|
کدخبر: 292388

قیمت کرایه های تاکسی کاهش می یابد؟

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به تصمیم شورای شهر مشهد مبنی بر کاهش کرایه حمل و نقل عمومی، گفت: نرخ کرایه های حمل و نقل عمومی در پایتخت نیز کمتر از نرخ تورم اعلامی افزایش یافت.

جامعه قیمت کرایه های تاکسی کاهش می یابد؟

جعفر تشکری هاشمی، در مورد وضعیت نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در تهران در مقایسه با شهر مشهد که نه تنها نرخ کرایه حمل و نقل عمومی را افزایش نداد؛ بلکه در راستای شعار سال، کاهش نیز داد، گفت: علیرغم مجوز وزارت کشور در مورد افزایش نرخ کرایه ها براساس نرخ تورم، شورای شهر تهران نیز نرخ کرایه های حمل و نقل عمومی را کمتر از نرخ تورم اعلامی افزایش داد.

وی در مورد تصویب طرحی در شورای شهر تهران  در راستای شعار سال، تصریح کرد: این طرح پیشنهادی شورای شهر تهران در چارچوب فرمایشات مقام معظم رهبری است و یک فوریت آن تصویب شد و قرار است هر کمیسیونی ضمن بررسی های تخصصی اعلام کند که در چه مواردی می‌توان با کاهش نرخ و یا جلوگیری از افزایش نرخ های نامتعارف که به زندگی مردم فشار وارد می کند، اصلاحات لازم را انجام داد؛ اما مستحضر باشید افزایش نرخ کرایه در مترو حدود ۲۱ درصد بوده است و این در حالی است که هزینه ها در مترو، بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است و هزینه ها سرسام آور بالا رفته است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه هر نوع هزینه کرد شهرداری در تهران از جیب مردم است، افزود: هزینه ها از جیب مردم است و اینگونه نیست که اگر ما یک مبلغی را از مردم نگرفتیم، دولت آن را جبران می کند و سازمانهایی که به ما خدمات می‌دهند مثل اداره برق، سازندگان اتوبوس و قطعات با تعرفه آزاد به ما خدمات می دهند و ما نیز مجبوریم باز از محل سایر درآمدها این کار را انجام دهیم.

وی بیان کرد: وقتی ما همه درآمد شهر را فقط در یارانه بلیت اتوبوس و مترو هزینه کنیم، نتیجه این تفکر این می شود که عملا دیگر نمی‌توان کار جدیدی را در شهر آغاز کرد، طبیعی است که با این تفکر، فرصت آغاز سایر اقدامات از شهر گرفته می شود و دقت داشته باشید که قیمت هایی که ما از مردم در قالب نرخ کرایه اخذ می کنیم، مبالغ بسیار ناچیزی در مقابل مبلغ تمام شده است؛ بگونه ای که برای یک مسافر مترو بر اساس برآوردهای مالی سال گذشته، هزینه می‌کنیم، اما تنها ۲۸۵۰ تا ۳۴۰۰ تومان از این مسافر اخذ می شود و ما به التفاوت ۲۲ هزار تومان تا ۳۴۰۰ تومان را ما یارانه می دهیم.

تشکری هاشمی ادامه داد: یادمان باشد که باید اجرای صحیح فرمایشات مقام معظم رهبری را پیگیری کنیم و اینگونه نشود که تبدیل به شعار زدگی شود و ببینیم کجا زندگی مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است. مثلا اگر کسی که هرروز از مترو استفاده می‌کند روزی دوبار به مدت ۲۰ روز در ماه از مترو استفاده می‌کنند. هزینه بلیت برای این فرد حدود ۱۶۰ هزار تومان می شود و این عدد را در مقابل اجاره خانه، موادخوراکی و... در نظر بگیرید که این عدد(کرایه حمل و نقل عمومی) در سبد خانوار سهم کمی نیز دارد و فرمایشات مقام معظم رهبری باید به درستی اجرا شود و باید ببینیم در سبد هزینه های خانوار چه اقلامی، معیشت خانوار را تحت تاثیر قرار داده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است نرخ ها در راستای بررسی کمیسیون ها با هدف کاهش هزینه های خانوار به مانند شهر مشهد کاهش یابد؟ افزود: اگر به این ضرورت برسیم حتما این اتفاق رخ می دهد.

شورای شهر مشهدطرح دوفوریتی با موضوع کاهش هزینه‌های شهروندی با هدف کاهش تورم در راستای شعار سال ۱۴۰۲ از طریق اصلاح منابع درآمدی مصوبه بهای خدمات به تصویب رسید که براساس آن نرخ بلیت اتوبوس و قطار شهری با اعمال ضریب ۸۰ درصد از مبلغ ۱۵ هزار ریال به مبلغ ۱۲ هزار ریال کاهش یافت.

منبع: ايسنا

ارسال نظر