|
کدخبر: 294589

دیوارنگاره داستان‌های شاهنامه در تهران

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی از اجرای دو دیوارنگاره داستان‌های شاهنامه همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابولقاسم فردوسی خبر داد.

مجید قادری معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران همزمان با ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی از اجرای دیوار نگاره‌های دادستان‌های شاهنامه خبر داد و گفت: شاهنامه اثری جاودانه در ادبیات و فرهنگ کشورمان است که در همه عرصه‌های هنری به ویژه هنر شهری می‌توان از آن بهره برد.

قادری با بیان اینکه سازمان زیباسازی به دنبال رنگ بخشیدن به فضای شهری است و جداره‌ها و دیوارهای شهر بهترین بستر برای رنگی‌تر شدن پایتخت است، ادامه داد: استفاده از دادستان‌های اساطیری و تاریخی در هنر دیوارنگاری نه تنها حس تعلق محیطی را در شهروندان ایجاد می‌کند بلکه افزایش غرور ملی را به همراه دارد و اقتباس از شاهنامه در دیوارنگاره‌های پایتخت بر همین اساس صورت گرفته است.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرتهران در تشریح دیوارنگاره‌های داستان‌های شاهنامه، گفت: دو دیوارنگاره در بلوار کاوه اجرا شده است که داستان تولد زال و ترک شدنش از سوی سام را در دوبخش به تصویر می‌کشد.

به گفته قادری؛ دیوارنگاره‌ها با اقتباس از برگه نگارگری‌های شاهنامه طهماسبی توسط سازمان زیباسازی شهرتهران اجرا شده است.

بر اساس این گزارش؛ شاهنامه شاه طهماسب شامل ۲۵۸ برگه نگارگری از افسانه‌ها، اساطیر و داستان‌های شاهنامه است که با سامانه و منظومه حماسی و پهلوانی بدست برجسته‌ترین نقاشان و نگارگران و خوش‌نویسان روزگار صفوی در تبریز و به خط نستعلیق فراهم شده‌است.

منبع: مهر

ارسال نظر