|
کدخبر: 300177

جدید ترین آمار مرگ میر در اثر تصادفات

سالانه ۱.۳ میلیون مرگ در تصادفات جاده‌ای رخ می‌دهد و روزانه بیش از ۶۰۰ کودک و نوجوان در تصادفات سراسر جهان جان خود را از دست می‌دهند. فقیرترین کشورهای جهان از بالاترین میزان تلفات جاده‌ای رنج می‌برند و ما باید به این نابرابری فاحش رسیدگی کنیم.

جامعه جدید ترین آمار مرگ میر در اثر تصادفات

از زمان اختراع خودرو، بیش از ۵۰ میلیون نفر در جاده‌های جهان جان خود را از دست داده‌اند. این رقم بیشتر از تعداد مرگ‌ومیر در جنگ جهانی اول یا برخی از بدترین اپیدمی‌هاست و زمان آن فرا رسیده است که به یک روش حمل و نقل بسیار ایمن‌تر و سالم‌تر تغییر رویه دهیم و طرح جدید کشورها را به مسیری پایدارتر هدایت خواهد کرد.

تصادفات جاده‌ای عامل شماره یک مرگ کودکان وجوانان پنج تا ۲۹ ساله باقی مانده و داستانی است که هزاران بار در روز تکرار می‌شود زیرا برخی از فقیرترین کشورها از بالاترین میزان جراحات و مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات جاده‌ای رنج می‌برند. در واقع، بیش از ۹۰ درصد تلفات تصادفات جاده‌ای در کشورهای کم درآمد تا متوسط رخ می‌دهد.

با این حال، جهان می‌تواند از طریق گسترش دسترسی به آخرین علم، فناوری و نوآوری همچنین امور مالی، این شکل شدید و وحشتناک نابرابری را به‌طور چشمگیری کاهش دهد. بوگوتا، پایتخت کلمبیا نشان داد، می‌توان به سرعت به پیشرفت دست یافت و تلفات جاده‌ای را در مدت ۱۰ سال به نصف کاهش داد.

تصادفات جاده‌ای یک همه‌گیری نادیده گرفته شده برای کودکان است. کودکان با ۱.۳ میلیون مرگ سالانه تصادفات جاده‌ای بیشترین هزینه را می‌پردازند. هر روز بیش از ۶۰۰ کودک در تصادفات جاده‌ای در سراسر جهان جان خود را از دست می‌دهند که اکثریت قریب به اتفاق آنان در کشورهای کم درآمد و متوسط هستند.

این کودکان از جمله افرادی هستند که گزینه‌های دیگری برای حمل‌ونقل ندارند و مجبورند در جاده‌های خطرناک بدون مسیرهای پیاده‌رو و بدون محافظت از وسایل نقلیه راه بروند و با خطر برخورد با وسایل نقلیه مواجه باشند.

با توجه به اینکه این همه‌گیری خاموش جهانی که بیشتر از مجموع ایدز و مالاریا باعث مرگ افراد می‌شود و جاده‌های ناامن برای جوانان اغلب در سیاست‌های بهداشت عمومی، نادیده گرفته می‌شوند. ایمنی جاده نیز یک مسئله کلیدی توسعه است زیرا تصادفات ترافیکی می‌تواند کل خانواده‌ها را از طریق از دست‌دادن نان‌آور خانه یا هزینه‌های مراقبت‌های پزشکی به فقر بکشاند.

ایمنی ضعیف جاده‌ها هر ساله بین دو تا پنج درصد از تولید ناخالص داخلی را برای کشورهای در حال توسعه به همراه دارد و این رقم بزرگی است که در غیر این صورت می‌تواند برای مواردی از ساخت کلینیک‌های روستایی تا روشن‌ کردن چراغ‌های مدارس از طریق دسترسی به انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر برای اولین بار استفاده شود.

قاره آفریقا با تنها ۲درصد از وسایل نقلیه جهان، بالاترین نرخ مرگ‌ومیر تصادفات جاده‌ای در جهان را دارد

کشورهای توسعه‌یافته از دهه ۱۹۶۰، به کمک طیف وسیعی از مداخلات مانند قوانین مربوط به کمربند ایمنی، اجرای محدودیت‌های سرعت و هشدار در مورد خطرات ناشی از مصرف الکل در هنگام رانندگی، توانسته‌اند مرگ‌ومیرهای جاده‌ای را به‌طور چشمگیری کاهش دهند.

تجربه برخی کشورها نشان می‌دهد که حوادث رانندگی با سرمایه‌گذاری‌های محتاطانه قابل پیشگیری است و برخی از اقدامات می‌تواند منجر به کاهش قابل‌توجه تلفات کودکان در تصادفات رانندگی شود.

همه کودکان حق دارند از جاده‌های ایمن برای رسیدن به مدرسه استفاده کنند و می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم، این اتفاق می‌افتد اگر برخی از موارد مانند موارد ذیل را اجرا کنیم.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها