|
کدخبر: 304330

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

مکان های تاریخی اطراف بازار تهران + عکس

در خیابان ۱۵ خرداد تهران، مکان های تاریخی و جذابی وجود دارد که ممکن است بسیاری از وجود آن ها بی اطلاع باشند.

جامعه مکان های تاریخی اطراف بازار تهران + عکس

تهران، این کلانشهر بزرگ و پر جمعیت، مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی را در هر منظقه در خود جای داده است. خیابان ۱۵ خرداد که نزدیک به بازار بزرگ تهران است، مکان‌های بسیار جذاب و دیدنی دارد که در این گزارش به بررسی تعدادی از این مکان‌ها پرداخته‌ایم.

خانه موزه شهید چمران

موزه-چمران

موزه-چمران۲

خانه موزه شهید چمران، یکی از این مکان‌هایی است که در محله چاله میدان قرار دارد. این مکان، پس از بازسازی به عنوان موزه آثار شهید چمران، قابل استفاده بازدید‌کنندگان قرار گرفته است. این مکان درواقع خانه پدری شهید چمران بوده که دکتر مصطفی چمران، در این خانه بزرگ شده است. این خانه قدیمی که در آن بسیاری از وسایل شخصی دکتر چمران به همراه تصاویر زیبایی از ایشان و تعدادی از نقاشی‌های کشیده شده توسط وی در معرض دید قرار گرفته‌اند دارای فضای بسیار دوست داشتنی و دلنشینی است. این خانه در سال ۱۳۸۷ و بعد از یک مدت بازسازی، مورد استفاده و بازدید عموم قرار گرفته است.

خانه ملک

خانه-ملک

خانه-ملک۲

اگر برای خرید لوازم التحریر، گذرتان به بازار بین الحرمین افتاده باشد، قطعا باید خانه‌ای تاریخی و قدیمی را دیده‌ باشد که ۴ستون سنگی در جلوی درب و کتیبه‌ای بر بالای سردر خود دارد. این خانه تاریخی و تماشایی که ۱۵۰ سال از عمر آن می‌گذرد، متعلق به حاج حسین آقا ملک، بزرگ‌ترین واقف تاریخ معاصر ایران است که از پدر خود محمد کاظم، از تاجران سرشناس خراسان ارث برده است. خانه ملک که مکان بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران است و نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه کشور در زمینه نسخه‌های خطی به شمار می‌آید، در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

خانه قوام الدوله

خانه-وثوق

خانه-وثوق۲

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی در اطراف خیابان ۱۵ خرداد، خیابان قوام الدوله یا همان وثوق الدوله است. در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی است. این بنا در سال ۱۲۵۳ هجری قمری یا ۱۲۱۱ هجری شمسی، در زمان محمدشاه قاجار برای یکی از صاحب منصبان دوره قاجاریه به نام میرزا محمد قوام الدوله آشتیانی ساخته شد.

کاخ گلستان

کاخ-گلستان

کاخ-گلستان۲

در جوار بازار تهران، یک کاخ بسیار با شکوه قرار دارد که خاندان قاجار در آن سکونت داشتند. بی‌شک، کاخ گلستان را می‌توان یکی از جذاب‌ترین و زیبا‌ترین کاخ‌های تهران دانست.. ساخت این مجموعه زیبا و باشکوه در دوران حکومت صفویان ( سال ۹۸۸ هجری – دوران پادشاهی شاه عباس) آغاز شد و تکمیل آن تا دوران روی کار آمدن حکومت قاجار به طول انجامید. لازم به ذکر است که در ساخت این مجموعه از معماری دوران زندیه الهام گرفته شده است. ناگفته نماند که این کاخ در گذشته چندین قسمت دیگر داشته است که امروزه از بین رفته‌اند.

کاخ-گلستان۳

علاوه بر بناهای مختلفی که در مجموعه گلستان خودنمایی می‌کنند. تعداد زیادی درخت و استخر و فواره نیز در اطراف این سازه‌ها به چشم می‌خورد که فضای مناسبی برای قدم‌زدن و عکاسی به حساب می‌آید. در واقع، کاشی‌کاری‌های رنگارنگ و چشم‌انداز زیبای هر یک از ساختمان‌ها ارزش گشت‌وگذار در محوطه کاخ گلستان را دارند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها