|
کدخبر: 298059

مترو تهران در تونل وحشت

در این گزارش با استناد بر نظرات و گفت‌و‌گو با مسافران مترو و دیگر شهروندان به بررسی معضلات مترو در تهران پرداختیم.

جامعه مترو تهران در تونل وحشت

در چند ماه اخیر گزارش های متعددی از شهروندان پیرامون خرابی و مشکلات فنی قطارهای مترو دریافت کردیم. شهروندان از اینکه هرچند روز یک بار حین استفاده از مترو و به دلیل توقف های پرتعداد قطار بین ایستگاه ها از برنامه هایشان عقب می مانند و روزمرگی هایشان تحت‌الشعاع قرار می گیرد به شدت شاکی هستند.

خبرنگار تیتر کوتاه بر اساس گزارش و گفت‌وگوی میدانی با مسافران مترو دریافت وضعیت این روزهای مترو بیش از آنکه به تحریم ها مربوط باشد، از کارنابلدی و مدیریت ضعیف مدیران شهری به این روز افتاده است. به تعبیر دیگر این روزها شرایط برای مسافران چه از لحاظ آرامش و حتی جابجایی و تردد در ایستگاه های مترو شرایط مطلوبی نیست.

نقص فنی و خرابی واگن های قطار یکی از  مهمترین ایرادها و بی نظمی های اصلی مترو است. در برخی موارد مشاهده شده که سیستم تهویه مترو به درستی کار نمی کند. حتی در بسیاری از واگن ها، چکش های ایمنی که برای شکستن شیشه ها در شرایط اضطرار هستند، غیب شدند.

در همین ارتباط با سهیلا طایی - کارشناس مسائل شهری در گفت و گو با تیترکوتاه به موضوع فرسوده شدن قطارهای مترو اشاره کرد و گفت: خیلی وقت است که حرکت و ساعات حرکت قطارهای مترو بسیار نامنظم و بدون برنامه شده و خرابی واگن ها بیشتر دیده می شود. بسیاری از واگن ها از رده خارج هستند و باید کنار گذاشته شوند اما همچنان شاهدیم که این قطارهای فرسوده نه تنها تعویض و یا تعمیر نمی شوند بلکه با همان مشکلات فنی به کار خود ادامه می دهند و مشغول جابجایی مسافران هستند.

سهیلا طایی

وی افزود: دلیل اصلی این موضوع از دو جهت قابل بررسی است. اول؛ چالش های داخلی و دوم؛ چالش های خارجی. مورد اول مربوط می شود به عدم مدیریت صحیح و عدم استفاده از مدیران متخصص این حوزه. نه تنها مترو بلکه در هر صنعت دیگری اگر از مدیران نالایق و غیرمتخصص استفاده شود، دیر یا زود با چالش های زیادی در آن حوزه روبرو خواهیم شد.

طایی در ادامه اشاره کرد: متاسفانه برای حل مشکلات و بهبود شرایط، مدیران ما موضوعات و دیدگاه های سیاسی را ملاک قرار می دهند و هیچ توجهی به تخصص افراد و همفکری و همکاری مشترک ندارند. آنها به جای پیدا کردن راهکار منطقی و اجرایی اغلب در جلسات سیاسی حضور دارند و حتی اگر هم در حوزه مربوطه زحماتی کشیده باشند، به دلیل عدم تخصص تمام زحماتشان از بین خواهد رفت.

مورد دیگری بی نظمی هایی است که مترو در ساعات تردد دارد. به گفته مسافران، مترو دیگر برنامه و نظم سابق را ندارد. در گذشته، مترو ساعات به خصوص و مشخص شده ای برای حرکت و تردد قطارها داشت که بر این مبنا شهروندان و البته کارمندان ادارات بتوانند برنامه‌ها و ساعات ترددهایشان را تنظیم کنند. اما اکنون تردد قطارها در برخی موارد بر اساس یک زمان بندی مشخص انجام نمی‌شود.

مترو3

نقص فنی پله برقی ها، مشکل دیگر این روزهای مترو است. خرابی پله برقی ها در بسیاری از ایستگاه ها به حدی زیاد بوده که باعث ازدحام و شلوغی در سالن های مترو می شود. اما به تازگی و در همین ارتباط خبر رسید که به علت نقص فنی پله برقی در ایستگاه شهید بهشتی تهران 18 نفر از مسافران دچار حادثه و مصدومیت شدند و با حضور ماموران اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

وی درباره راه حل این معضلات به تیترکوتاه گفت: متاسفانه  مدیران جدید وقتی سر کار می آیند از صفر شروع به آزمون و خطا می کنند و توجهی به اقدامات و دستاوردهای مدیران قبلی و نحوه درست برنامه ریزی برای ادامه کار ندارند. آنها تنها به فکر پیدا کردن نقاط ضعف و چالش های مدیران دوره های قبلی هستند تا بتوانند خود را بالا بکشند و فضا را به حاشیه ببرند.

طایی درباره محدودیت ها و علل خارجی که جلوی رشد و توسعه مترو را می گیرد گفت: درحال حاضر درگیر تحریم های اقتصادی هستیم و مرزهای اقتصادی دنیا به روی ما کاملا بسته است.  نمی توان انتظار داشت که به راحتی تحریم ها را دور زد و تکنولوژی روز دنیا را را وارد کشور کرد.

وی ادامه داد: وقتی این موضوع فاجعه بارتر می ‌شود که می‌بینیم هزینه های رفت و آمد اعم از پول بلیت مترو و یا مالیات های مربوطه سال به سال بیشتر می شود. اما هیچ امکانات جدیدی ارائه نمی شود. حتی روند ارائه خدمات هر سال از سال قبل ضعیف‌تر می شود.

مترو+بانوان

این کارشناس تاکید کرد: عجیب ترین معضل مترو تهران دستفروشان غیرمجاز هستند. مترو به علت حجم بالای ترددهایی که روزانه با آن انجام می شود محلی برای کسب و کار و تجارت شده است. افراد با سن و جنسیت های متفاوت در مترو دستفروشی می کنند. از کودکان خردسال تا بانوان و حتی سالمندان. از این رو حساسیت کار بیشتر شده و نیاز به نیروهای حفاظتی بیشتری است. البته افزایش فروشندگان مترو ارتباط مستقیم با فقر سنگین جامعه دارد. متاسفانه اغلب این افراد کسانی هستند که توان مالی پایینی دارند و در واقع چاره ای جز دست فروشی در مترو برای آنها نیست.

مترو5

طلایی در پایان پیرامون راه‌های پشت سر گذاشتن بحران های موجود در این حوزه گفت: بخشی از معضلات  مربوط به محدودیت های بین المللی است و مدیران مترو شاید نتوانند بیش از این به بهبود این فضا کمک کنند و چشم دوخته اند به نتایج مذاکرات برجام و گشایش های اقتصادی. اما بخشی دیگر داخلی هستند و از نحوه مدیریت غلط و افکار اشتباه ما نشات می گیرند. بهتر است مسئولان بجای استفاده از کسانی که فقط در عرصه سیاست با آن ها همفکر و همسو هستند، از مدیرانی استفاده کنند که دارای تخصص و مهارت در حوزه مربوطه باشند و به نوعی کاربلد باشند، همچنین باید در کنار مدیران متخصص از مشاوران کاربلد و تخصصی نیز بهره گرفت و مدیران را موظف کرد تنها در راستای مشاوره های فنی و تخصصی که دریافت می کنند بخشنامه و دستور صادر کنند.

 

منبع: تیتر کوتاه
  • صبا ارسالی در

    سلام کارشناس تون خیلی بی سواده
    این را از کجا آوردید این حرف های بی پایه و اساس بزنه؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها