم گردی کرده‌اند اما بحث اصلی این است که با شدت یافتن استقبال از این بوم گردی‌ها، آیا بازار هتل‌ها و کسب‌وکار آن‌ها کساد می‌شود؟ به‌طور کلی دلیل استقبال مسافران چه چیزی است؟ ما برای فهم این مسئله با یاور عبیری، رئیس هیئت‌مدیره جامعه اقامتگاه‌های بوم گردی ایران گفت‌وگویی داشته‌ایم.

یاور عبیری در خصوص شرایط استقبال از اقامت‌های بوم گردی گفت: وضعیت در گذشته خیلی بهتر بوده است، ولی الآن یک‌چند ماهی می‌شود که بحث سفرها کمی از آب‌وتاب افتاده است و متأسفانه بوم گردی‌ها نیز بازدهی صد در صد را ندارند.

یاور-عبیری

وی با اشاره به افزایش استقبال از اقامتگاه‌های بوم گردی افزود: ما در این خصوص چند مسئله را دنبال می‌کنیم که استقبال از اقامت‌هایمان افزایش پیدا کند،  یکی بحث ارزیابی خانه‌های بوم گردی است که الآن شروع‌شده است، خانه‌های بوم گردی باید ارزیابی بشوند، وقتی‌که ارزیابی صورت گرفت مشخص می‌شود که اقامتگاه‌ها چه شاخص‌هایی دارند و چه شاخص‌های الزامی‌ای باید داشته باشند، در گذشته تعداد نیروها کم بوده است، خیلی‌ها مجوز اقامتگاه‌های بوم گردی نگرفتند و تعدادی هم از این چرخه بوم گردی خارج شدند.

این یک مسئله است، در مسئله بعدی ما بحث آموزش به مدیران بوم گردی را پیگیری می‌کنیم؛ خوشبختانه سرفصل‌ها تائید شده و این آموزش وقتی برای مدیران بوم گردی اتفاق می‌افتد خودبه‌خود روی کیفیت خانه‌های بوم گردی نیز تأثیر می‌گذارد.

بوم-گردی

عبیری درباره کساد شدن بازار هتل‌ها با رشد اقامت‌های بوم گردی گفت: ما مشتری‌های خاص خودمان را داریم و هتل‌ها نیز مشتریان خاص خودشان را دارند، اصلاً این مسئله مطرح نیست که اگر ما پیشرفت کنیم بازار هتل‌ها راکد می‌شود، هتل‌ها همیشه مشتری‌های خودشان را داشتند و دارند و این دو تأثیری روی هم ندارند.

رئیس جامعه اقامتگاه‌های بوم گردی ایران در خصوص مزیت این اقامت‌ها نسبت به هتل‌ها نیز گفت: خانه‌های بوم گردی در محیط‌های روستا هستند، تعدادی از مسافران می‌خواهند از شهر خارج بشوند تا هم از دغدغه‌های زندگی شهری رها شوند و هم اینکه به روستا، جنگل و طبیعت بروند تا آنجا آرامش را تجربه کنند.

او افزود: خانه‌های بوم گردی در واقع لذت تجربه زندگی بومی_محلی را به مسافر می‌دهد، در واقع وقتی‌که مسافر به اقامتگاه می‌رود کنار میزبان قرار می‌گیرد، از غذاهای محلی استفاده می‌کند، با فرهنگ و آداب‌ورسوم آن منطقه آشنا می‌شود و همه این‌ها بر رشد اقامتگاه‌های بوم گردی  تأثیرگذار است.

وی درباره استقبال توریست‌ها از این اقامتگاه‌ها به خبرنگار گسترش نیوز گفت: هم توریست‌ها و هم مسافران داخلی از اقامتگاه‌های بوم گردی استفاده می‌کنند، ولی این استقبال از سوی توریست‌های اروپایی بیشتر بوده است.

البته اکنون توریست‌هایمان نسبت به قبل کمتر شده است، ولی مسافران داخلی هم خوب استقبال می‌کنند و یکی دو سالی است که مردم از وجود این اقامتگاه‌ها آگاه شدند و البته هنوز هم برای خیلی از مسافران داخلی ناشناخته است، مردم تازه متوجه مزیت خانه‌های بوم گردی شدند.

عبیری درباره افزایش استقبال توریست‌ها از این اقامتگاه‌های بوم گردی نیز گفت: در خصوص استقبال توریست‌ها بحث رابطه با کشورهای دیگر مطرح است، وقتی توریست‌ها وارد کشور بشوند، خودبه‌خود به سمت بوم گردی‌ها می‌روند، مسئله دیگر نیز بحث تبلیغات و تولید محتوا است، این تولید محتوا باید از سمت بوم گردها و در کشورهای دیگر شکل بگیرد تا توریست‌ها به این سمت بروند.

کلام پایانی

بوم گردی شکلی از گردشگری است که تاثیرات مخرب بر محیط زیست را کاهش می‌دهد. این مدل از گردشگری از نظر اکولوژیکی سالم‌ترین روش گردشگری است. با این روش گردشگران ضمن آشنایی با حقایق مناطق مختلف سفری متفاوت را تجربه می‌کنند. بومگردی منجر به ایجاد آگاهی زیست‌محیطی، احترام به فرهنگ محلی، ارائه منافع مالی مستقیم برای حفاظت، تأمین منافع مالی و توانمندسازی برای مردم محلی می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها