|
کدخبر: 292208

دلایل دروغ در زندگی مشترک | متن مصاحبه با زهرا خیری

صداقت پایه و اساس زندگی مشترک است و دروغ در زندگی مشترک میتواند روابط زناشویی را به خطر بیاندازد. زیرا به طور کلی دروغگویی با آسیب های فراوانی همراه است و اگر این دروغ در زندگی مشترک اتفاق بیفتد آسیب آن دو چندان می شود و کیفیت روابط و زندگی زناشویی را کاهش می دهد.

ما در ادامه قصد داریم مسئله تاثیر دروغ در زندگی مشترک و پیامدهای آسیب زای آن را از نظر روانشناسان خانواده بررسی کنیم. به همین دلیل گفتگویی با زهرا خیری (روانشناس و مشاور روابط زناشویی) انجام دادیم. در ادامه با ما باشید.

زهرا خیری درمورد موضوع دروغ در زندگی مشترک عقیده دارد در ابتدا باید دلایل اتفاق این موضوع رو بررسی کرد. وی افزود: دروغگویی در زندگی مشترک میتواند دلایل گوناگونی داشته باشد و این امر نیازمند بررسی تخصصی در جلسات مشاوره زناشویی است. برای مثال یکی از دلایل دروغ گویی بین زوجین، نداشتن مهارت های ارتباطی در روابط زناشویی است. درواقع اگر یک زن و شوهر این مهارت ارتباطی را نداشته باشند که ارتباط کلامی و غیرکلامی درستی برقرار کنند، میتواند منجر به دروغ در زندگی مشترک شود. همچنین پنهان کاری همیشه با ترس از افشای اطلاعات همراه است. حقایقی وجود دارد و طرف مقابل باید بدون آسیب رساندن به خود یا دیگران آنها را بپذیرد. بنابراین، مطمئناً فردی که مدام در زندگی مشترک دروغ می گوید هرگز در امان نیست. اگر مشکلی فراتر از تحمل یک شریک زندگی باشد، یک مشکل شخصی است و راه حل بدون شک پنهان کردن، دروغگویی و وارونه کردن واقعیت ها خواهد بود.

زهرا خیری عقیده دارد دروغ گفتن از سنین پایین شروع می شود و اغلب نتیجه ترس والدین است. به همین دلیل گاهی دلیل اصلی دروغ در زندگی مشترک تربیت نادرست خانوادگی است (برای مثال بعضی والدین کودک را به خاطر اشتباهاتش بسیار تنبیه می کنند، به همین دلیل او را وادار به دروغگویی می کنند و به مرور این رفتار در او ایجاد میشود).

وی افزود: در بسیاری از جلسات مشاوره زن و شوهر مشاهده میشود گاهی دلیل دروغ گفتن این است که فرد بخاطر برهم نخوردن آرامش نسبی خانه و خانواده دروغ میگوید. یعنی با وجود اختلافات و مشکلات به جای حل مشکل، دروغ می گویند تا نشان دهند که اوضاع خوب است. گاهی نیز ممکن است زوج ها برای جلوگیری از مشاجره به یکدیگر دروغ بگویند. بسیاری از افراد به جای گفتن حقیقت، ترجیح می دهند دروغ بگویند تا از بحث و جدل دوری کنند. در واقع گاهی اوقات دروغ نوعی امنیت ایجاد می کند و در چنین شرایطی، فرد دروغ گفتن را انتخاب می کند.

تاثیر دروغ در زندگی مشترک چیست؟

زهرا خیری (روانشناس خانواده): تأثیر دروغ گفتن در زندگی مشترک کاملاً مشخص است. بی اعتمادی مهمترین پیامد دروغگویی در زندگی مشترک است. در واقع دروغ در زندگی مشترک میتواند باعث متزلزل شدن هر رابطه ای شود و آرام آرام بنیان یک رابطه زناشویی را نابود کند.

همچنین بدبینی یکی از عوارض دروغ در زندگی مشترک است که می تواند به تدریج افزایش یابد و منجر به نفرت شود. هیچ کس نباید آنقدر پیش برود تا همسرش به خاطر دروغ گفتن از او متنفر شود. پس توصیه میکنم در زندگی زناشویی تان اجازه ندهید احساسات همسرتان با دروغ هایتان تبدیل به نفرت شود و اگر مشکلاتی در روابط زناشویی دارید حتما با یک مشاور زوجین مطرح کنید تا بتوانید راهکارهای مناسبی دریافت کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها