|
کدخبر: 280459 امیرمحمد درویش

گفت و گو گسترش نیوز با جامعه شناس؛

نوجوانان درگیر این ماده مخدر محبوب

سهراب مظاهری گفت: بحث اعتیاد نوجوانان، مربوط به شرایط دیروز و امروز نیست. این وضعیت در سیستم آموزشی ما یک شرایط متفاوتی است.

جامعه نوجوانان درگیر این ماده مخدر محبوب

اعتیاد یکی از مشکلاتی بزرگی است که متاسفانه در کشور ما، آمار رو به افزایشی دارد. درحال‌حاضر، سن گرایش به مواد مخدر به نوجوانان رسیده است و شاهد آن هستیم که بیشتر نوجوانان درگیر ماده مخدری به اسم گل ( ماری جوانا) شده‌اند. اگر دقت کرده باشید، در پارک ها، دورهم جمع می‌شوند این ماده مخدر را استعمال می‌کنند. ماده مخدر بسیار توهم زا بوده و مرور زمان مغز را نابود می‌کند. نوجوانان علاقه دارند در جمع‌های دوستانه، برای آنکه ثابت کنند بزرگ شده اند، دست به هر اقدامی بزند. یکی از همین اقدامات، استعمال مواد مخدر است. متاسفانه، این ماده مخدر، به راحتی در سطح شهر یافت می‌شود.

 

معتاد-زن

عدم کنترل خانواده ها

سهراب مظاهری، کارشناس جامعه شناسی، در گفت‌وگو با گسترش نیوز، پیرامون اعتیاد نوجوانان اظهار کرد: بحث اعتیاد نوجوانان، مربوط به شرایط دیروز و امروز نیست. این وضعیت در سیستم آموزشی ما یک شرایط متفاوتی است. به این معنا که زمینه فراهم شده است، برای آنکه نوجوانان، بتوانند با یکدیگر در ارتباط با آنچه نمی‌توانند به والدین خود بگویند صحبت کنند و از یکدیگر کمک بگیرند.

این کارشناس جامعه شناسی ادامه داد: چنین چیزی سبب می‌شود برای آنچه که در فضای مجازی تبلیغ می‌شود و هیجاناتی که به آنها آموزش داده می‌شود به شکل یک روش غیر مستقیم، به عنوان یک دستاورد جدید، مورد توجهشان قرار می‌گیرد.

مظاهری افزود: چنین مواردی، زمانی تشدید می‌شود که در خانه و مدارس تجربیات خود در فضای مجازی را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و هرکس که امتحان کرد و تجربه به‌دست آورد، از لذت آن برای دوستان و هم کلاسی‌ها آن را تعریف می‌کند و به این شکل سبب می‌شود تا مصرف مواد مخدر و تمایل دیگران به مصرف به شکل بالایی گسترده تر شود.

 

گل-مخدر

وی در ادامه این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: بیشترین چیزی که در بین نوجوانان رایج شده، مواد روان گردان است. نوجوانان علاقه دارند همه چیز را آزمایش کنند و تجربه‌های جدید به‌دست بیاورند. متاسفانه بارز‌ترین عاملی که درباره این موضوع وجود دارد این است که، آنها دست و دلشان باز است و اکثرا از سوی خانواده‌ها حمایت می‌شوند. خانواده‌ها مانع داشتن موبایل برای نوجوانان نمی‌شوند و متوجه آن نیستند که فرزندشان در چه گروه هایی عضو می‌شوند.

این کارشناس جامعه شناسی در ادامه افزود: بخش دیگر مربوط می‌شود به آنچه که نوجوانان به لحاظ اغنای ضروریات متناسب با جوانی باید در سطح جامعه به‌دست بیاورند، در جامعه با کیفیت مطلوب وجود ندارد. مخصوصا در دوران‌هایی که کلاس‌ها و مدارس برقرار است چنین چیزی تشدید می‌شود. زمانی که درکنار خانواده قرار دارند دارای محدودیت هستند. زمانی که نوجوانان تحت کنترل بیشتری قرار می‌گیرند از آنچه منع می‌شوند به شدت رغت بیشتری پیدا می‌کنند.

مظاهری عنوان کرد: درحال‌حاضر و در شرایط امروز جامعه که نوجوانان وارد چنین فضاهایی شده‌اند و برای آنکه دستیابی داشته باشند به شجاعت بیشتر و برای انجام رفتارهای هیجانی بیشتر، از یک مکانیزم‌های هیجانی دیگری استفاده می‌کنند تا بتوانند بهره‌برداری کنند.

وی در ادامه گفت: شکل دوم که گفته شد مربوط به فضای خاص سیاسی و اعتراضی اخیر است. به طور کلی در دبیرستان‌ها و در دوران راهنمایی، چنین چیزی به شدت وجود داشت و انجمن‌های اولیا و مربیان از این بابت گلایه‌های بسیار زیادی نسبت به مدارس و عملکرد سیستم‌های آموزشی داشتند.

خانواده طبقه متوسط آسیب پذیرند

این کارشناس جامعه شناسی افزود: پایگاه‌های اصلی و نهاد اصلی خانواده است. درحال‌حاضر به دلیل آنکه مضیقه‌های جدی برای نهاد خانواده وجود دارد، حجم عظیمی از طبقه متوسط که الان دچار مشکلات بیشتری شده‌اند از نظر گرفتاری‌های اقتصادی و مالی، قطعا امکانات کنترلی بر روی فرزندشان را کم تر خواهند داشت. در این حالت، زمانی که فرزندان متوجه شوند که والدین در گرفتاری هایی قرار گرفته‌اند و کاری هم از دستشان بر نمی‌آید، می‌خواهند خود را بزرگ نشان دهند، وقت بیشتری با دوستانشان می‌گذارند و آلوده می‌شوند.

مظاهری گفت: به دلیل آنکه کنترل جدی و آشنایی کامل از سوی پدر و مادران گرفتار در شرایط زندگی امروز جامعه وجود ندارد، این آسیب‌پذیری از نهاد اصلی خانواده شروع می‌شود اما در مدارس اپیدمی خواهد شد. تنها راه علاج برای پیشگیری از آنکه نوجوانان درگیر اعتیاد نشوند این است که یک ارتباط پیوسته و دائمی میان اولیا و مربیان آموزشی برقرار باشد.

وی افزود: رسانه‌ها باید در بخش پیشگیری از اعتیاد نوجوانان تلاش‌های بسیاری را انجام دهند تا پدر‌ها و مادر‌ها احساس مسئولیت کنند، نسبت به آنکه باید با مدرسه ارتباط داشته باشند. باید با اولیا مدرسه ارتباط داشته باشند. باید همراه فرزندانشان در فواصل مختلف حضور داشته باشند. در بین مسیر فرزندانشان را کنترل کنند. شرایطی ایجاد کنند که فرزندان به والدین اعتماد کنند. این مسائل بسیار دارای اهمیت و ضرورت است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها