|
کدخبر: 297953

اهانت به اهالی رسانه

«رسانه پنهان می‌کنه»، «رسانه شایعه می‌کنه»، «رسانه گزینش می‌کنه»، «رسانه تکرار می‌کنه»، «رسانه القا می‌کنه»...

این‌ها چند نمونه از پیام‌های درج شده بر روی تابلوهای کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان است که اخیراً در سطح شهر نصب شده و واکنش‌ها و انتقادات اهالی رسانه از جمله خانه مطبوعات و انجمن روزنامه‌نگاران را برانگیخته است.

شهرداری اصفهان دور جدید گالری تبلیغات شهری با موضوع «تاکتیک‌های عملیات روانی در رسانه‌ها»، را با نصب بنرهایی در سطح شهر آغاز ‌کرده است، اما مضمون پیام‌های درج شده بر روی تابلوهای شهری درباره رسانه، تأمل برانگیز است؛ «رسانه پنهان می‌کنه»، «رسانه شایعه می‌کنه»، «رسانه گزینش می‌کنه»، «رسانه تکرار می‌کنه»، «رسانه القا می‌کنه»...

این نوع تبلیغات ضد رسانه‌ای، نعل وارونه است، آن هم در دنیایی که رسانه پیشران توسعه و رکن چهارم دموکراسی محسوب می‌شود و طبیعتا نصب چنین تبلیغات و پیام‌هایی آن هم بدون تفکیک رسانه‌های داخلی و خارجی، اقدامی ناشیانه به منزله بی‌اعتبار کردن رسانه‌های داخلی و دست‌اندرکاران آن‌ها است.

وقتی نهادی که خودش کار رسانه‌ای می‌کند و چندین رسانه دارد، کارکردهای رسانه را زیر سؤال می‌برد، این سوال مطرح می‌شود که این نهاد از کدام تریبون مواضع خود را به گوش جامعه می‌رساند؟ آیا نمی‌دانند بیلبوردها و بنرهای سطح شهر نیز، نوعی رسانه محسوب می‌شود!؟

رسانه‌های معاند راهی برای فرار از پاسخگویی صریح

بهناز عابدی، مدیر فرهنگسرای رسانه شهرداری اصفهان، پس از انتقادات مکرر اهالی رسانه اظهار کرد: در این تبلیغات سعی شد که تکنیک عملیات روانی رسانه‌های معاند که به دنبال دوقطبی‌سازی و آشوب جامعه هستند را به شهروندان آموزش دهیم. منتهی در مرحله اول تبلیغات شهری عنوانی از رسانه‌های معاند نیاورده شد تا شهروندان گارد نگیرند و محتوا و ماهیت پیام را بپذیرند. این مجموعه قصد توهین یا زیرسؤال‌بردن زحمات رسانه‌های داخلی و اهالی رسانه استان و شهر اصفهان را نداشته و ندارد.

این صحبت در حالی مطرح می‌شود که سال گذشته، شهرداری اصفهان سلسله بنرهایی با موضوع «سگ‌گردانی» در فضای شهر نصب کرد که آن پیام‌ها نیز انتقادهای مختلفی را به همراه داشت، اما پس از انتقادات و پیگیری‌ها اعلام کردند در مرحله دوم تبلیغات شهری، مفهوم صحیح این تبلیغات به مخاطبان ارائه می‌شود، اما هیچگاه مرحله دوم آن تبلیغات منتشر نشد، اکنون براساس همین تجربه این سؤال مطرح می‌شود که آیا این دوره از تبلیغات هم مرحله دومی دارد یا صرفاً در حد حرف است؟

رسانه نه‌تنها شایعه نمی‌کند؛ بلکه آگاه می‌کند

همچنین محمدرضا فلاح، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه خبرنگاران از اقشار تأثیرگذار، کم‌توقع و ایثارگر هستند که با شجاعت حقیقت را مطرح می‌کنند، اظهار کرد: اخیراً کمیته فرهنگ شهروندی ناآگاهانه و بدون تدبیر بنرهایی در سطح شهر منتشر کرده که خاطر خبرنگاران و مدیران رسانه را مکدر کرده است. انتظاری که از کمیته شهروندی داریم این است که در ارائه و انتخاب مطالب دقت بیشتری داشته باشند.

وی افزود: در زمینه‌های مختلف باید مطالب اثرگذار و در جهت ارتقا شهر و شهروندی ارائه شود و از روایات و احادیث و جملات ائمه اطهار و بزرگان استفاده کنند. این در حالی است که مطالبی که در سطح شهر منتشر می‌شود جز به حاشیه بردن نتیجه دیگری ندارد.

بنر

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: رسانه نه‌تنها شایعه نمی‌کند، بلکه آگاه می‌کند، نه‌تنها پنهان نمی‌کند بلکه شفاف‌سازی می‌کند، رسانه گزینشی عمل نمی‌کند، نکته‌سنجی می‌کند، امیدآفرینی و اعتمادسازی می‌کند، بنابراین کمیته فرهنگ شهروندی و معاونت فرهنگی باید از خبرنگاران و رسانه‌ها عذرخواهی کنند.

گفتنی است فعالان رسانه‌ای استان اصفهان که از این اقدام شهرداری اصفهان ناراحت و رنجیده خاطر هستند، خواستار حذف این تصاویر از سطح شهر، برخورد با مقصرین و همچنین دلجویی از طریق رسانه‌های رسمی از اهالی قلم و مطبوعات هستند و به همین دلیل از شهردار محترم اصفهان انتظار دارند که ایشان به این موضوع ورود کرده و ضمن صدور دستور جمع‌آوری این بنرها در سطح شهر، دستور دقت و بازبینی در محتوای چنین بنرهایی را صادر کنند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها