|
کدخبر: 301142

خبر خوب برای مردان نابارور

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان آذربایجان شرقی از راه اندازی واحد تخصصی سلامت جنسی مردان خبرداد و گفت: در این واحد مردانی که در آزمایش اسپرم آن ها هیچ اسپرمی دیده نمی شود با انجام عمل جراحی میکروتسه بیضه به جای اهدای اسپرم و جنین به سمت بچه دار شدن خودشان سوق پیدا می کنند.

جامعه خبر خوب برای مردان نابارور

علی اصغر فاتحی فر، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان آذربایجان شرقی به عمده فعالیت های این سازمان اشاره کرد و گفت: سازمان جهاد دانشگاهی استان آذربایجان شرقی همانند سایر واحدهای جهاد دانشگاهی در اکثر حوزه ها مانند آموزش، فرهنگی، پژوهشی، پشتیبانی و خدمات درمانی و پزشکی فعال است اما عمده فعالیت های شاخص این مجموعه معطوف به دو حوزه فناوری انرژی های نو و تجدید پذیر و درمان ناباروری (در دو بخش پژوهش و فناوری) است.

وی با اشاره به فعالیت های شاخص مرکز تخصصی درمان نازایی و ناباروری این مجموعه بیان کرد: بیش از یک دهه از آغاز فعالیت کلینیک تخصصی این مجموعه می گذرد. این مرکز تاکنون خدمات بسیار زیادی به مردم استان و استان های همجوار و کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان و نخجوان ارائه داده است.

به گفته وی، در حال حاضر با توجه به سیاست های نظام و تاکیدات رهبری در بحث جوانی جمعیت و فرزند آوری، اهمیت فعالیت های این مرکز بیش از پیش احساس شده است از اینرو سازمان توسعه کیفی و کمی، فعالیت های این مرکز را در راس برنامه های توسعه هایی خود قرارداده است.

وی افزود: طبق تحقیقات ۲۰ درصد از موارد ناباروری زوجین به فاکتور مردانه ارتباط دارد. ۲۰ درصد فاکتور مردانه نیز مشترک با فاکتور زنانه است بنابراین ۴۰ درصد ناباروری ها به فاکتور مردانه بستگی دارد و حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از زوجینی که به مراکز درمان ناباروری مراجعه می کنند، اسپرم صفر یا فقدان اسپرم در مایه منی دارند که عدد بالایی را از زوجین ناباروری را شامل می شود بنابراین ما در این مرکز تخصصی درصدد راه اندازی واحد تخصصی سلامت جنسی مردان در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی هستیم.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: ما در این واحد تخصصی قرار است به روی مردانی که در آزمایش اسپرم آن ها هیچ اسپرمی دیده نمی شود متمرکز شویم  تا با روش جدید انجام عمل جراحی میکروتسه بیضه_ که تا به حال در شمال غرب کشور انجام نشده است_ مردان را به جای اهدای اسپرم و جنین به سمت بچه دار شدن خودشان سوق دهیم.

وی یادآورشد: در این واحد تخصصی ما به روی مشکلات جنسی مختلفی مانند اختلالات انزال، ناتوانی جنسی و بیماری های مقاربتی مردان تمرکز داریم بنابراین افرادی که از مشکلات جنسی مانند فقدان اسپرم و … رنج می برند، می توانند با مراجعه به مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی از خدمات درمان مشکلات جنسی مردانه این مرکز بر اساس تعرفه های وزارت بهداشت و تحت پوشش بیمه بهره مند شوند.

وی تاکید کرد: همچنین در این راستا با رایزنی با مسوولان ارشد استان و نمایندگان استانی به دنبال جذب اعتبارات لازم برای توسعه مرکز در محل جدید و تجهیز آن به دستگاه های مدرن در حوزه درمان ناباروری هستبم. امیدواریم با مساعدت معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کشور و همچنین مساعدت مسوولان استانی و نمایندگان مجلس بتوانیم در آینده نزدیک مسائل و مشکلات موجود در مرکز را برطرف کنیم تا بتوانیم خدمات شایسته ای در این حوزه به مردم استان و استان های همجوار داشته باشیم.

گفت: همچنین در حوزه درمان ناباروری هزینه هر سیکل درمان در کشورهای توسعه یافته بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار است و در خاورمیانه بین ۵ تا ۶ هزار دلار را شامل می شود. در صورتی که هزینه این درمان برای هر زوج ایرانی نابارور بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار است. اگر چه آمار دقیقی از زوج های نابارور در کشور نداریم اما با توجه به اطلاعات علوم پزشکی و و وزارت بهداشت این تعداد حدود ۳ میلیون زوج را شامل می شود و اگر ۲۰ درصد از افراد مستعد به درمان به روش های درمان ناباروری در کلینیک جهاد دانشگاهی باشد حدود ۳۰۰ میلیون دلار از خروج ارز از کشور در این حوزه جلوگیری می شود.

فاتحی فر در پایان اظهارداشت: با عنایت به محدودیت شدید فضای فیزیکی مجموعه کلینیک درمان ناباروی این سازمان به دنبال توسعه فضای فیزیکی در محل جدید در زمینی به وسعت ۵ هزار متر مربع در شهرک خاوران تبریز هستیم که با ایجاد این مرکز به عنوان کلینیک جامع حوزه زنان و بیماری های مرتبط با زنان و توسعه مرکز درمان ناباوروی استان در بخش های مختلف از جمله سرطان های شایع زنان، پیشگیری، مشکلات پوستی و… و تجهیز مجموعه مورد نظر به دستگاه های مدرن و بروز، در این حوزه اقداماتی انجام دهیم.

 

منبع: سینا پرس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها