|
کدخبر: 297556

اجرای طرحی برای نجات فرزندان از سقط

معاون بهداشت وزارت بهداشت از اجرای طرح نفس (نجات فرزندان سقط) در سراسر کشور خبر داد.

جامعه اجرای طرحی برای نجات فرزندان از سقط

حسین فرشیدی درباره جزئیات اجرای طرح "نفس" برای کاهش آمار سقط جنین در کشور اظهار کرد: طرح نجات فرزندان سقط که به عنوان طرح "نفس" نام‌گذاری شده است، هدف کاهش آمار سقط جنین در کشور را دنبال می‌کند.

وی افزود: برخی از انواع سقط جنین‌ها به دلیل شرایط و بیماری‌های مادر یا جنین پس از بررسی پزشکی قانونی صورت می‌گیرد اما برخی از انواع سقط جنین عمدی است و خانواده به دلایل مختلف از جمله مسائل فرهنگی، اقتصادی و ... به دنبال سقط جنین هستند و از این مسئله اطلاعی ندارند که سقط جنین در واقع گرفتن جان یک انسان است و به احکام شرعی آن نیز واقف نیستند. در طرح نفس به این دسته از زوجین، خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌شود تا از سقط جنین منصرف شوند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه شناسایی زوجینی که قصد سقط جنین دارند، تصریح کرد: در حال حاضر تمام مراکز بهداشتی کشور قسمت مشاوره ازدواج و باروری دارند و مراکز بهداشتی وضعیت بارداری مراجعین را بررسی می‌کنند؛ اطلاعات افرادی که باردار هستند در سامانه ملی باروری سالم ثبت و وضعیت مادر پیگیری می‌شود؛ اگر در طی روند این پیگیری‌ها، مراقبین سلامت پی ببرند که احتمال دارد یک زوج اقدام به سقط جنین کنند؛ به آنها مشاوره ارائه می‌شود.

فرشیدی گفت: این طرح در همه استان‌ها در حال اجراست و مشاوره در مراکز بهداشتی کشور انجام می‌شود. در این مشاوره، مبانی حقوقی، احکام، مسائل علمی و عوارض سقط جنین برای مادر و پدر تبیین می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان این‌که ایران جزو کشورهایی است که با معضل کاهش جمعیت مواجه است؛ تأکید کرد: باید برای ۴۰ سال آینده آینده برنامه ریزی خوبی داشته باشیم زیرا ایران در حال حاضر در مرحله کاهش جمعیت قرار گرفته است و سن افراد در جامعه در حال افزایش است که هزینه‌های درمانی و توان‌بخشی کشور را به شدت افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: باید شرایط برای ازدواج تسهیل شود و افرادی که ازدواج کرده‌اند و نابارور هستند را درمان کنیم و امکانات اقتصادی و رفاهی را نیز در اختیار زوجین قرار دهیم تا مشکلات اقتصادی مانع فرزندآوری نشود.

پیش از این محمدبیگی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از انجام سالانه ۲۵۰ تا ۶۵۰ هزار سقط جنین در کشور خبر داده و اعلام کرده بود که ۸۵ درصد سقط‌جنین‌ها در خود خانواده و توسط پدر و مادر انجام می‌گیرد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها