|
کدخبر: 301363

کدام میدان ها بعد از انقلاب نامشان تغییر کرد؟

میدان‌های مهم شهر، جزو مناطق معروف هر شهری هستند که نام آنها یادآور یک شخص مهم و یا یک تاریخ است که سبب شد تا اتفاقی عظیم در کشور بی‌افتد. البته، این نام‌گذاری ها، می‌تواند حتی تاریخ یک اتفاق مهم در کشور باشد.

جامعه کدام میدان ها بعد از انقلاب نامشان تغییر کرد؟

در هر کشوری که یک اتفاق عظیم رخ می‌دهد و یا انقلاب می‌شود، قطعا نام میادین و خیابان و کوچه ها، به نسبت آن واقعه و اشخاص تاثیرگذار، تغییر خواهد کرد. حتی در بسیاری از میدان‌ها مشاهده شده است که تاریخ آن روز را روی میدان گذاشته‌اند.

در ایران نیز، میدان‌ها و خیابان‌های بسیاری قبل از انقلاب وجود داشته‌اند که با اسامی مناسب با آن زمان، نام‌گذاری شده بودند اما بعد از انقلاب سال ۵۷، این میدان‌ها و خیابان ها، تغییر نام دادند و مناسب با وقایع و اسامی بعد از انقلاب نام‌گذاری شدند. همه ما، نمونه معروف یکی از این تغییر نام هارا به خوبی می شناسیم و یا حتی عکس یادگاری هم ممکن است درکنارش داشته باشیم. میدان شهیاد یا میدان آزادی امروز. این میدان عظیم در دوران پهلوی بنا شد. هدف از ساخت بنا برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران بود. تا پیش از انقلاب میدان آزادی را میدان شهیاد می‌خواندند. بنای برج آزادی که در وسط این میدان قرار دارد، با طراحی و معماری حسین امانت ساخته شد. این اثر بزرگ‌ترین میدان ایران محسوب می‌شود.

میادین

میدان هایی مانند، توپخانه، پهلوی، ژاله و ولیعهد، با گذر زمان و بعد از انقلاب ۵۷، تغییر نام پیدا کردند و اسامی جدید در این میدان‌ها نقش بست. البته این نکته دارای اهمیت است که تنها وقایع نیستند که باعث می‌شود نام یک میدان تغییر کند. در ایران میدان‌های بسیاری وجود دارد که نام آنها اصلا ارتباطی با وقایع ندارد. مشابه آن‌ها را در شهر تهران دیده‌ایم که معروف‌ترین آن‌ها، میدان فردوسی، میدان حر و... نام دارند.

نامگذاری معابر تهران البته پس از انقلاب هم دستخوش وقایعی شد. جالب است بدانید نامگذاری اسامی خارجی بر خیابان‌های تهران و نیز نامگذاری اسامی جغرافیایی بر معابر جزو سیاست‌های نامگذاری در هر دو دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی است.

خیابان-انقلاب

در تهران اما زمان واقعه‌های تاریخی و شخصیت‌های برجسته سیاسی، حجم قابل توجهی از نام خیابان‌ها را تشکیل داده‌است، از خیابان ۱۷ شهریور و سی تیر گرفته تا میدان ۱۵ خرداد و البته خیابان‌های مطهری، بهشتی و شریعتی. همچنین شخصیت‌های ادبی، فرهنگی و مفاخر هنری هم سهم قابل توجهی در نام‌ها دارند، از میدان‌های فردوسی و رازی بگیرید تا خیابان‌های مولوی، سعدی و خیام. این نام‌ها محدود به شخصیت‌های ایرانی هم نیست و نام بسیاری از شخصیت‌های جهانی هم بر خیابان‌های پایتخت قرار داده شده‌است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها